گروه سیاسی: «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در جلسه‌ای غیر علنی با اعضای مجمع ملی این کشور که طی روزهای گذشته برگزار شده است، گفت ارمنستان باید به اتحادیه اروپا بپیوندد و درخواست برای انجام این کار می‌بایست تا پاییز سال جاری (میلادی) ارائه شود.

گروه سیاسی: «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در جلسه‌ای غیر علنی با اعضای مجمع ملی این کشور که طی روزهای گذشته برگزار شده است، گفت ارمنستان باید به اتحادیه اروپا بپیوندد و درخواست برای انجام این کار می‌بایست تا پاییز سال جاری (میلادی) ارائه شود. به ادعای روزنامه هراپاک، این جلسه در حالی روز جمعه برگزار شد که چند روز پیش از آن پاشینیان به پارلمان رفته و اعضا را در جریان نتایج دیدارهای اخیر خود در پاریس و مونیخ قرار داده بود اما کمی بعد اعلام کرد که لازم است یک دیدار دیگر انجام شود.

در جلسه غیرعلنی روز جمعه، نه تنها نمایندگان فراکسیون حزب کمونیست، بلکه وزرا، دبیر شورای امنیت و اعضای هیأت رئیسه حزب حضور داشتند. در دستور کار آن نیز مسائل مربوط به آغاز روند کاندید شدن ارمنستان برای عضویت در اتحادیه اروپا قرار داشت. پاشینیان در این نشست تصریح کرد که غرب خواستار گام‌های عملی ایروان برای جدایی از روسیه و حذف آن از منطقه است و در شرایط کنونی ارمنستان چاره‌ای جز تحقق خواسته‌های غرب ندارد، زیرا روسیه به ما پشت کرده است.

روابط ایروان با مسکو در پی تنش‌ها بر سر قره‌باغ شدت گرفته است. ارمنستان که عضو «پیمان امنیت جمعی» به رهبری روسیه است، بارها مسکو را به عدم حمایت از این کشور در تنش‌ها با جمهوری آذربایجان متهم کرده است. ایروان اخیرا عضویت در این ائتلاف را تعلیق کرده است. رئیس مجمع ملی ارمنستان روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی موضوع را اعلام و تاکید کرد که ارمنستان آمادگی دارد تا نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شود و در مسیری حرکت کند که به گفته او، حداکثر امنیت را برای کشور تضمین می‌کند.

مقامات ارمنستان پیش از این هیچ‌گاه به‌طور علنی درباره عضویت در اتحادیه اروپا صحبت نکرده بودند. پاشینیان تنها در پایان سال گذشته (میلادی) اعلام کرد که ارمنستان آماده است تا آنجا که اتحادیه اروپا مایل است به این اتحادیه نزدیک شود. «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان هم پیشتر چنین موضعی را اعلا کرده و گفته بود «ما متعهد هستیم تا جایی که اتحادیه اروپا ممکن می‌داند، به اتحادیه اروپا نزدیک شویم.»

  • نویسنده : گروه سیاسی آذرپژوه
  • منبع خبر : آذر پژوه