در حالی که باکو خود را پیروز جنگ قراباغ می داند و الهام علی اف نیز در مراسم افتتاح پادگانی در منطقه هادروت قراباغ کوهستانی، بر اشراف نظامی باکو بر منطقه تاکید کرد، سایر شواهد موجود از درماندگی و بن بست سیاسی باکو در مساله قراباغ و "دالان لاچین" حکایت دارد.

گروه بین الملل: در حالی که حاکمیت جمهوری آذربایجان خود را پیروز جنگ قراباغ می داند و الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان نیز در ۲۴ دسامبر در مراسم افتتاح پادگانی در منطقه هادروت قراباغ کوهستانی، بر اشراف نظامی باکو بر منطقه تاکید کرد، سایر شواهد موجود  از درماندگی و بن بست سیاسی باکو در مساله قراباغ و “دالان لاچین” حکایت دارد.

در این ارتباط قابیل حسینلی، از تحلیلگران تبلیغ کننده سیاست های الهام علی اف در خصوص اعتراض باکو به پاریس بخاطر سفر اخیر والری پکرز، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به خان کندی، در گفتگو با سایت بیزیم یول، گفت: «دالان لاچین را از هم اینک به “راه آب” (محل تردد دائمی و مکرر) تبدیل کرده اند!»

گفتنی است که والری پکرز، نامزد حزب جمهوری خواه فرانسه برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور در روز ۲۲ دسامبر به خان کندی در قراباغ سفر کرد که باکو این سفر را غیرقانونی دانست و به پاریس یادداشت اعتراض تسلیم کرد. قابیل حسینلی هم با اشاره به اینکه از دالان لاچین اغلب  نمایندگان سنای فراسنه و مجالس روسیه و برخی محافل سیاسی این کشورها و نیز ارامنه آمریکا و لبنان استفاده می کنند، گفت: «آنها بدون اجازه گرفتن از باکو، در این اراضی جمهوری آذربایجان به کارهای مخربی مبادرت و سخنرانی می کنند و در کل به حق حاکمیت جمهوری آذربایجان ضربه می زنند.»

قابیل حسینلی در عین حال درباره واکنش پاریس به اعتراض باکو گفت : «حکومت فرانسه در این باره هیچ تدبیری اتخاذ نخواهد کرد. حتی برای دموکراتیک قلمداد کردن این حرکت تلاش خواهند کرد. والری پکرز نیز به عنوان نامزد انتخابات فرانسه به هر جای دلخواه خود خواهد رفت و در هر کشور دلخواه تحت پوشش “برنامه های دموکراتیک” دیدارها و سخنرانی های دلخواه خود را خواهد کرد.»

قابیل حسینلی افزود: «اگر حق حاکمیت جمهوری آذربایجان بر تمامی قراباغ و لاچین تامین شود، تمامی امور امنیتی و مرزی و گمرکی توسط جمهوری آذربایجان انجام خواهد شد و پس از آن ، شهروندان هر کشوری با گرفتن مجوز از باکو به راحتی می تواند به این منطقه سفر کند و شرایط تردد وسائط نقلیه نیز تامین خواهد شد. اما، از هم اکنون این دالان به “راه آب” تبدیل شده است و شهروندان راستگرا – ملی گرا از کشورهای مختلف، نمایندگان مجالس، سیاستمداران و عناصر تبهکار از جمله اعضای آسالا و داشناک و سایر سازمان های تروریستی آزادانه به این بخش از خاک جمهوری آذربایجان تردد می کنند. مورد بسیار ناخوشایند نیز این است که هنوز هم تقریبا  13 هزار تا ۱۵ هزار نیروی مسلح ارمنی در مناطق کوهستانی که تحت کنترل جمهوری آذربایجان نیست، استقرار دارند و به توافق ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ تاکنون عمل نشده و این نیروها خلع سلاح نشده‌اند. نیروهای صلح بان روسیه نیز استقرار و جابجایی این نیروها را عادی تلقی می کنند. باکو چندین بار به روسیه بخاطر این رویکرد نیروهای حافظ صلح روس در منطقه قراباغ اعتراض کرده است. اما، روسیه دولتی است که با بی احترامی به حقوق بین المللی به تعهداتی که خود می پذیرد عمل نمی کند. اگر حرکات و اعمال نیروهای صلح بان روسیه علیه حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان فهرست شود، سند بلندبالایی خواهد شد. طبیعی است که جمهوری آذربایجان استقرار بلندمدت این نیروها در منطقه را نمی خواهد. مسکو می خواهد برای این نیروها از سازمان ملل مجوز بگیرد، اما سازمان ملل نیز بخاطر عدم رضایت باکو این مجوز را به نیروهای صلح بان روسیه در قراباغ نمی دهد. ترکیه نیز از فعالیت نیروهای صلح بان روسیه در قراباغ کوهستانی ناراضی است و رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، اعطای اختیارات بیشتری به مرکز نظارت مستقر در آق دام ( مرکز مشترک روسیه و ترکیه در آق دام برای نظارت بر آتش بس قراباغ) را خواستار شده است که هنوز روسیه به این پیشنهاد ترکیه جوابی نداده است. حمایت  نیروهای صلح بان روسیه از ارامنه در بخش کوهستانی قراباغ دیگر عادی شده است و این نیز همگان  را در جمهوری آذربایجان خیلی ناراحت می کند و همه خواستار اتمام فعالیت آنها در این منطقه هستند.»

گفتنی است نق زدن ها و اعتراضات ملایم و گلایه های رسانه ای و سیاسی باکو در مقابل مراودات روسیه و فرانسه و آمریکا و انگلیس با قراباغ کوهستانی در شرایطی است که باکو در ماه های گذشته با بهانه قرار دادن تردد چند کامیون از ایران به قراباغ، جنجال و تنش فوق العاده ای را در روابط جمهوری آذربایجان با ایران ایجاد کرد. همچنین جالب توجه است که خونسردی و بی اعتنایی دولت های روسیه و کشورهای اروپایی و آمریکا به اعتراض های باکو بخاطر مرداوتشان با قراباغ کوهستانی  در شرایطی است که مقامات و دست اندرکاران ایرانی در مواجهه با جنجال و هیاهوی بی پشتوانه مقامات باکو درباره کامیون های ایرانی، به شدت دستپاچه شدند و موجبات تشدید اهانت های شدید باکو به جمهوری اسلامی ایران را فراهم کردند.

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه