گروه سیاسی: بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴، باکو ۴ فرودگاه را در قراباغ ساخته و محیط زیست را بدین منظور شدیدا تخریب کرده، در حالی که همزمان ادعا می‌کند ارمنستان در حال «نسل‌کشی زیست‌محیطی» در این منطقه و آلوده کردن محیط زیست و تخریب جنگل ها است.

گروه سیاسی: یک نماینده مجلس باکو تصاویر تازه ای از روند ساخت فرودگاه لاچین در مناطق تصرف شده قراباغ منتشر کرده است. همچنین دولت باکو در سه سال اخیر دو فرودگاه نظامی دیگر در شهرهای نزدیک به ایران (زنگیلان و فضولی) هم ساخته و انبوهی از فرودگاه ها با فاصله حتی کمتر از ۵۰ کیلومتر در این کشور وجود دارد که هیچ پرواز و مسافری ندارند؟! اما چرا باکو انبوهی از فرودگاه در نزدیک مرزهای ایران می‌سازد؟ فرودگاه‌هایی که کاربرد چندانی با توجه به کم بودن جمعیت پیرامون خود ندارند؟
در این مورد ذکر سه سوال لازم و ضروری است:
۱- باکو به زودی میزبان اجلاس COP29 با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و مقابله با روند گرمایش زمین است و دائماً به ابتکارات «سبز» مبهم و دوستدار محیط زیست مورد حمایت اتحادیه اروپا در این کشور می بالد، ولی به دو فرودگاه به فاصله تقریباً ۹۰ کیلومتری در قره باغ کوچک کوهستانی نیاز دارد که موجب آلایندگی شدید زیست محیطی به خاطر پرواز مکرر هواپیما خواهند شد. آیا تکثر فرودگاه ها در این کشور کوچک یک چالش زیست محیطی برای خود باکو و همسایگانش نیست؟!
۲- بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴، باکو ۴ فرودگاه را در قراباغ ساخته و محیط زیست را بدین منظور شدیدا تخریب کرده، در حالی که همزمان ادعا می‌کند ارمنستان در حال «نسل‌کشی زیست‌محیطی» در این منطقه و آلوده کردن محیط زیست و تخریب جنگل ها است. در مجموع ۸ ارمنی و حدود ۵۰۰۰ شهرک نشین باکویی در آنجا زندگی می کنند، در این شرایط فرودگاه های مذکور چه فایده ای دارند و چه کسانی قرار است از آنها استفاده کنند؟!
۳- و پرسش آخر این که آیا ساخت این فرودگاه‌ها معنایی جز نقل و انتقالات نظامی و واردات رنگین کمانی از نیروهای ضدایرانی با هدایت ناتو و اسراییل و برنامه ریزی برای حمله به سیونیک ندارد؟!

  • منبع خبر : آذر پژوه