گروه سیاسی: همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ظهور کشورهای کوچک در قفقاز جنوبی، رژیم صهیونیستی بر اساس دکترین بن گوریون و شیمون پرز، تمایلی جدی به حضور در این منطقه را از خود نشان داده است.

گروه سیاسی: همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ظهور کشورهای کوچک در قفقاز جنوبی، رژیم صهیونیستی بر اساس دکترین بن گوریون و شیمون پرز، تمایلی جدی به حضور در این منطقه را از خود نشان داده است. کشورهای منطقه نیز به خاطر مشکلات اقتصادی، سیاسی و توسعه‌ای خود، بهره گیری از توانایی‌های این رژیم را در راستای منافع خود مفید قلمداد نموده‌اند.

پس از تغییرات مرزی و جغرافیایی در سایه جنگ ۴۴‌روزه‌ی قراباغ در سپتامبر سال ۲۰۲۰، بی‌شک رژیم اسراییل توانست به یک فضای تنفس در منطقه‌ی قفقاز و در کنار مرزهای ایران دست پیدا کند! تا جایی که توانست از مناطق تحت سیطره‌ی رژیم باکو برای انجام سلسله عملیات‌های ترور، جاسوسی، خراب‌کاری هسته‌ای و… علیه ایران استفاده کند.

همچنین اخباری مبنی بر موافقت رژیم باکو و تل‌آویو برای تأسیس اردوگاه‌هایی با هدف اسکان یهودیان روس‌تبار مخالف پوتین در جنگ اوکراین رسانه‌ای شد. این خبر از آن جهت اهمیت بسیار جدی برای ایران دارد که در یک سناریو می‌تواند از تلاش مشترک باکو و تل‌آویو برای تغییر بافت جمعیتی و نژادی منطقه‌ی قرا‌باغ، ذیل حضور یهودیان به‌عنوان ابزار و بهانه‌ای برای مانور بیشتر اسرائیل در این منطقه حکایت داشته باشد.

تلاش باکو برای ایجاد کریدور موهوم زنگه‌زور که بسیاری آن را دالان «تورانی – ناتویی» می‌دانند، نیز می‌تواند بستر و فضای مناسبی را هم برای افزایش نفوذ اسرائیل و پررنگ‌تر‌شدن فعالیت‌های مخرب جاسوسی و خرابکاری علیه ایران فراهم کند.

رژیم صهیونیستی دو هدف عمده در منطقه قفقاز جنوبی (آذربایجان و ارمنستان) دارد:

۱- اولین هدف که مهمترین هدف تل‌آویو است رصد و نظارت بر ایران است:

مهمترین هدف رژیم صهیونیستی در منطقه جنوبی قفقاز و قراباغ، رصد و نظارت بر ایران است. در همین راستا آرکادی میلمان، سفیر سابق اسرائیل در جمهوری آذربایجان گفت: «در موضع ما در حمایت از تدابیر دفاعی آذربایجان شکی نیست ما یک شراکت استراتژیک برای مهار ایران داریم.» یا تیگران بالایان، دیپلمات ارمنستانی، گفته بود: «برای ما واضح است که اسرائیل به حفظ حضور در جمهوری آذربایجان و استفاده از خاک آن برای نظارت بر ایران علاقه دارد.»

۲- دومین هدف این رژیم هم پاکسازی قومی در منطقه است:

در این باره روزنامه‌ی «هاآرتص» عنوان کرد: «اسرائیل با تولید تسلیحات جنگی مختلف و صادر کردن آن به نقاط مختلف جهان در روند پاکسازی نژادی نقش آفرینی می‌کند.» این تسلیحات تولید شده از سوی رژیم صهیونیستی ابزاری شده است برای پاکسازی قومی در منطقه‌ی قراباغ. شواهد نشان می‌دهد که جمهوری آذربایجان در سال های گذشته پهپادهای مجهز به موشک از اسرائیل تحویل گرفته و خط تولید پهپادهای انتحاری به کمک اسرائیل را راه اندازی کرده است. الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان نیز اذعان کرده بود که در جنگ قراباغ به طور گسترده از پهپادهای اسرائیلی استفاده کرده و این موضوع دیگر بر کسی پوشیده نیست. جمهوری آذربایجان از پهپادهای «مهاجم آسمان» و «هاروپ» در جنگ با ارمنستان استفاده کرده است. این پهپادها هم کاربرد شناسایی و هم نبرد دارند.

همچنین اسراییل از گسترش اسلام سیاسی هراس دارد چون می‌داند مردم جمهوری آذربایجان اکثراً شیعه هستند و قرابت فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران دارند. این رژیم از نزدیکی و دوستی ملت ایران با مردم آذربایجان نگران است و این قضیه برای صهیونیست‌ها خوشایند نیست.

  • نویسنده : گروه سیاسی آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه