گروه سیاست: گرگ‌های‌خاکستری سه شعار اصلی خود را؛ 1-قلمرو ترک‌ها نه ترکیه و نه ترکستان بلکه امپراطوری بزرگ و جاویدان توران است، 2-هدف ما اتحاد صد میلیون ترک در یک ملت واحد است و 3-همه چیز از آن ترک‌ها و برای برتری ترک‌هاست، برمی‌شمارند.

گروه سیاست: سازمان گرگ‌های‌خاکستری ترکیه را باید یکی از فعال‌ترین سازمان‌های نژادپرستی در جهان امروز دانست. گرگ‌های‌خاکستری یک سازمان فراملیتی است که حتی در برهه‌های مختلف از طرف دولت ترکیه هم متهم به تروریسم شده است! آنها در بین سالهای ۱۹۷۴-۱۹۸۰ نزدیک به ۷۰۰  فقره قتل را در ترکیه و خارج از آن برنامه‌ریزی و انجام دادند. دامنه‌ی این قتل‌ها حتی به اروپا نیز رسیده بود به طوری که تلاش برای به قتل رساندن پاپ ژان پل دوم در ۱۳می۱۹۸۱ توسط یکی از فعالان این سازمان تروریستی به نام محمد علی آقچا انجام شد! اما در واقع این خود شهروندان ترکیه هستند که بیشترین خسارت را از جانب گرگ‌های‌خاکستری متحمل شده‌اند. به طوری که در بیشتر سالهای دهه‌ی هفتاد میلادی، این سازمان صدها تن از شخصیت‌های برجسته‌ی مردمی، فعالان اصناف، وکلا، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و دانشجویان ترکیه را به قتل رساندند.

رویای تشکیل امپراطوری بزرگ توران

  نام این گروه برگرفته از افسانه‌ی گرگ‌خاکستری است و اعضای آن با دست‌هایشان شکل سر گرگ را تقلید می‌کنند. آنها از اندیشه‌ها و ایده‌های «ضیاگوک‌آلپ» الهام می‌گیرند؛ ایده‌هایی که به وسیله «نیهال آتسیز» نویسنده قرن بیستم گسترش داده شد. با این که این گروه در موضع گیری‌های رسمی خود هرگونه ارتباط مستقیم با حزب ملی‌گرای ترکیه (mhp) را رد کرده و خودشان را به عنوان یک سازمان مستقل جوانان، معرفی می‌کنند اما وابستگی این دو به یکدیگر برای همگان روشن است. به طوری که بیشتر کارشناسان حوزه سیاست، از سازمان گرگ‌های‌خاکستری به عنوان شاخه جوانان حزب ملی‌گرای ترکیه نام می‌برند!

مهم‌ترین ایدئولوژی این گروه، رویای تشکیل امپراطوری بزرگ توران است که باید شامل تمام مردم ترک، به طور عمده کشورهای استقلال‌یافته از شوروی سابق  در آسیای‌میانه و قفقاز و سرزمین اویغورها در ترکستان شرقی واقع در استان سین کیانگ (شمال غربی چین) شود.

گرگ‌های‌خاکستری برای دست‌یابی به این هدف ایدئولوژیکی خود تجمعات اعتراضی پیرامون مسایل پان‌ترکیستی برگزار می‌کنند. از جمله این مسایل می‌توان به اعتراضات آنها درباره‌ی انزوای اقتصادی و ارضی جمهوری ترک قبرس شمالی، اشغال نظامی قره‌باغ و مناطق اطراف آن توسط ارمنیان و به تبع آن جابجایی غیر نظامیان آذری، کمپین علیه آسیمیله‌کردن و سرکوب ترکمن‌های عراقی در کرکوک و مناطق مجاور توسط دولت منطقه‌ای کردستان عراق و سرکوب فرهنگ اویغور و استعمار چینی ترکستان‌شرقی در گذشته اشاره کرد. آن‌ها همچنین از مردم غیرترک که به نظر آن‌ها ترک محسوب می‌شوند نیز حمایت می‌کنند برای مثال می‌توان از حمایت آن‌ها از مبارزات استقلال طلبانه در چچن، آلبانیایی‌ها در کوزوو و مقاومت بوسنیایی‌ها در جنگ بوسنی اشاره کرد.

گرگ‌های‌خاکستری سه شعار اصلی خود را؛ ۱-قلمرو ترک‌ها نه ترکیه و نه ترکستان بلکه امپراطوری بزرگ و جاویدان توران است، ۲-هدف ما اتحاد صد میلیون ترک در یک ملت واحد است و ۳-همه چیز از آن ترک‌ها و برای برتری ترک‌هاست، برمی‌شمارند. شباهت‌های بسیاری بین شعارهای این سازمان و عقاید نژادپرستانه نازی‌ها وجود دارد. دو شعار نخست یادآور فلسفه‌ی پان ژرمن‌ها در مورد ایجاد کشور گسترده‌ی ژرمن از سواحل اقیانوس اطلس تا مرز سیبری است. سومین شعار یادآور عقاید نازی‌ها در مورد ابرمرد آریایی است، بنابراین عقیده نژاد ژرمن‌های شمالی برتر از نژادهای دیگر است و حق حکمرانی و اسارت نژادهای دیگر را دارا می باشند.

پایه گذاری گرگ‌های خاکستری

ریشه گرگ‌های‌خاکستری به سال ۱۹۶۸ برمی‌گردد، زمانی که عناصری در سازمان اطلاعات ترکیه در پیوند با طرح گلادیو(۱)، این سازمان را به عنوان وزنه تعادلی در مقابل کمونیست‌ها و فعالان دانشجویی تشکیل دادند. گرگ‌های‌خاکستری به عنوان سازمان جوانان حزب حرکت ملی ترکیه به رهبری سرهنگ آلپ ارسلان تورکش در سال ۱۹۶۹ بنا نهاده شد.

گرگ‌های‌خاکستری قابل رویت‌ترین نیروی تحت فرمان کانتر-گریلا (شعبه‌ی ترک عملیات گلادیو) بودند. روزنامه لوموند تایید می‌کند که گرگ‌های‌خاکستری تحت نفوذ و اداره‌ی گلادیو بودند و اینکه عضو مهم گرگ‌های‌خاکستری ، عبداله چاتلی با گلادیو همکاری می‌کرد. براساس همان مقاله در روزنامه‌ی لوموند، چاتلی با تروریست بین‌المللی اهل ایتالیا (استفانو دلاسیا) ارتباط داشته است. این تروریست ایتالیایی علاوه بر شرکت کردن در استراتژی تنش ایتالیا، روابطی با پینوشه (دیکتاتور نظامی شیلی) داشت و در جنگ کثیف آرژانتین(۲) شرکت کرد. به هر حال گلادیو از استراتژی تنش در ترکیه و ایتالیا حمایت می‌کرد برای مثال اقدام به حملات تروریستی با نام‌های دروغین می‌نمود تا جنبش کمونیستی را بی‌اعتبار کند. به گفته دانیل گنسر، یک محقق دانشگاه زوریخ، آلپ ارسلان تورکش (بنیانگذار گرگ‌های خاکستری)، عضوی از کانتر-گریلا (شعبه‌ ترک عملیات گلادیو) بود. سرهنگ آلپ ارسلان بین سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۷ نماینده ارتش ترکیه در کمیته دائمی ناتو در واشنگتن بوده است. با استفاده از چنین ساختارهای شبه نظامی، رهبران قادر به حفظ یک ظاهر قابل قبول اما جعلی بودند. در سال ۱۹۹۰ مقاله‌ای در یکی از روزنامه‌های سوییسی اظهار داشت که ستاد کانتر-گریلا در ساختمان سرویس محرمانه نظامی آمریکا بود.

منابع متعددی نشان می‌دهد که حزب ملی‌گرای ترکیه (mhp) و گرگ‌های‌خاکستری ارتباطات گسترده‌ای با مافیای ترکیه، سازمان اطلاعات ترکیه، سازمان سیا و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی داشته‌اند. وکیل عمومی سابق نظامی و عضو دادگاه عالی ترکیه، امین دگر، ثابت کرده است که گرگ‌های‌خاکستری با نیروهای ضد شورش دولتی همکاری کرده‌اند و این نیروهای امنیتی دولتی با سازمان سیا روابط نزدیکی دارند.

 در واقع مارتین لی در مقاله ای بیان کرد که جناح شبه نظامی گرگ‌های‌خاکستری مخفیانه توسط سیا که با شبکه‌ی گلادیو همکاری می‌کرد، حمایت می‌شد. براساس تحقیق خبرنگار، لوچی کمیسار، تلاش برای ترور پاپ‌ژان‌پل‌دوم به دست محمت علی آقچا احتمالاً مرتبط با عملیات گلادیو بوده است. بر فرض درست بودن این احتمال، علی آقچا به وسیله‌ی ساختار مخفی ناتو هدایت می‌شده، تا آتش تنش در ایتالیا را شعله‌ورتر کند (استراتژی تنش در ایتالیا در سال ۱۹۸۰ با قتل عام بولونیا به پایان رسید). این خبرنگار بر این حقیقت تاکید می‌کند که علی آقچا در به قتل رساندن عبدی ایپکچی، سردبیر چپ‌گرای روزنامه‌ی ملیت(۱۹۷۹) با چاتلی همکاری کرده است. بر اساس گزارش‌ها چاتلی به علی آقچا در فرار از زندان نظامی ترکیه کمک کرده است و حتی بعضی‌ها مطرح می‌کنند که چاتلی در ترور پاپ دست داشته است. در محل تصادفی که چاتلی در آن کشته شد، از او پاسپورتی به نام محمت اوزبی به دست آمد این نام مستعار به وسیله‌ی علی آقچا نیز استفاده می‌شد. لوموند نوشت که سیا از طرفداران «ترکیه‌ی بزرگ» استفاده کرد تا احساسات ضد شوروی را در میان اقلیت ترک در شوروی تحریک کند. بنابراین در سال ۱۹۹۲، سرهنگ تورکش به جمهوری تازه استقلال یافته‌ی آذربایجان رفت. در آنجا او به عنوان یک قهرمان مورد استقبال قرار گرفت. او از نامزدی یکی از هواداران گرگ‌های خاکستری به نام«ابوالفضل ایلچی بیگ» برای انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد. پس از انتخاب شدن، ایلچی‌بیگ، اسکندر حمیدوف را به سمت وزیرکشور برگزید. اسکندر حمیدوف یکی از اعضای گرگ‌های‌خاکستری ، طرفدار تشکیل ترکیه‌ی بزرگ بود. این کشور خیالی شامل قسمت‌های شمالی ایران تا سیبری، آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و شمال‌غربی چین می‌شد. اسکندر حمیدوف بعد از تهدید ارمنستان به حمله اتمی در سال ۱۹۹۳، استعفا داد این در حالی بود که مشخص نبود آیا حمیدوف به چه نوع سلاح اتمی دسترسی دارد؟!

گرگ‌های‌خاکستری و کودتای ۱۹۸۰

در زمان کودتای نظامی سال ۱۹۸۰، به رهبری ژنرال کنعان اورن، در حدود ۱۷۰۰ سازمان مرتبط به گرگ‌های خاکستری وجود داشت. این سازمآن‌ها در حدود دویست هزار عضو رسمی (ثبت نام شده) و یک میلیون هوادار داشتند. گرگ‌های‌خاکستری ترورهایی را بر علیه روشنفکران و دانشگاهیان چپ ترتیب دادند. شکنجه و قتل بسیاری از پارتیزان‌ها و هواداران جناح چپ بخشی از جنایاتشان است. گرگ‌های‌خاکستری، علاوه بر قتل و بمب‌گذاری، در قتل عام اقلیت ها در چروم و ماراش شرکت داشتند. به هر حال، علی رغم نقش مفیدی که برای ژنرال کنعان ایفا کردند، وی پس از آنکه رییس جمهور شد گرگ‌های ‌خاکستری و حزب ملی گرای ترکیهmhp  را غیرقانونی اعلام کرد. سرهنگ تورکش و دیگر اعضای گرگ‌های ‌خاکستری دستگیر شدند. در کیفرخواست حزب ملی‌گرای ترکیه (mhp) در سال ۱۹۸۱، دولت ترکیه ۲۲۰ عضو این حزب را متهم به ۶۹۴  مورد قتل کرد. اگرچه به اعضای زندانی گرگ‌های خاکستری در ازای پذیرفتن مبارزه با کردهای تجزیه طلب و پ.ک.ک و آسالا (ارتش مخفی ارمنی برای آزادی ارمنستان) پیشنهاد عفو داده شد.

بسیاری از اعضای کادر اصلی گرگ‌های‌خاکستری به حزب نئو-لیبرال سرزمین مادری و یا به جنبش‌های اسلام‌گرا پیوستند. در سال ۱۹۸۳ حزب ملی کار به عنوان جایگزین حزب ملی‌گرای ترکیه بنا نهاده شد که در سال ۱۹۹۲ دوباره به عنوان قبلی(mhp)  بازگشت. از افراد فعال باندهای مرتبط با گرگ‌های‌خاکستری می‌توان به علاالدین چاکیشی اشاره کرد. او یکی از قدرتمندترین افراد این کشور در دهه نود بود. چاکیشی یکی از اعضای گروه Nevsehir  است (جوانان روستایی که در سالهای دهه‌ی هفتاد به گرگ‌های‌خاکستری پیوستند و بعد از کودتای ۱۹۸۰ به فعالیت‌های بزرگ‌تر روی آوردند) چاکیشی یکی از چهره‌های پیشرو در جنگ کثیف بر علیه جناح چپ و کردها در ترکیه بوده است. او مغز متفکر پشت انحلال موفق آسالا (گروه تروریست ارمنی در لبنان) و بسیاری از عملیات‌های دیگر بوده است. چاکیشی ثروت زیادی را از طریق قاچاق هرویین (با همکاری مقام‌های رسمی) به دست آورده بود و گفته می‌شود که نفوذی پنهان در هر معامله‌ی بزرگ در ترکیه داشت. دست داشتن او در خرید«ترک بانک» که به وسیله روزنامه ملیت فاش شد.

تانسو چیلر نمونه‌ای عالی از توانایی‌ها و استعداد یک زن ثروتمند بود. در سال ۱۹۹۳، او نخستین نخست‌وزیر زن ترکیه شد. تسلط کاملش به انگلیسی و داشتن مدرک دکترا از دانشگاه هاروارد، باعث شد افراد زیادی در آمریکای شمالی و اروپا فکر کنند که ترکیه گامی بزرگ به سوی جلو برداشته است اما حقیقت چیز دیگری بود. ریشه‌های ایدئولوژی سیاسی چیلر در سال ۱۹۹۷ در مراسم تشییع «آلپ ارسلان تورکش» آشکار شد. او با چشمانی پر از اشک گفت: «من همه چیز را از تو آموختم».

چیلر از قدرت و مصونیتش از پیگرد قانونی به عنوان عضوی از پارلمان، در جهت افزودن به ثروت خانواده خود بهره برد، خانواده‌ای که ثروتش میلیاردها دلار تخمین زده می‌شود. همسرش اوزر، با آلاتین چاکیشی در معاملات کثیف، تقلب و ترور رقابت می‌کرد. پارلمان ترکیه در چندین نوبت تلاش‌هایی برای تحقیق در مورد اموال خانواده چیلر انجام داد اما در هر بار چیلر با استفاده از ائتلاف‌های ریاکارانه این تحقیقات را به بیراهه کشاند. بدنام‌ترین این دستکاری‌ها در امور سیاسی، تشکیل ائتلاف بین حزب راه حقیقت چیلر و حزب رفاه نجم الدین اربکان در سال ۱۹۹۶ بود که اربکان را در مقام نخست وزیر قرار داد و به اولین دولت اسلامی در تاریخ ترکیه منجر شد.

 در ششم فوریه ی ۲۰۰۱، مرال آکسنر، یک فعال پان‌تورانی که در دولت تانسو چیلر- مسعود ییلماز سمت وزیر کشور را بر عهده داشت، آشکارا از یکی‌شدن جمهوری آذربایجان و ترکیه حمایت کرد. این مساله به طور ترسناکی یادآور درخواست اتحاد از جانب آلمان نازی با اتریش بود. بیانیه‌ی آکسنر، حمایت نیروهای مسلح ترکیه(TAF) و آژانس ملی اطلاعات(MIT)  را دارا بود.

عملیات در کشورهای خارجی

بسیاری از افسران ترکیه با گرایش متمایل به گرگ‌های‌خاکستری در جنگهای قفقاز بر علیه ارمنی‌ها و روس‌ها (در جنگ چچن) جنگیدند. گزارش‌های تایید نشده‌ای هم از آموزش فعالان گرگ‌های‌خاکستری به دست افسران ترکیه برای انجام عملیات در داخل خاک ایران وجود دارد. به عنوان نمونه گزارش‌هایی درباره حضور فعالان گرگ‌های خاکستری در مراسم قلعه بابک وجود دارد.

گرگ‌های‌خاکستری طرفداران‌شان را به کشورهای خارجی گسیل می‌کنند تا از این طریق بتوانند در امور سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این کشورها دخالت کنند. رادیو مزاپوتامیا در ژانویه سال ۲۰۰۵ اشاره کرد: «هزاران ترکمن به وسیله دولت ترکیه به عراق روانه شده‌اند. هدف آن‌ها این بود که ترکمن‌های هوادار ترکیه در انتخابات عراق را در موقعیت بهتری قرار دهند. چندین راننده تایید کردند که ترکمن‌های زیادی را از ترکیه به کردستان منتقل کرده‌اند.»

در مقیاس جهانی، گرگ‌های‌خاکستری مشکوک به دست داشتن در قتل و ناپدید شدن شمار زیادی از فعالان حقوق بشر کرد و ترک هستند. آنها همچنین با مافیای ترکیه ارتباطاتی دارند. گرگ‌های‌خاکستری برای چریک‌های جدایی طلب چچن کمک‌های مالی می‌فرستادند، آن‌ها تجزیه طلبان چچنی را برادران خود می خواندند.

گرگ‌های‌خاکستری ادعا می‌کنند یونان باستان در حقیقت ترک بوده است. در این ارتباط آنها موفق به ایجاد یکی از طنزهای (تناقضات) بزرگ تاریخ شدند./ برگردان از انگلیسی: صنم مهدی پور

پی نوشت‌ها:

۱- گلادیو نام یک گروه شبه نظامی مخفی و ضد کمونیستی تحت فرمان ناتو بود. این گروه، وظیفه‌ی آماده‌سازی سازمان‌های مختلف برای مبارزات چریکی در صورت تجاوز شوروی را برعهده داشت.

۲- جنگ کثیف اصطلاحی است که به خشونت‌های دولتی، که در آرژانتین و علیه مخالفان مردمی و گروه‌های چپ بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ روی داده است، اطلاق می‌شود. در طی این جنگ صدها تن از سیاسیون مخالف و روزنامه‌نگاران به قتل رسیدند.

منابع:

دانشنامه جهانی ویکی پدیا(نسخه انگلیسی) به نشانی:

http://en.wikipedia.org/wiki/Grey_wolves

و http://www.rozanehmagazine.com/NoveDec05/AZPartIII.html

  • منبع خبر : آذرپژوه