رامیز مهدی اف، رییس پیشین نهاد ریاست جمهوری آذربایجان که نقش بسیار مهمی در به قدرت رسیدن الهام علی اف داشت، تحت فشار شدید فعالان سیاسی و رسانه ای و در شرایط مفتحضانه ای از آخرین مقام دولتی خود برکنار شد

گروه بین‌الملل: رامیز مهدی اف، رییس پیشین نهاد ریاست جمهوری آذربایجان که نقش بسیار مهمی در به قدرت رسیدن الهام علی اف، بجای پدرش حیدر علی اف در سال ۲۰۰۳ و تحکیم قدرتش در سال های بعدی داشت، در هفته های اخیر تحت فشار شدید فعالان سیاسی و رسانه ای باکو قرار گرفت و در شرایط مفتحضانه ای به درخواست خود از آخرین مقام دولتی خود به عنوان رییس آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان برکنار شد.

ودادی اسکندروف، از مقامات پیشین دادستانی جمهوری آذربایجان که در مهاجرت خارج از کشور به سر می برد، در گفتگو با کانال “آزاد سوز” گفت: «پس از مرگ حیدر علی اف در ۳۱ ژوئیه ۲۰۰۳ که البته مرگ وی اعلام نشده بود، مرتضی علی عسگروف، رییس وقت مجلس می خواست به قدرت برسد. اما با سناریویی که مهدی اف چیده بود، فرمانی با امضای حیدرعلی اف برای انتصاب الهام علی اف به عنوان نخست وزیر به تاریخ ۸ آگوست ۲۰۰۳ صادر شد و در مجلس ملی قرائت شد. در آن زمان ۶۰ درصد نمایندگان مجلس تابع رامیز مهدی اف بودند و دستورات را به مجلس ملی نیز بطور مستقیم مهدی اف می داد.»

دستگیری داماد رامیز مهدی اف در راستای تضعیف قدرت این مقام ارشد سابق
دستگیری داماد رامیز مهدی اف در راستای تضعیف قدرت این مقام ارشد سابق

ودادی اسکندروف گفت: «در سال های بعدی نیز رامیز مهدی اف نقش اساسی در تحکیم قدرت الهام علی اف در ریاست جمهوری آذربایجان داشت و حتی در سال ۲۰۰۵ به علت بروز اختلاف نظر بر سر برخی انتصابات دولتی، مهدی اف به صراحت به الهام علی اف گفته بود که فراموش نکن تو را چه کسی به حاکمیت رسانده است و اگر من نباشم، در عرض ۱۰روز اداره دولت را از دست می دهی!  در سال های بعدی نیز قدرت رامیز مهدی اف در حدی بود که حتی وقتی رسوایی پخش ویدئوی گفتگوی الشاد عبداله اف، رییس پیشین دانشگاه بین المللی آذربایجان با خانم گولر احمدوا، نماینده مجلس برای فروش یکی از کرسی های مجلس ملی به الشاد عبداله اف (معامله برای انتخاب شدن الشاد به نمایندگی مجلس ملی جمهوری آذربایجان در مقابل پرداخت یک میلیون دلار به رامیز مهدی اف)، شرایط مهدی اف طوری بود که الهام علی اف نتوانست کوچکترین ایرادی به وی بگیرد. الهام علی اف در طول خدمت مهدی اف ، دو مدال استقلال، دو مدال شهرت ، یک مدال حیدرعلی اف و اخیرا هم مدال نظامی گنجوی را به رامیز مهدی اف اعطاء کرد.»

ودادی اسکندروف گفت: «رامیز مهدی اف از گردانندگان اصلی “نظام حیدریسم” بوده است که توسط حیدر علی اف در جمهوری آذربایجان برقرار شده است و زمانی مهدی اف از نهاد ریاست جمهوری کنار گذاشته شد که دیگر نیازی به او نبود و اکنون نیز برخی انتقادات و پاسخ های رامیز مهدی اف به برخی اجزای “نظام حیدریسم” ، در واقع پاسخ های غریزی است که به تقلا و دست و پا زدن گوسفند در زمان قربانی شدن شباهت دارد. زیرا، مهدی اف به خوبی می داند امپراطوری اقتصادی و مال و ثروتی را که وی و نزدیکانش از جمله الهام علی اف، داماد رامیز مهدی اف و تیمور مهدی اف، پسر مهدی اف برای خود برقرار کرده اند، از دستشان خارج خواهد شد و به امپراطوری اقتصادی پاشایف ها در جمهوری آذربایجان تحویل داده خواهد شد. با پیش بینی چنین وضعیتی بود که رامیز مهدی اف با رادیو صدای آمریکا مصاحبه کرد و به انتقاد از حاکمیت پرداخت تا از خود و اطرافیانش دفاع کند. برخی ها تصور می کردند که مهدی اف جسارت به خرج داده است. اما، او هیچ گاه نمی توانست جسارت به خرج بدهد، او صرفا به دفاع از خود می پرداخت.  رامیز مهدی اف در سال های گذشته مشاهده کرده بود که امپراطوری “ضیاء محمدف” ، وزیر پیشین راه ، امپراطوری “الدار محمودوف”، وزیر پیشین امنیت ملی ، امپراطوری میصیر مردانف، وزیر پیشین تحصیل و سایر وزرای متمول و قدرتمندی که سال ها ثروت اندوزی کرده بودند، چگونه فروپاشانده شد و ثروت هایشان از دستشان گرفته شد و پس از فروپاشاندن هر یک از این امپراطوری ها چگونه امپراطوری مهربان علی اوا و خانواده پاشایف ها چگونه تقویت و ثروتمندتر شده است!»

با تضعیف قدرت امثال رامیز مهدی اف ها؛ امپراطوری مهربان علی اوا و خانواده پاشایف ها تقویت و ثروتمندتر شده است
با تضعیف قدرت امثال رامیز مهدی اف ها؛ امپراطوری مهربان علی اوا و خانواده پاشایف ها تقویت و ثروتمندتر شده است

این مامور پیشین دادستانی جمهوری آذربایجان گفت: «در آینده پس از اتمام کامل کار رامیز مهدی اف، نوبت به امپراطوری های کمال الدین حیدروف، وزیر حالت های فوق العاده و ژنرال ذاکر حسن اف، وزیر دفاع خواهد رسید. »

تورال صادق لی، مجری کانال “آزاد سوز” نیز گفت: «براساس اطلاعات دریافتی، برای حمله به کمال الدین حیدروف، وزیر حالت های فوق العاده، سناریوی بروز آتش سوزی های مهیب و گسترده در جمهوری آذربایجان تدارک دیده شده است. با این تحولات ، طایفه پاشایف ها به ریاست مهربان علی اوا در حاکمیت  و اقتصاد جمهوری آذربایجان  بیش از پیش تقویت خواهد شد. همچنین برای فروپاشانیدن امپراطوری کمال الدین حیدروف که با معاونش تیمور مهدی اف، پسر رامیز مهدی اف منافع مشترک تجاری نیز دارد، سرویس امنیت دولت ( د.ت.خ.) در وزارتخانه حالت های فوق العاده “عملیات مبارزه با فساد مالی” اجرا خواهد کرد. مشابه این عملیات اخیرا در وزارت دفاع نیز اجرا شده و رافائل خلف اف، مدیرکل امور مالی وزارت دفاع به اتهام فساد مالی دستگیر شده است. »

ودادی اسکندروف گفت: «همانطور که در سال ۲۰۰۵ برای برکناری و بازداشت علی انسانف، وزیر وقت بهداشت و فرهاد علی اف، وزیر وقت اقتصاد ، سناریوی کودتا و براندازی دولت مطرح شده، اکنون نیز برای برانداختن کمال الدین حیدروف و از بین بردن قدرت بقایای گروه رامیز مهدی اف، ممکن است مجددا از سناریوی کودتا و براندازی دولت  استفاده شود. تا زمانی که بقایای شبکه تحت رهبری مهدی اف بطور کامل تصفیه نشده باشد، الهام علی اف در دو جبهه وارد عمل نمی شود. الهام علی اف ابتدا شبکه رامیز مهدی اف را بطور کامل نابود خواهد کرد و سپس برای از بین بردن شبکه کمال الدین حیدروف اقدام خواهد کرد. زیرا، مبارزه همزمان با  این “دو امپراطوری”، برای الهام علی اف امکان پذیر نیست.  همچنین زده شدن ژنرال ذاکر حسن اف، وزیر دفاع  در آینده نزدیک امکان پذیر نیست. گرچه، سست کردن حلقه اطراف وی نیز شروع شده  و مدیرکل امور مالی و چهار مقام ارشد مالی وزارت دفاع نیز اخیرا به اتهام فساد مالی دستگیر شده اند. دستگیری این مقامات وزارت دفاع به اتهام اختلاس در حالی است که همگی آنها با امضای شخص وزیر دفاع نقل و انتقالات مالی را می توانند انجام دهند.»

ودادی اسکندروف گفت: «در نظام حیدریسم، حیدر علی اف هیچ گاه نمی‌گذاشت کسی به میلیارد تبدیل شود، ولی الهام علی اف در مقطعی برای حفظ حاکمیت خود به مقامات آسان گرفت و آنها هم امپراطوری های میلیاردی خود را برپا کردند. ولی اکنون بر پایه قوانین “نظام حیدریسم” این میلیاردرها باید یک به یک تار و مار شوند. البته، براساس منطق و قوانین نظام حیدریسم، الهام علی اف ناگزیر است که یک به یک به سراغ این امپراطوری ها برود تا آنها علیه حاکمیت و امپراطوری اقتصادی الهام علی اف – مهربان پاشایوا  متحد نشوند. جنگ امپراطوری های درون “نظام حیدریسم” به هیچ وجه به نفع مردم جمهوری آذربایجان و اتفاقا مردم در این جنگ ضربه می بینند و تا زمانی که “نظام حیدریسم” برقرار است، وضعیت مردم جمهوری آذربایجان به همین صورت باقی خواهد ماند.»

ودادی اسکندروف درباره فراخوان اخیر الهام علی اف از مقابل مسجد آق دام برای متقاعد کردن آذری های صاحبان سرمایه برای سرمایه گذاری در جمهوری آذربایجان گفت: « این شخص نامتناسب با مسجد، چرا از مقابل مسجد فراخوان داده است؟ مگر با آذری هایی که قبلا به فراخوان آنها سرمایه های کلانی به جمهوری آذربایجان آوردند، چه رفتاری داشته اند که سایرین هم از آن الگوی مثبتی بردارند. مگر برخی آذری های گرجستانی و ایرانی که در گذشته به فراخوان روسای جمهوری آذربایجان سرمایه های خود را به این کشور آوردند، اجازه یافتند که سرمایه و ثروت خود را حفظ کنند؟ چرا افراد “نظام حیدریسم”  سرمایه آن آذری های ایرانی و گرجستانی را به لطایف الحیل تصاحب کردند و آنها را  از جمهوری آذربایجان فراری دادند؟ »

گفتنی است رامیز مهدی اف ۸۴ ساله، روز دوشنبه اعلام کرد که به علت کهولت سن استعفاء داده است و استعفایش بخاطر مطالبی نیست که علیه وی بیان می شود. مهدی اف ادعا کرد که مناسبات الهام علی اف ، رییس جمهوری با وی گرم است!

قدری قبل از استعفای رامیز مهدی اف از ریاست آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان، دستیار وی الدار امیروف بازداشت شد!! تحلیلگران می گویند با کاهش تاثیرات جنگ دوم قراباغ برای ابقای حاکمیت الهام علی اف ، اکنون که جمهوری آذربایجان با مشکلات جدی اقتصادی و بحران مالی – پولی مواجه است، حاکمیت جمهوری آذربایجان برای گذر از بحران نیاز به قربانی کردن شمار بیشتری از گردانندگان کهنه خود دارد تا امکان تظاهر  به اصلاحات و پوست اندازی حاکمیت فراهم شود.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه