گروه سیاسی: غافلگیری تل‌آویو از«طوفان الاقصی» با وجود انواع تجهیزات اطلاعاتی و امنیتی که در مرز خود با غزه گذاشته بود، یک شکست امنیتی برای رژیم صهیونیستی بود.

گروه سیاسی: غافلگیری تل‌آویو از «طوفان الاقصی» با وجود انواع تجهیزات اطلاعاتی و امنیتی که در مرز خود با غزه گذاشته بود، یک شکست امنیتی برای رژیم صهیونیستی بود. اینک رژیم اسراییل سعی دارد این شکست استراتژیک از گروه مقاومت را با گسترش دادن حملات زمینی به غزه در میان افکار عمومی خود ترمیم کند. همچنین این رژیم به این قضیه هم فکر می‌کند که با فرصت به دست آمده شاد بتواند پرونده‌ی جریان مقاومت در غزه را ببندد! اما به نظر می‌رسد که شرایط بین الملل این اجازه را به رژیم کودک کش اسراییل ندهد. جایی که ایران و سایر گروه های مقاومت از جمله حزب اله هشدار داده‌اند که با حمله زمینی اسراییل به نوار غزه دامنه‌ی جنگ گسترش پیدا خواهد کرد.

مطلب زیر به طور خلاصه تلاش خواهد کرد تا عواقب حمله‌ی زمینی تل‌آویو به نوار غزه را تیتر وار بررسی کند:

۱- با حمله‌ی زمینی اسراییل به نوار غزه و متعاقباً دخالت حزب اله و دیگر نیروهای مقاومت، قطعا جنگ طولانی خواهد شد. و این به نفع جبهه‌ی آمریکا و غرب که هم اینک در اوکراین درگیر هستند نخواهد بود. غرب مجبور خواهد شد در اولویت‌های خود، تجدید نظر کند که این امر بر حجم کمک‌های نظامی و اقتصادی به اوکراین و متعاقبا، بر روند جنگ روسیه و اوکراین، تاثیر خواهد داشت.

۲- طولانی شدن جنگ همچنین بر وضعیت کلی امنیت و اقتصاد در سراسر دنیا تأثیر خواهد گذاشت. جنگ طولانی می تواند باعث فعال شدن گروه های جهادی و حتی گروه های افراطی در برخی کشورهای خاورمیانه نیز شود.

۳- درگیری طولانی ممکن است عواقب اقتصادی جدی برای منطقه و جهان بدنبال داشته باشد. معمولا همه جنگ‌ها در خاورمیانه به افزایش قیمت‌های جهانی نفت منجر شده، اقتصاد جهانی را تضعیف کرده و تأثیر منفی بویژه بر کشورهای در حال توسعه داشته است.

۴- جنگ طولانی قطعا عواقب انسانی وخیمی را در ادامه رقم خواهد زد به خصوص مردم و غیر نظامیان مظلوم فلسطین (نوار غزه) که در صورت طولانی شدن جنگ، بیشترین آسیب را خواهند دید.

۵- اما این جنگ عواقب سیاسی و امنیتی وخیم‌تری نیز می‌تواند برای رژیم اسراییل رقم بزند که مهمترین عاقبت آن این است که می‌تواند طومار این رژیم کودک کش را در هم بپیچد!! خود روزنامه عبری زبان «هاآرتص» در گزارشي نوشت که «حمله زمینی به غزه ممکن است که اسرائیل را با خطری موجودیتی رو‌به‌رو کند…»

در عين حال مهم‌ترين موانع ورود زميني صهيونيست‌ها به نوار غزه را در موارد ذيل مي‌توان بررسي كرد:

– تلفات گسترده به دليل پيچيدگي جنگ شهري

– وضعیت مبهم اسرای اسراییلی که در غزه حضور دارند

– فشارهای جهانی به این کشور و حامیانش که نتیجه‌ای جز تشدید انزوای منطقه‌ای و جهانی برای تل‌آویو در پی نخواهد داشت. رژيم صهيونيستي طي سال‌هاي گذشته تلاش زيادي براي عادي‌سازي روابط خود با كشورهاي عربي منطقه كرده بود، اما عمليات اخير نيروهاي فلسطيني باعث حمايت گسترده افكار عمومي جهان عرب و همدلي بيشتر شهروندان منطقه با نيروهاي مقاومت فلسطين شده است.

  • منبع خبر : آذرپژوه