روزنامه جمهوریت نوشت: سفیر ترکیه در واشنگتن در "مرکز تحقیقات خاورمیانه و آفریقای موشه دایان" مقاله ای درباره روابط ترکیه و اسرائیل منتشر و به اسرائیل در قالب احیای خاورمیانه بزرگ و شمال آفریقا، پیام های شش گانه‌ای را ارسال کرده است.

گروه بین الملل: روزنامه جمهوریت در مقاله ای با عنوان “ارسال شش پیام حزب عدالت و توسعه به اسرائیل” به قلم محمد علی گوللر نوشت: آیتونج ارکین در ۱۹ آوریل در روزنامه سوزجو نوشت: مراد مرجان سفیر ترکیه در واشنگتن در “مرکز تحقیقات خاورمیانه و آفریقای موشه دایان” مقاله ای درباره روابط ترکیه و اسرائیل منتشر کرد. مراد مرجان سفیر ترکیه در واشنگتن به اسرائیل در قالب احیای خاورمیانه بزرگ و شمال آفریقا، پیام های ذیل را ارسال کرد:

۱. ترکیه و اسرائیل باید “علیه عوامل بد نیت و بدخواه در منطقه” همکاری کنند.

۲. مشارکت ترکیه و اسرائیل باید از تحرکات بی ثبات کننده در “خاورمیانه بزرگ و شمال آفریقا” جلوگیری کند.

۳. همکاری ترکیه و اسرائیل در “خاورمیانه بزرگ و شمال آفریقا” می تواند به مناطق قفقاز، آسیای مرکزی و زیر صحرای آفریقا گسترش یابد.

۴. ترکیه و اسرائیل توان همکاری را در زمینه های مختلف برای تقویت منافع ترانس آتلانتیک دارند. بنابراین آمریکا باید همکاری مجدد ترکیه و اسرائیل را تشویق کند. این نوع روابط می تواند به شکل گیری نظام نوین بین المللی منجر شود.

۵. سازش و همکاری ترکیه و اسرائیل به روند عملیات اکتشاف، تولید، حمل و نقل و بازاریابی هیدروکربن ها، به ویژه گاز طبیعی در مدیترانه شرقی سرعت می بخشد.

۶. ترکیه و اسرائیل باید مسائل مورد اختلاف نظیر مسئله فلسطین را کنار بگذارند و از آن چشم پوشی کنند.

مراد مرجان، سفیر ترکیه در واشنگتن، ظاهراً بعد از ملاقات با «خاخام ربی مارک اشنایر» در نیویورک و بنا به توصیه‌ی وی این پیام‌های شش گانه را به اسرائیل ارسال کرده است.

مراد مرجان، دیپلمات حکومت حزب عدالت و توسعه مسئول بهبود روابط ترکیه با آمریکا و اسرائیل است
مراد مرجان، دیپلمات حکومت حزب عدالت و توسعه مسئول بهبود روابط ترکیه با آمریکا و اسرائیل است

مارک اشنایر در ۱۱ مارس ۲۰۲۲ میلادی در مصاحبه با تایمز اسرائیل گفته بود: مراد مرجان اندکی پس از انتصابش به عنوان سفیر ترکیه در واشنگتن درآوریل ۲۰۲۱ میلادی با من (خاخام اشنایر) ملاقات کرد و به من گفت: «اردوغان رئیس جمهور ترکیه به من مجوز توسعه و تقویت روابط ترکیه را با جامعه یهودیان آمریکا و مسئولیت بهبود همکاری را تفویض کرده است.» خاخام اشنایر پس از سخنان مراد مرجان به وی توصیه کرد: «اگر ترکیه در صدد است روابط خود را با یهودیان آمریکا، کنگره آمریکا و حکومت آمریکا بهبود بخشد، راه آن از بهبود روابط ترکیه با اسرائیل می گذرد. از قرار معلوم مراد مرجان عضو موسس حزب عدالت و توسعه نه تنها سفیر ترکیه در واشنگتن بلکه سفیر ترکیه در سفارت تل آویو در اسرائیل نیز هست.

فعالیت های مراد مرجان

مراد مرجان در ۱۵ مارس ۲۰۲۱ میلادی به عنوان سفیر ترکیه در واشنگتن منصوب شد. اما جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اولین بار با بیش از یک سال تاخیر در روز ناتو در چهارم آوریل ۲۰۲۲ میلادی او را در کاخ سفید به حضور پذیرفت. مرجان در آوریل ۲۰۲۱ میلادی با خاخام مارک اشنایر و سایر شخصیت های سرشناس و مهم جامعه یهودی آمریکا ملاقات کرد.

یلماز پولات نماینده کانال تلویزیونی Tele۱ در واشنگتن، اخبار تصویری برخی از تماس های مراد مرجان را در ماه نوامبر و دسامبر ۲۰۲۱ میلادی منتشر کرده بود. مراد مرجان، در بسیاری از مراسم های جامعه یهودی آمریکا شرکت کرد و با کریستالینا جورجیوا رئیس صندوق بین المللی پول، دیوید مالپاس رئیس گروه بانک جهانی و مدیران مؤسسات مالی یهودی آمریکا مذاکراتی کرد.

مراد مرجان پیش از این نیز با انتشار مقاله ای با عنوان «زمان آشتی ترکیه و آمریکا فرا رسیده است» به واشنگتن پیشنهاد کرده بود: «ما در خاورمیانه، شمال آفریقا، حوزه دریای سیاه و قاره آسیا دارای منافع مشترک هستیم. برای گردش امن و با ثبات در آب های پر از معمای اوراسیا، جامعه فرا آتلانتیک به مدل های نقش آفرین و الگوهای خاص نیاز دارد. حضور نظامی ترکیه به برقراری توازن قوا در اوراسیای بزرگ به نفع جامعه ترانس آتلانتیک کمک کرده است. ترکیه و آمریکا باید متحد باشند و با هم همکاری کنند»

پیشنهاد ترکیه برای ایفاء نقش در اوراسیا

به طور خلاصه، مراد مرجان، دیپلمات حکومت حزب عدالت و توسعه مسئول بهبود روابط ترکیه با آمریکا و اسرائیل است و به واشنگتن پیشنهاد می کند که ترکیه به عنوان نماینده ترانس آتلانتیک در اوراسیا انجام وظیفه کند. مراد مرجان طبق وظیفه ای که حکومت حزب عدالت و توسعه بر عهده اش گذاشته است پیشنهاد می کند که همکاری ترکیه و اسرائیل برای اجرای طرح «خاورمیانه گسترده و شمال آفریقا» شروع شود و تا مناطق قفقاز و آسیای مرکزی گسترش یابد و آنکارا و تل آویو نقش موثری در آن داشته باشند.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه