گروه اقتصاد: بعد از تهاجم آمریکا به ایران، برخی رسانهها و تحلیلگران معتقدند که گزینهی بستن تنگه هرمز میتواند یکی از راههای مقابله ایران با غرب باشد. در این مطلب به صورت گذرا به برخی مزیتهای تنگه هرمز پرداخته شده است.معبر ورودی و معبر خروجی تنگه شامل یک منطقه ممنوعه به عرض ۲ کیلومتر است. عمق کانال نیز بین ۷۵ تا ۲۰۰ متر تغییر می کند.معبر خروجی کانال آن قدر عمیق است که حتی اگر دو نفتکش عظیم الجثه نیز در آن غرق شوند باز هم مانعی برای کشتیرانی به وجود نخواهد آورد.
روزانه حدود ۲۰ – ۱۸ میلیون بشکه محموله از کشورهای تولید کننده نفت منطقه چون عربستان سعودی، ایران، عراق، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین که حدود ۵۰ درصد واردات نفت خام و محصولات پالایش یافته جهان را تشکیل می دهد، خارج میشود.به استثنای مقدار نفتی که از طریق خط لوله صادر می شود، کل صادرات نفتی این کشورها از طریق تنگه هرمز می گذرد.
واردات نفتی آمریکا از طریق منطقه خلیج فارس معادل یک سوم کل واردات نفتی آمریکا و حدود یک ششم مصرف کل آمریکا را شامل می گردد. علاوه بر آمریکا، از طریق خلیج فارس حدود سه چهارم نیازهای نفتی ژاپن تأمین می گردد؛ و اروپای غربی نیز حدود ۶۰ درصد نیاز نفتی خود را از این طریق به دست می آورد. گرچه عبور نفت منطقه مهم ترین مسئله مورد نگرانی صحنه بین المللی است، لیکن میزان واردات مصرفی و کالاهای صنعتی کشورهای خلیج فارس از غرب نیز با ایجاد وقفه در کشتیرانی در این تنگه آسیب خواهد دید.
بخش اعظم مواد خام و تجهیزات ساختمانی و بخش اعظم مواد غذایی ملت های خلیج فارس از خارج وارد می گردد. کشورهای خلیج فارس در سال ۱۹۷۷ معادل ۴۵ میلیارد دلار کالا وارد کردند و حدود ۸۰ درصد این واردات به وسیله اروپای غربی، ژاپن و آمریکا تأمین می گردد.
چون در خشکی برای حمل و نقل این میزان واردات، سیستم معتبر و قابل اعتمادی وجود ندارد، واردات از طریق تنگه هرمز انجام می شود.
Δ
Friday, 27 June , 2025