در سه دهه‌ی گذشته، شاهد هستیم که در نتیجه‌ی سیاست‌های حاکم در منطقه‌ی قفقاز، تلاش می‌شود تا وابستگی‌های فکری و فرهنگی ایران با این مناطق به طور کامل قطع شود. در این بسته‌ی خبری تلاش می‌شود تا نسبت به این سیاست‌ها روشنگری شود.

گروه سیاست: تا۲۰۰ سال قبل قفقاز جنوبی و ۱۷ شهر مهم آن جزوی از خاک ایران بود؛ که در نتیجه‌ی دو عهدنامه‌ی گلستان و ترکمانچای از ایران جدا شدند. اما این جدایی تا چند دهه قبل، تنها جدایی سرزمینی بود و فرهنگ حاکم بر منطقه همچنان ایرانی و اسلامی باقی مانده بود. اما در سه دهه‌ی گذشته، شاهد هستیم که در نتیجه‌ی سیاست‌های حاکم در این منطقه تلاش می‌شود تا وابستگی‌های فکری و فرهنگی ایران با این مناطق به طور کامل قطع شود. در این بسته‌ی خبری تلاش می‌شود تا نسبت به این سیاست‌ها روشنگری شود:

گسترش سرطانی “بریتیش کانسیل” انگلیس در جمهوری آذربایجان!

سازمان های آمریکایی و انگلیسی و اسراییلی نظیر ماشاو، یو اس اید ، بریتیش کانسیل و مدارس ترکیه ای برای تحکیم و ماندگار کردن افکار غربی و ضداسلامی و سلطه پذیر در میان مردم قفقاز و جمهوری آذربایجان در مناطق مختلف این کشور فعالیت گسترده ای دارند. در این خصوص جیمز شارپ، سفیر انگلیس در باکو از گسترش حضور “بریتیش کانسیل”، از ابزارهای مهم لندن برای تربیت عناصر دارای وابستگی فکری به انگلیس در جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش ترند، جیمز شارپ گفت سطح آموزش در مراکز آموزشی “بریتیش کانسیل” در شهرهای مختلف جمهوری آذربایجان فوق العاده چشمگیر است!

سفیر انگلیس در باکو گفت: «من توانستم از مراکز آموزشی بریتیش کانسیل در سراسر آذربایجان، از زاگاتالا تا لنکران و از بردع تا ماسازیر بازدید کنم و تحت تأثیر سطح عالی آموزش و اشتیاق کودکان در فراگیری مهارت های جدید قرار گرفتم.»

واکنش زشت اتحادیه نویسندگان باکو به برگزاری هفته‌ی نظامی گنجوی در تبریز

 ارگان غیررسمی ریاست جمهوری آذربایجان، جمهوری اسلامی ایران را بخاطر برگزاری “هفته‌ی نظامی گنجوی” در ایام تولد این شاعر بزرگ ایرانی به منظور معرفی درست این شاعر برجسته، دشمن جمهوری آذربایجان قلمداد کرد!! ینی مساوات در واکنش به تدارک برگزاری “هفته نظامی گنجوی” در تبریز با «منگول» خطاب کردن شان و ادبای آذری در تبریز، نوشت: «طبعا، چنین اقدامات تحریک آمیزی که منگول های «خودمان» در “آذربایجان جنوبی” (ادبای آذری در تبریز) نیز در آن مشارکت دارند، نشان می دهد که ماهیت آذربایجان ستیز رژیم تهران و نگرش خصمانه آن نسبت به ما همچنان قوی است…»

معترضان به اشغال اوکراین، چرا به قتل عام تالشان اعتراض نمی‌کنند؟!

اسماعیل شعبان در گفتگو با کانال “تالشستان آزاد” با اشاره به برگزاری تجمع حمایت از حکومت وابسته به غرب ولادیمیر زلنسکی در اوکراین، گفت کسانی که این تجمع را برگزار کردند، تفاله هایی مشابه زلسنکی هستند که هویت و موجودیت خود را در وابستگی به غرب و آمریکا و ناتو می دانند.

اسماعیل شعبان گفت مگر برگزار کنندگان این تجمع نمی دانند که بیش از یک میلیون نفر از مردم جمهوری آذربایجان به صورت کارگر مهاجر در روسیه زندگی می کنند و از طریق کسب درآمد در بازار روسیه ، معیشت خانواده و حتی فامیل نزدیک خود را تامین می کنند!

در این برنامه ، اسماعیل شعبان و زابیل محرم اف، از فعالان تالشان جمهوری آذربایجان گفتند کسانی که در تجمع باکو ادعای حمایت از دموکراسی و حقوق بشر در اوکراین کردند، پس چرا در مقابل  ظلم هایی که ضد مردم لوگانسک و دونتسک می شد و کودکان و زنان و پیران در شرق اوکراین در حملات نیروهای وابسته به غرب و ناتو کشته می شدند، هیچ موضعی نگرفتند؟ چرا در زمانی که در کشور خودمان در جمهوری آذربایجان به تالشان این همه ظلم می شود و روشنفکران و فعالان تالش را در زندان ها می کشند و در زمانی که در حمله به اصطلاح ملی گرایان ترک و تروریست های “گرگ خاکستری” به خانواده ای در آستارا و قتل عام تمامی اعضای خانواده تالش در این حمله، هیچ واکنشی نشان ندادند؟

جنگ روانی باکو با ارامنه‌ی قراباغ با پخش صدای اذان!!

 نظام صهیونیستی و لائیک جمهوری آذربایجان که قشر دیندار مردم این کشور را با انواع و اقسام محدودیت ها به بند کشیده است، با پخش صدای اذان به جنگ روانی با ارامنه جدایی طلب در قراباغ کوهستانی رفته است. شبکه تلویزیون اجتماعی جمهوری آذربایجان، ای تی وی، از پخش اذان با صدای بالای بلندگو در مناطق نزدیک محل سکونت ارامنه در قراباغ خبر داد و تاکید کرد ارامنه باید به این صداها عادت کنند!

این شبکه تلویزیونی جمهوری آذربایجان اما نگفت که چرا مردم مسلمان جمهوری آذربایجان از این صداهای معنوی و سبک زندگی اسلامی محروم باشند و در باکو خود را در محیطی کاملا غیراسلامی و ضداسلامی احساس کنند؟

سوء استفاده غرب از روحیه احسان خواهی مردم جمهوری آذربایجان

 با آنکه طی سال های گذشته، حاکمیت جمهوری آذربایجان با استناد به افزایش درآمدهای نفتی ادعا می کرد دیگر نیازی به اخذ کمک های مستقیم مالی و انسان دوستانه سازمان های خیریه ندارد، طی ماه های اخیر مشاهده می شود که مراکز صهیونیستی و انگلیسی و سایر سازمان های به اصطلاح امداد فکری و شغلی غربی، به شیوه های جدیدی از روحیه مرحمت جویی و احسان خواهی آذربایجانی ها سوء استفاده می کنند.

مراکز صهیونیستی و انگلیسی و سایر سازمان های “امداد و دست گیری” غربی در واقع نوعی “گداپروری نوین و نامحسوس” در جمهوری آذربایجان راه اندازی کرده اند و مقاصد سیاسی و هویتی خاص خود را تحت این پوشش در جمهوری آذربایجان محقق می سازند تا بر اذهان و افکار مردم و بدنه جامعه در سطوح پایین تاثیر بگذارند.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه