گروه سیاسی:انگلیس باکو را مستعمره خود می‌داند و تقریباً تمامی شاهرگ‌های اقتصادی آذربایجان خصوصاً در حوزه معدن و ثروت‌های طبیعی در دست انگلیسی‌ها می‌باشد.

گروه سیاسی: ریچارد مور، رئیس سازمان اطلاعات بریتانیا (MI6) که به جمهوری آذربایجان سفر کرده در دانشگاه ADA در باکو سخنرانی کرد. وی قطعاً با دستور کار مشخصی برای جلوگیری از اجرای وعده‌های علی‌اف به پوتین و برای مقابله با دور زدن تحریم‌های غرب، غارت بیشتر منابع زیرزمینی باکو و پیگیری ایجاد کریدور جعلی زنگزور به باکو رفته است!
در این یادداشت علاوه بر واکنش‌هایی که سفر او دربرداشته به نکات برگزیده از سخنان این افسر اطلاعاتی روباه پیر اشاره می‌شود:
از سخنرانی رئیس MI6 برای دانشجویان ADA:
انگلیس علاقه‌مند است و از تقویت هم‌گرایی بین آذربایجان و کشورهای آسیای مرکزی حمایت خواهد کرد. سیستم Five Eyes (سیستمی که در آن ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، کانادا و نیوزلند اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند) در بهبود سیستم امنیتی جهانی بسیار مهم است. کشورهای ترک به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌توانند روی سیستم مشابهی کار کنند.
_ مقایسه روش‌های ضدتروریستی انگلیس و روسیه نادرست است. روسیه به مردم فکر نمی‌کند. در بسلان و دوبروکا، سرویس‌های ویژه روسیه بی‌اثر عمل کردند.
_ انگلیس اطلاعاتی در مورد تدارک حمله تروریستی در کروکوس مخابره کرد اما روس‌ها هیچ اقدامی نکردند و سپس اوکراین را مقصر دانستند.
_ استفاده از هوش مصنوعی در حوزه نظامی باعث پیشرفت در این زمینه می‌شود و عامل انسانی را به حداقل می‌رساند.

برخی واکنش‌ها به این سفر
مرکز مطالعات آذربایجان: سفر رئیس دستگاه اطلاعاتی و جاسوسی روباه پیر به منطقه قفقاز خصوصاً آذربایجان می‌تواند حاوی نکات و پیام‌های مهمی باشد. از جمله این که:
_ ریچارد مؤلف پروژه توران بزرگ و پشت پرده عمده حوادث قفقاز است.
_ انگلیس باکو را مستعمره خود می‌داند و تقریباً تمامی شاهرگ‌های اقتصادی آذربایجان خصوصاً در حوزه معدن و ثروت‌های طبیعی در دست انگلیسی‌ها می‌باشد.
_ انگلیس اصلی‌ترین بازیگر پشت‌پرده در لایحه کریدرو‌های حذف ایران از جمله زنگزور می‌باشد.
_ مور سال‌ها سفیر انگلیس در ترکیه بوده و این نشان‌دهنده اهمیت برگه پان‌ترکیسم، تجزیه‌طلبی برای بازی بریتانیا در این منطقه است.
_ سفر مور در وضعیت به هم پیچیده قفقاز جنوبی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

توئیت احسان موحدیان، کارشناس مسائل اوراسیا:
«وقتی رئیس سازمان جاسوسی MI6 انگلیس در سفر به باکو از اهمیت ایجاد سیستم امنیتی مشابه با “۵ چشم” کشورهای آنگلوساکسون، در جهان ترک می‌گوید و از افزایش هم‌گرایی باکو و کشورهای آسیای میانه حمایت می‌کند، یعنی ایجاد ناتوی ترکی و محاصره ایران، چین و روسیه هدف نهایی از ایجاد کریدور جعلی زنگزور است!»

توئیت دکتر احمد کاظمی، کارشناس ارشد مسائل اوراسیا:
«‏پس از ۴ سال بازی پنهانی لندن، مور رئیس MI6 با تأکید بر ادغام باکو و آنکارا با آنچه که وی دول ترک خواند و پیشنهاد فعال کردن سیستم Five Eyes میان آن‌ها، برگ جدیدی از نقش انگلیس برای تأسیس به‌اصطلاح جهان ترک در قالب فتنه قومی و ژئوپلیتیکی پان‌تورانیسم و دالان تورانی ناتو را آشکار ساخت.»

  • نویسنده : گروه سیاسی آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه