گروه سیاسی: اوضاع سیاسی منطقه‌ی قفقاز این روزها اصلا مساعد نیست و به نظر می‌رسد که افراط و تفریط‌های پاشینیان و جاه طلبی و خودبزرگ بینی الهام علی اف، مجددا قفقاز را به سوی جنگی جدید پیش می‌برد.

گروه سیاسی: اوضاع سیاسی منطقه‌ی قفقاز این روزها اصلا مساعد نیست و به نظر می‌رسد که افراط و تفریط‌های پاشینیان و جاه طلبی و خودبزرگ بینی الهام علی اف، مجددا قفقاز را به سوی جنگی جدید پیش می‌برد.

به گزارش پوبلیکا، در پی ستون کشی ماشین های نظامی ارمنستان در شمال این کشور برای آمادگی  مقابله با حمله احتمالی جمهوری آذربایجان، وزارت دفاع باکو با صدور اطلاعیه‌ای به جابجایی های ارتش ارمنستان واکنش شدید لفظی نشان داد و این تحرکات تدافعی ارتش ارمنستان را برای دفاع از مرزهایش، تهدیدی برای جمهوری آذربایجان قلمداد کرد!

وزارت دفاع جمهوری آدربایجان برای توجیه تجاوز احتمالی خود تاکید کرد: اگر ارتش ارمنستان اقدام تحریک آمیز بکند، با پاسخ کوبنده ارتش جمهوری آذربایجان مواجه خواهد شد!

به رغم افراط پاشینیان در ابراز تمایل به دادن امتیازات ارضی و سیاسی و حقوقی دلخواه الهام علی اف به باکو، ستون‌کشی بقایای ارتش ارمنستان، فرصت بهانه جویی جدیدی را  برای باکو، جهت حمله‌ای دیگر به ارمنستان فراهم کرده است!  ظاهرا حکومت غربگرای پاشینیان در ایروان مدیریت رفتار خود را ندارد و با موضع گیری‌های متناقص و افراط و تفریط، فرصت بهانه جویی برای باکو جهت تهدیدات بیشتر را فراهم می‌کند. و یا این گونه به نظر می‌رسد که حکومت پاشینیان با تعلیماتی که از غرب می‌گیرد، به سمت این افراط و تفریط‌ها و حرکات نسنجیده هدایت می‌شوند، تا باکو با تهدیدات و تجاوزگری هایش، ارمنستان را هرچه بیشتر به سمت پناه بردن به اروپا، آمریکا و ناتو سوق دهد.

تقابل نظامی جدید باکو و ایروان چند روز پس از سفر اشتولتنبرگ، دبیرکل ناتو به باکو و ایروان شروع شده است و احتمالا الهام علی اف و پاشینیان تحت تاثیر پیام هایی که در این سفر بطور آگاهانه یا ناخودآگاه از دبیرکل ناتو دریافت کردند، در این تقابل نقش ایفاء می کنند!

پیش از جنگ ۲۰۲۰، سفر پاشینیان به شوشی و افراطش در رقص وی در میدان اسب دوانی شوشی، فرصت بهانه جویی و عملیات روانی الهام علی اف را برای شروع جنگ فراهم کرد که پس از آن پاشینیان در تفریطی عجیب، تعلق قراباغ کوهستانی به باکو را در سال ۲۰۲۱ پذیرفت و اعلام کرد، اما همین پاشینیان در سال ۲۰۲۳ پیام تبریک به مناسبت سال روز تاسیس آرتساخ صادر کرد و فرصت بهانه جویی مجدد و آماده سازی افکار عمومی جمهوری آدربایجان توسط الهام علی اف را  برای حمله یک روزه به خان کندی و جمع کردن بساط «آرتساخ» را  فراهم کرد! طی هفته های اخیر نیز پاشینیان با ترساندن مردم ارمنستان از حمله احتمالی باکو، برای دادن امتیازات بیشتر به باکو، حکومت علی اف را  برای حمله جدید جری‌تر کرده و ستون کشی و استقرار بقایای ارتش ارمنستان در تاووش گرچه ظاهرا ضروری به نظر می رسد، بهانه مجددی را برای تجاوز باکو فراهم کرده است. تامل برانگیز اینکه اندکی پیش از این اقدامات، پاشینیان تمایل به خروج از پیمان امنیت جمعی را  اعلام کرد و عملا ارمنستان را از سپر دفاعی این پیمان محروم کرد و بجایش شماری از ناظران نظامی انگلیس و امریکا و نروژ را که کارکرد دفاع نظامی ندارد را وارد ارمنستان کرد!!

در همین حال، عناصر پان ترکیست با نگارش مقالاتی، پاشینیان و علی اف را مناسب ترین اشخاص برای ریاست بر ارمنستان و جمهوری آذربایجان قلمداد می‌کنند و حکومت‌های این دو را  برای همکاری‌های منطقه‌ای بخصوص در حوزه حمل و نقل، پا به کار و آماده جلوه می‌دهند!!! حال آنکه کارآیی حکومت‌های علی‌اف و پاشینیان تاکنون بیشتر در زمینه کشاندن پای غرب و آمریکا و رژیم صهیونیستی به قفقاز نمود عینی و عملی داشته است!

  • نویسنده : گروه سیاسی آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه