یکی از تبعات این تغییرات بسته شدن راه های ارتباطی جمهوری اسلامی ایران به روسیه و اروپا از جانب دولت جمهوری آذربایجان است.

مهدی تبریزی کارشناس حوزه ی قفقاز در گفتگو با دانشجو گفت: اتفاقاتی که در منطقه‌ی قفقاز در حال رخ دادن است بیشترین آسیب را در مقام اول برای جمهوری اسلامی و در مقام دوم برای روسیه خواهد داشت. تغییرات ژئوپولوتیکی این منطقه اثرات امنیتی اقتصادی و سیاسی زیادی را برای جمهوری اسلامی ایران خواهد گذاشت.

وی افزود: یکی از تبعات این تغییرات بسته شدن راه های ارتباطی جمهوری اسلامی ایران به روسیه و اروپا از جانب دولت جمهوری آذربایجان است. قرار گرفتن راه ارتباطی ایران به اروپا در اختیار دو کشور ترک زبان، که جمهوری اسلامی ایران به لحاظ امنیتی و سیاسی چالش هایی را با این دو کشور داشته است؛ برای جمهوری اسلامی بسیار خطرناک است.

وی تاکید کرد: کریدور زنگزور مقدمه‌ای برای ایجاد یک امپراتوری ترک زبان توسط نیروهای ترکیه است و می‌تواند تاثیرات جدی برای کشور ما در مجاورت کشورهای ترک زبان داشته باشد و سالهای سال ایران را دچار مشکلات امنیتی کند.

تبریزی گفت: منطقه قراباغ بعد از انتخابات ترکیه و بعد از رای آوردن رجب طیب اردوغان وضعیتی کاملا متفاوت پیدا کرده است و پیش‌‌بینی‌ها بر این است که در ماه‌های آینده شاهد درگیری هایی بین آذربایجان و ارمنستان در این منطقه باشیم که کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را هم درگیر می‌کند. ترکیه، ایران و روسیه یقینا در این چالش ها درگیر خواهند بود.

وی افزود: موضوع مهم امروز محاصره‌ی منطقه‌ی قراباغ توسط نیروهای آذربایجان است طوری که ۱۲۰ هزار شهروند این منطقه در مضیقه قرار گرفته اند و به عنوان دیگر نسل کشی نوینی توسط باکو در این منطقه در حال اجراست.

  • منبع خبر : آذرپژوه