گروه گزارش :حماسه، 9 دی 1388 پس از ناامیدی دشمنان از کارایی تهدیدات سخت و تحریم‌های گسترده برای ایجاد انحراف در گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی که در فتنه‌ی سال 1388 با به‌‌کارگیری همه‌ی امکانات و ظرفیت‌ها، سازمان‌‌دهی همه‌ی مخالفان انقلاب در داخل و خارج کشور، در بستر انتخابات به‌‌اجرا در آمد، به وقوع پیوست.

گروه گزارش/ ژرفی مهر: به بیانات مقام معظم رهبری رجوع می‌کنم، در بین مطالب ایشان، این مطلب نظرم را به خود، بیشتر جلب می کند -هر چند تمامی مطالب از عمق جان ایشان، آفریده شده اند- آن مطلب این است: «حادثه‌ی ۹ دی یک حادثه‌ی ماندنی در تاریخ ماست.»(۱۳۹۰/۰۹/۲۱) چرا ماندنی؟ دوباره برمی‌گردم به بیانات ایشان، تا جواب سوالی که برایم ایجاد شده را پیدا کنم: «در قضیه‌ی ۹ دی سال ۸۸ یك نكته اساسی است و آن نكته برمی‌گردد به هویت انقلاب و ماهیت انقلاب.» (۱۳۹۰/۰۹/۲۱) هویت انقلابی و ماهیت انقلاب!  «۹دی یک نمونه‌ای بود از همان خصوصیتی که در خود انقلاب وجود داشت.» (۱۳۹۰/۰۹/۲۱) خصوصیتی که در خود انقلاب وجود داشت! «همان روحی که حاکم بود بر اصل انقلاب ما و آن حضور عظیمِ بی‌نظیرِ تاریخی در سال ۵۷، همان روح در ماجرای ۹ دی نشان داده شد.» (۱۳۹۰/۰۹/۲۱) روح حاکم بر اصل انقلاب!

هر چه می خوانم، هر جمله در حکم یک اقیانوس، مواج می شود و گویی می خواهد، مطلبی ارزشمند را بر پیکره ملت و تاریخ ایران، اضافه کند و تاریخ پر پیج خم انقلاب، تا به الان را برای ما باز گو کرد و به رخ همگان بکشاند و بگوید این است ملت بزرگ و همیشه حاضر در میادین با عظمت، میادینی که سرنوشت ساز بوده و خواهد بود. تا نشان دهد ایرانی، ایرانیست و تا ابد بر پیکره انقلاب، انقلابی که خود رقم زده، چنگ خواهد زده و این انقلاب را تا ابد به پیش خواهد برد.

تیتر گزارشم را نیز از موج، باعظمت بیانات مقام معظم رهبری، انتخاب می کنم، تا  این جمله همیشه بر سر در، ۹ دی پا برجا باقی بماند.

حماسه، ۹ دی ۱۳۸۸ پس از ناامیدی دشمنان از کارایی تهدیدات سخت و تحریم‌های گسترده برای ایجاد انحراف در گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی که در فتنه‌ی سال ۱۳۸۸ با به‌‌کارگیری همه‌ی امکانات و ظرفیت‌ها، سازمان‌‌دهی همه‌ی مخالفان انقلاب در داخل و خارج کشور، در بستر انتخابات به‌‌اجرا در آمد، به وقوع پیوست. در این گزارش با حجت الاسلام میکائیل اسکندری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی با موضوع «۹ دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» به گفتگو می پردازیم.

 لازم به توضیح است که تلاش کردیم تا این گزارش همزمان با حماسه‌ی ۹ دی چاپ شود اما به دلیل دیر حاضر شدن مطلب، موکول شد به امروز یازدهم دی ماه!

علت نام گذاری ۹ دی!

سوال- چرا ۹ دی  روز بصیرت و میثاق امت با ولایت نام گذاری شده است؟

حجت السلام اسکندری: ۸ ماه در بحبوحه‌ی سال ۸۸، عوامل و مزدوران خارجی، کشور را معطل کردند. در نهایت با جسارتی که با ساحت قدسیه، امام حسین (ع) و مقدسات در روز عاشورا، توسط این عوامل صورت گرفت، مردم با لحظه شناسی همیشگی خود، وارد میدان شدند، فتنه را خاموش کردند و این روز، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت نام گذاری شد.

ملت ایران، ملتی زمان شناس!

سوال- حماسه ۹ دي سال ۸۸ چه شاخصه هايي داشت که مي تواند همچنان در مسير حرکت ملت ايران مورد توجه قرار گيرد؟ پيام اصلي مردم در قيام ۹دي خطاب به چه اشخاص و جريان‌هايي بود؟

حجت السلام اسکندری: مهمترین شاخصه‌ی ۹ دی، حضور به موقع در صحنه بود. زمان شناسی و گوش به فرمان مقام عظمای ولایت بودند، چرا که ما در آموزه های دینی خود، «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس» داریم. اگر انسان به زمانه و زندگی خود، شناخت و بصیرت داشته باشد، تحت تاثیر، بیگانگان و دشمنان، قرار نمی گیرد. بنابراین در چنین روزی، مردم با آگاهی و بصیرت در میدان عمل، فتنه ۸۸ را با حضور خود دفع کردند و نشان دادند که صاحب انقلاب هستند و هر کسی به ولایت نگاه نامتعارف داشته باشد برخورد ملت ایران را خواهد دید. با نشاندن افراد معاند به خاک مذلت، با افتخار در تقویم جمهوری اسلامی، این روز را ثبت کردند.

مهمترین پیام ملت در نهم دی ماه این بود که صاحبان اصلی این نظام و انقلاب مردم اند و همین مردم به راه شهیدان ادامه خواهند داد و از آیات نورانی قرآن و سیره  اهل بیت(ع) الهام گرفته و همیشه پشت ولی فقیه عادل زمانه ی خود ایستاده اند.

۱۴ سال، از حماسه ی ۹ دی گذشت!

سوال- آيا حماسه ۹ دي ظرفيت الگودهي در حوادث و تحولات سياسي مشابه را دارد؟ در طول ۱۴سال گذشته آيا اين الگو دهي موفق بوده؟

حجت السلام اسکندری: مهمترین الگوی بصیرتی که می‌توان به جامعه معرفی کنیم، همان جریان دی ماه ۸۸ است.  مردم با حضور در اجتماعات، فتنه را برای همیشه خاموش کردند. الگو دهی نهم دی به عنوان مهمترین دستاورد این حماسه به گونه ای بود که با آگاهی دادن به جوانان، آنان را همیشه در صحنه نگه داشتیم.

جریانات داخلی و خارجی در مورد ۹ دی!

سوال- چه جريان‌هاي فکري و رسانه‌اي به دنبال اين هستند که چنين حماسه بزرگي از حافظه تاريخي ملت ايران حذف شود؟

حجت السلام اسکندری: دشمنان خارج از کشور، همیشه مترصد فرصت هستند تا مردم را از انقلاب و نظام جدا کنند. اما شور، شعور و نشاط جامعه و بصیرت و آگاهی جوانان توانست این فتنه را  خاموش کند و در نهایت مردم در آرامش در کنار هم زندگی کنند.

  • نویسنده : ژرفی مهر
  • منبع خبر : آذرپژوه