گروه بین الملل: فرودگاه فضولی در مناطق تازه آزادشده در قراباغ طی یک بازی نمایشی توسط علیف و اردوغان افتتاح شد. اما این فرودگان آنچنان که تبلیغ می‌شود کاربردی ندارد. در این ارتباط فهمین حاجی اف، کارشناس سیاسی بر بی اهمیت بودن ساخت فرودگاه بین المللی در شهرستان فضولی و نیز شهرستان های زنگیلان و لاچین تاکید کرد و گفت: ساخت این فرودگاه ها منبعی بر کسب درآمد برای شرکت های متعلق به خانواده های حاکم بر جمهوری آذربایجان و ترکیه است.

گروه بین الملل: یک کارشناسان در جمهوری آذربایجان بر بی اهمیت بودن ساخت فرودگاه بین المللی در شهرستان فضولی و نیز شهرستان های زنگیلان و لاچین تاکید کرد و گفت: ساخت این فرودگاه ها منبعی بر کسب درآمد برای شرکت های متعلق به خانواده های حاکم بر جمهوری آذربایجان و ترکیه است و دارای اهمیت تبلیغاتی شخصی برای الهام علی اف و رجب طیب اردوغان می باشد.

فهمین حاجی اف به کانال “عثمان قیزی تی وی” گفت: «فرودگاه فضولی هیچ اهمیت راهبردی ندارد. اما، برای شخص الهام علی اف اهمیت دارد. زیرا، او می‌تواند در هنگام لازم برای فرار از کشور از این فرودگاه استفاده کند. فرودگاه فضولی طوری ساخته شده است که برای هواپیماهای سنگین و محموله های سنگین نظامی قابل استفاده نیست. زیرا از بتون ویژه در ساخت آن استفاده نشده است و ظرفیت فرود هواپیماهای دارای محموله های نظامی و سنگین را ندارد. همچنین امنیت لازم را ندارد و در صورت بروز هرگونه جنگی در اطراف، به راحتی توسط تسلیحات عادی می تواند هدف قرار گیرد و نابود شود. »

فهمین حاجی اف افزود: «الهام علی اف برای سرپوش گذاشتن بر وضعیت نامساعد خود در داخل کشور این برنامه ها را اجرا می کند و از کارت رجب طیب اردوغان و ترکیه نیز در راستای اهداف شخصی خود سوء استفاده می کند.»

فرودگاه فضولی آنچنان از نظر امنیتی به راحتی با سلاح های سبک تخریب می‌شود
فرودگاه فضولی آنچنان از نظر امنیتی به راحتی با سلاح های سبک تخریب می‌شود

فهمین حاجی اف گفت: «معلوم نیست که اردوغان از مسایل پشت پرده موجود در جمهوری آذربایجان اطلاع دارد یانه؟ چرا مجلس ترکیه از رییس جمهوری شان درباره تحولات قفقاز و جمهوری آذربایجان سوال نمی کند؟ متاسفانه ترکیه امروز با ترکیه ۱۰ – ۲۰ سال قبل خیلی متفاوت است و اینطور سوال ها در مجلس مطرح نمی شود. سوال من این است که چرا نمایندگان مجلس ترکیه درباره سوریه از رییس جمهوری شان سوال می کنند، اما در مورد جمهوری آذربایجان سوال نمی کنند؟ واقعیت این است که روسیه ترکیه را به قفقاز و جمهوری آذربایجان راه نمی دهد و ترکیه فقط با جمهوری آذربایجان در زمینه ساختمانی فعال است. اگر توجه کنید می بینید که اردوغان هم در مراسم گشایش، فقط درباره موضوعات ساختمانی حرف زد و درباره سرنوشت خان کندی و خواجه وند اصلا یک کلمه هم سخنی نگفت. »

فهمین حاجی اف گفت: «اکنون ریشه تمامی مشکلات ما در قراباغ در توافقی است که در شب نهم به دهم نوامبر سال گذشته در مسکو امضاء شد. اردوغان می‌توانست از الهام علی اف بپرسد که چرا این توافق را امضاء کرد. ولی نمی دانم که چرا هیچ وقت این سوالها را از حاکمیت جمهوری آذربایجان نمی کنند؟»

عیسی صادق اف، کارشناس نظامی مهاجر در خارج از کشور نیز گفت: «فرودگاه فضولی هیچ اهمیت راهبردی ندارد و به راحتی قابل هدف قرار گرفتن با سلاح های معمولی است. بخصوص که سرنوشت قراباغ کوهستانی هنوز معلوم نشده است و ممکن است باز هم جنگ روی دهد. بجای فرودگاه باید در این منطقه، جاده های متعدد برای تحرک سریع ساخته شود.»

عیسی صادق اف گفت: «ترکیه با کمک به جمهوری آذربایجان در جنگ دوم قراباغ، ضمنا به تداوم حاکمیت الهام علی اف نیز کمک کرد. اما، اکنون صاحبان اصلی علی اف، از نزدیکی او و آذربایجان به ترکیه ناراحتند. علی اف از نام اردوغان به نفع خود استفاده می کند، اما ما نباید اردوغان را مقصر بدانیم!! باید از خودمان انتقاد کنیم که چرا به علی اف اعتراض نکرده ایم. اگر علی اف در مراوداتش با پوتین، اردوغان را هم وارد می کرد، اردوغان قطعا از خیانتی که در توافق ۱۰ نوامبر به جمهوری آذربایجان شد، جلوگیری می کرد!!»

گفتنی است علی اف و اردوغان در مراسم شروع ساخت جاده ای در شهرستان زنگیلان جمهوری آذربایجان، ضمن تعریف و تمجید از یکدیگر، همدیگر را  قهرمانان بازسازی قراباغ قلمداد کردند!!

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه