گروه سیاست: فاش گویی مقام پیشین موساد درباره بی اعتقادی خاندان علی اف به دین اسلام و میزان تسلط سفارت خانه‌های اسراییل، آمریکا و انگلیس بر دولت باکو، عامل رسوایی بزرگی برای الهام علی اف بوده است.

گروه سیاست: فاش گویی یوزی آراد، مقام عالی رتبه پیشین موساد و مشاور پیشین امنیت ملی نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی درباره بی اعتقادی حیدر و الهام علی اف، روسای جمهوری پیشین و کنونی جمهوری آذربایجان به دین اسلام و نیز تمایل لیلا علی اوا، دختر رییس جمهوری آذربایجان به اعلان گرویدنش به یهود به شرط اجازه خاخام های اسراییلی و از همه بدتر بیان میزان تسلط سفارت خانه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا و انگلیس در باکو بر حکومت جمهوری آذربایجان و الهام علی اف، رییس جمهوری این کشور کوچک قفقازی، عامل رسوایی بزرگی برای الهام علی اف بوده است. زیرا، طی یک سال اخیر الهام علی اف به شدت تلاش می کرد که از احساسات مذهبی مردم جمهوری آذربایجان بخصوص در مقطع جنگ دوم قراباغ (۲۷ سپتامبر تا ۹ نوامبر ۲۰۲۰) و ماه های پس از آن سوء استفاده کند و حتی تظاهرهایی همچون حضور در مساجد آق دام و شوشا و بوسه زدن بر در و دیوار این مساجد و هدیه قرآن به این مساجد، خود را با اعتقادات مردم جمهوری آذربایجان همراه نشان دهد. اما، اکنون به یک باره دوست موسادی الهام علی‌اف در مصاحبه‌ای با گیل هافمن و جروزالم پست، بر دروغین بودن تمامی این تظاهرهای الهام علی اف تاکید کرده و گفته است: «طرف خوب داستان این است که مقامات عالی حکومت آذربایجان بخصوص حیدر و الهام علی اف هیچ تمایلی به اسلام ندارند و از ابتدا قدردان روابط با اسراییل بوده اند.»

یوزی آراد که آشکارا مهمترین نقطه ضعف در روابط اسراییل با جمهوری آذربایجان را مسلمان بودن مردم این کشور و همسایگی اش با ایران اعلام می کند، در فاش گویی‌های رسواکننده خانواده حاکم بر جمهوری آذربایجان بر تمایل یهودی لیلا علی اوا، دختر الهام علی اف که طی سال های اخیر در تبلیغات حجیم رسانه‌های دولتی و نیز رسانه‌های ظاهرا خصوصی این کشور به عنوان الگو و نمادی برای دختر و زن آذربایجانی جا زده می شود، انگشت گذاشته و اعلام کرده است: «لیلا علی اوا در صورت اجازه دادن خاخام های اسراییلی تمایل دارد که پذیرش یهودیت خود را اعلام کند.»

خیره کننده ترین این فاش گویی های یوزی آراد، اعلام میزان تسلط سفارتخانه های اسراییل و انگلیس و آمریکا در باکو بر تصمیمات حکومت جمهوری آذربایجان است که یوزی آراد، دوست موسادی الهام علی اف به صراحت آن را بیان و تاکید کرد: «سفارتخانه های آمریکا، انگلیس و اسرائیل در باکو ائتلافی هستند که در ۲۰ سال گذشته اهداف مشابهی را دنبال می کنند. تسلط این ائتلاف بر آذربایجان و تصمیمات سیاسی مقامات باکو، مشابه تسلط اسرائیل بر کرانه باختری است. با این تفاوت که به جای محمود عباس،  فردی متمدن به نام الهام علی اف مدیریت آذربایجان را بر عهده دارد.» بیان این سخنان دوست موسادی الهام علی اف در شرایطی است که علی اف اخیرا در واکنش به هشدارهای ایرانیان در خصوص حضور ضدامنیتی رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان، با حضور در مناطق هم مرز با ایران و با اشاره دست و نگاه به اراضی و دشت های خالی منطقه فضولی و جبرییل در جوار مرز ایران، چندین بار این سوال را مطرح کرد که پس کجاست اسراییل؟!

اکنون یوزی آراد، مشاور موسادی خود الهام علی اف تصریح می کند که تسلط سفارت اسراییل در باکو بر تصمیمات الهام علی اف و حکومتش درست به میزان تسلط اسراییل بر کرانه غربی و تشکیلات به اصطلاح خودگردان محمود عباس است. گرچه رسوایی و مورد اهانت قرار گرفتن الهام علی اف و حکومتش در این سخنان یوزی آراد کاملا آشکار است، هیچ یک از مقامات باکو تاکنون جرأت و جسارتی در خود احساس نکرده اند که حتی توضیحی کوتاه در این مورد بیان کنند. کاملا آشکار است کسانی که “جرأت و جسارت” خود را صرفا در کنار پهپاد هاروپ اسراییلی می توانند اظهار کنند، به هیچ عنوان نمی توانند در مقابل فاش گویی های رسوا کننده اربابان خود اعتراضی حتی کودکانه بنمایند، مگر اینکه خود اربابان صهیونیستشان برای مقاصد سیاسی اجازه چنین اعتراضی را به آنها بدهند.

در این میان، لازم است که به انگیزه و هدف طرف صهیونیست و بخصوص سازمان موساد از بی آبرو کردن حکومت جمهوری آذربایجان و شخص الهام علی اف و خانواده اش توجه داشته باشیم. البته، کسانی که با مسایل جمهوری آذربایجان آشنایی دارند، می دانند که این نخستین بار نیست که اسراییلی ها با فاش گویی در خصوص موضوعاتی که مقامات جمهوری آذربایجان تمایلی به بیان آن ندارند و حتی آن را پنهان می سازند، موجبات رسوایی مقامات باکو را فراهم می کنند و سرسپردگی آنها به رژیم صهیونیستی را عیان می کنند. مثلا در زمانی که مقامات باکو به شدت تلاش می کردند میزان خریدهای تسلیحاتی خود از رژیم صهیونیستی را پنهان سازند، منابع اسراییلی در گزارش های مکرر بر وجود توافق های پنهان نظامی با باکو تاکید می کردند. همچنین در زمانی که در سال ۲۰۱۱ مقامات باکو به اصطلاح برنده شدن الدار و نگار، دو خواننده بسیار مبتذل جمهوری آذربایجان در مسابقه یوروویژن را به عنوان پیروزی شکوهمند و عامل افتخار خود به ذهن توده ها در جمهوری آذربایجان تزریق می کردند، سفارت اسراییل در باکو اعلام کرد که الدار و نگار دست پرورده مرکز به اصطلاح فرهنگی این سفارتخانه در باکوست که طی چند سال حضور در دوره های موسیقی این مرکز اسراییلی در باکو پرورش یافته اند!

اکنون نیز در شرایطی که مقامات باکو و بخصوص مراکز و اتاق های فکر جمهوری آذربایجان و بخصوص فرید شفی اف، رییس مرکز مطالعات مناسبات بین المللی ریاست جمهوری آذربایجان سعی دارند برای روابط این کشور با اسراییل اصالتی فراتر از منافع مادی حاصل از تجارت نفت خام و تسلیحات بتراشند و آن را ناشی از به اصطلاح دوستی قلبی و حضور دیرینه یهود در جمهوری آذربایجان اعلام می کنند، یوزی آراد به صراحت بیان می کند که اهمیت روابط با باکو برای اسراییل در این است که جمهوری آذربایجان در همسایگی ایران قرار دارد؛ یوزی آراد به صراحت گفت : « سفر تاریخی شیمون پرز به باکو در نزدیکی تهران، یکی از بزرگترین رویدادهای تاریخی در سیاست خارجی اسرائیل بود.»

صهیونیست ها و موساد هیچ گونه اهمیتی  برای رعایت ملاحظات خاص باکو قایل نیستند
صهیونیست ها و موساد هیچ گونه اهمیتی برای رعایت ملاحظات خاص باکو قایل نیستند

تمامی این موارد نشان می دهد که ارباب صهیونیست هیچ گونه اهمیتی  برای رعایت ملاحظات خاص نوکران قفقازی خود قایل نیست و برعکس، به عمد قصد دارد نوکرانش را بدنام و بی آبرو کند. گرچه ، وجود چنین روحیه ای در تمامی مستکبران و بهره کشان مسجّل و بدیهی است و بخصوص مستکبران صهیونیست و فراماسون و انگلیسی نیز در این زمینه سابقه و ید طولایی دارند، اما در شناخت مناسبات تل آویو – باکو باید به جنبه های خاص این نگاه ارباب و رعیتی میان آنها نیز توجه داشت. در سال های دهه ۱۹۹۰ که آرکادی میلمان، سفیر رژیم صهیونیستی در باکو بود، در یکی از نشست های رسانه های، آرکادی میلمان به صراحت  خطاب به واحد مصطفی اف، رییس شبکه تلویزیونی آ.ان.اس. جمهوری آذربایجان که در آن زمان پربیننده ترین رسانه در این کشور بود و در سال ۲۰۱۶  به دستور رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه و به علت پخش مصاحبه ای از فتح اله گولن، دوست پیشین و دشمن کنونی اردوغان تعطیل شد، تاکید کرده بود که شما برده ما هستید و باید به آنچه ما می گوییم، عمل کنید. در آن زمان، این فاش گویی و اهانت سفیر وقت رژیم صهیونیستی در باکو خطاب به رییس پربیننده ترین شبکه تلویزیونی جمهوری آذربایجان به قدری زننده و زشت بود که پس از آن، حکومت جمهوری آذربایجان با تمامی توان برای انکار آن به کار افتاد و تمامی فیلم و اسناد و مدارک آن را جمع آوری کردند و پنهان ساختند. در آن زمان، اینترنت و شبکه های اجتماعی به اندازه امروز شیوع و شهرت نداشت و به راحتی می شد عتاب و خطاب اهانت آمیز سفیر وقت اسراییل در باکو را کتمان کرد. اما، اکنون سخنان یوزی آراد برای رسوا کردن الهام علی اف و خانواده و حاکمتیش به سرعت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی قابل نشر و بازنشر است و نمی توان آن را کتمان کرد.

کاملا طبیعی است که یکی از اهداف اصلی این فاش گویی های مقام عالی رتبه پیشین موساد، تاثیرگذاری منفی بر روابط جمهوری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران است. اسراییلی های موذی طی ماه های اخیر به شدت تلاش کردند با تحریک رییس جمهوری آذربایجان و با حرکت های زشت و زننده او در کنار پهپاد اسراییلی هاروپ در کنار مرز ایران، انزجار و نفرتی را ایجاد کنند که حتی به نوعی درگیری نظامی نیز منجر شود. اما، درایت و تعقل مثال زدنی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که همواره مورد تاکید مقام عظمای ولایت است و در مقاطع بسیار حساس و بحرانی سه دهه اخیر در تحولات شرق و غرب و جنوب و شمال ایران نیز این داریت و تعلق نیروهای امنیتی و نظامی ایران به خوبی نمایان شده و امتحان پس داده است، این بار نیز نتیجه داد و تحریکات صهیونیستی در جمهوری آذربایجان همچون عجوزه ای نازا مجبور به تنزل به حد غر و لندهای رسانه های باکو شد و اکنون نیز از فاش گویی های یوزی آراد سر در آورده است.

اما، حساب مردم جمهوری آذربایجان با توهین های صهیونیست ها هنوز تسویه نشده است. بخصوص که در جدیدترین اهانت صهیونیست ها به مردم مسلمان جمهوری آذربایجان، یوزی آراد مدعی بی دینی و ناآگاهی سیاسی این مردم مومن شده و گفته است : «  مردم آذربایجان مسلمان هستند، اما از تحولات خاورمیانه بی خبرند. بنابراین به جز آنهایی که تحت تاثیر ایران قرار گرفته اند، اکثر مردم آذربایجان هویت مذهبی ندارند و مانند مسلمانان خاورمیانه دارای روحیه تروریستی نیستند. در عین حال بیشتر فعالیت‌های ما (اسراییل ) در حوزه‌های نظامی و امنیتی (جمهوری آذربایجان) است، بنابراین مردم عادی معمولاً نمی‌دانند چه خبر است!!»

هیچ انتظاری از مقامات باکو برای پاسخگویی به این زبان درازی ها و دریدگی های صهیونیستی وجود ندارد، اما به نظر می رسد این اهانت های مقام عالی رتبه پیشین موساد به مردم و دولت جمهوری آذربایجان، امتحان بزرگی برای سنجش میزان حساسیت و غیرت ملی و اسلامی و شیعی مردم این کشور در قبال دشمن واقعی هویت و انسانیت جمهوری آذربایجان است که همچون گرگی در لباس میش وارد این کشور شده است و در موقع مقتضی به راحتی خوی درندگی خود را نشان خواهد داد./ برهان حشمتی

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه