گروه سیاست: الهام علی اف بعد از جنگ دوم قراباغ بار‌ها اعلام نمود که مناقشه‌ی قراباغ حل و تمامیت ارضی آذربایجان تامین شده است و هیچ گونه امتیازی و حتی خودمختاری منطقه‌ای اعطا نخواهد شد! اما حقیقت ماجرا چیست و افکار عمومی داخل و خارج جمهوری آذربایجان چندین سوال اساسی را از الهام علی‌اف دارند!

گروه سیاست: الهام علی اف بعد از جنگ دوم قراباغ بار‌ها اعلام نموده است که مناقشه‌ی قراباغ حل و تمامیت ارضی آذربایجان تامین شده است و هیچ گونه امتیازی و حتی خودمختاری منطقه‌ای به قراباغ اعطا نخواهد شد! وی در ادامه طی فرمانی منطقه قراباغ را منحل و ناحیه‌ی اقتصادی زنگه‌زور شرقی را هم ایجاد کرد. اما حقیقت ماجرا چیست و افکار عمومی داخل و خارج جمهوری آذربایجان چندین سوال اساسی را از الهام علی‌اف که مدعی است قراباغ آزاد و تمامیت ارضی تامین شده است، می‌نماید:

۱- هم اینک منطقه قراباغ در کنترل نیرو‌های مسلح کدام کشور است؟

 ۲-آیا حکومت خودخوانده‌ی قراباغ یا جمهوری آرتساخ سقوط کرده است یا سران آن رژیم همچنان در خانکندی (پایتخت قره باغ) مستقر هستند؟

 ۳- آیا یک سرباز، شهروند یا مسئول آذربایجانی می‌تواند به آن منطقه ورود کند؟

 ۴- آیا در قراباغ پرچم جمهوری آذربایجان برافراشته شده است یا پرچم جمهوری خودخوانده آرتساخ به همراه روسیه؟

 ۵- آیا قانون اساسی جمهوری آذربایجان در قراباغ اجرا می شود؟

 ۶- آیا الهام علی اف که مدعی حل مناقشه‌ی قراباغ است فرماندارانی به خانکندی، خوجالی، خوجاوند، آغدره و عسگران منصوب نموده است و آنان به همراه سایر مسئولین دولتی مستقر هستند؟

 ۷- آیا سیستم بانکی جمهوری آذربایجان در قراباغ اجرا می شود و امکان نقل و انتقال پول وجود دارد؟

 ۸- آیا زبان ترکی آذربایجانی بعنوان زبان رسمی رایج در قراباغ است یا زبان ارمنی بعنوان اولین زبان رسمی و روسی بعنوان دومین زبان رسمی؟

 ۹- جواب الهام علی اف به برگزاری جشن سی امین سالروز استقلال آرتساخ توسط دولت خودخوانده و مردم محلی که با یک راهپیمایی بزرگ انجام شد چیست؟

 ۱۰- آیا هم اینک کرویدور و شهر لاچین بعلاوه ۷۰ روستای اطراف (ناحیه اطراف قراباغ) در کنترل آذربایجان است یا اینکه ارمنی‌ها با حمایت روسیه از آن استفاده می کنند و چرا دو هزار ارمنی شهر لاچین را ترک نکرده‌اند؟

 ۱۱- جواب الهام علی اف به انتساب ویتالی بالاسانیان بعنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری خودخوانده قراباغ چیست؟ وی فرمانده عملیات قتل عام خوجالی است، اما وی هم اینک در قراباغ و داخل آذربایجان می‌چرخد و به ریش دولت علی‌اف می خندد.

 ۱۲- اگر علی‌اف مدعی است تمامیت ارضی کشور بعد از جنگ ۴۴ روزه تامین شده است پس چرا آرائیک آرطونیان (رئیس جمهور دولت خودخوانده) بار‌ها اعلام نموده است که آرتساخ به ترکیب آذربایجان باز نخواهد گشت؟

 ۱۳- الهام علی اف در سفر به بخش هادروت خوجاوند قراباغ چرا به شهر خوجاوند سفر نکرد؟ زیرا آن مناطق در کنترل ارمنی‌های جدایی طلب است و پرچم جدایی طلبان ارمنی در چند متری دیدگان الهام علی اف که مدعی است قراباغ آزاد شده است نصب گردیده بود.

 ۱۴- بعد از جنگ، دولت علی اف مشغول احداث فرودگاه، اتوبان، نیروگاه و… در مناطق اطراف است پس وی بگوید در مناطق قراباغ کدام پروژه عمرانی را شروع کرده‌اند و مسئله بازگشت آوارگان شهر‌های منطقه در کدام مرحله است و چه اقدامی صورت گرفته است؟

 ۱۵- دادستانی آذربایجان نام آرطونیان (رئیس جمهور قراباغ) و بالاسانیان (دبیر شورای عالی امنیت ملی قراباغ) را به جرم ارتکاب جنایت علیه بشریت به اینترپل تحویل داده است و این اتفاق در دنیا بی‌سابقه است که دو فرد متهم در داخل خاک آن کشور هستند و دولت قادر به بازداشت آن‌ها نیست! متاسفانه جواب همه سوال‌های مطروحه که افکار عمومی جمهوری آذربایجان مطرح می کنند و پاسخ آن را می‌خواهند منفی است.

 باید از علیف پرسید آیا در قراباغ پرچم باکو برافراشته است یا پرچم جمهوری خودخوانده آرتساخ؟
باید از «علیف» پرسید آیا در مناقشه‌ی قراباغ که ادعای پیروزی دارد، پرچم باکو در منطقه برافراشته است یا پرچم جمهوری خودخوانده آرتساخ؟

پس نتیجه می‌گیریم علیرغم ادعا‌های کذب الهام علی اف در خصوص حل مناقشه‌ی قراباغ و تامین تمامیت ارضی این مشکل همچنان حل نشده باقی مانده است و سایه جنگ همچنان در بالای سر آذربایجان وجود دارد و ارمنی‌های جدایی‌طلب در حال تجهیز نیرو‌های مسلح خود هستند. الهام علی اف با ۴۴ روز جنگ که منجر به کشته شدن ۳ هزار سرباز آذری شد فقط معاهده مادرید ۲۰۰۷ را اجرا نمود طبق این معاهده شهر‌های اطراف قراباغ به آذربایجان تحویل داده می‌شد که در یادداشتی دیگر این موضوع به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. رئیس جمهور آذربایجان هنوز از بابت تسلیم روستا‌های اطراف شوشا که منجر به محاصره کامل شهر و راه‌های منتهی توسط ارمنی‌ها شد پاسخی به افکار عمومی نداده است الهام علی اف بهتر است به این سوال نیز پاسخ دهد که در زمان سفر به مناطق اطراف قراباغ و یا شوشا، تامین امنیت وی چرا توسط نیرو‌های روسیه انجام می‌شود و بعد از اخذ مجوز امنیتی از روسیه به این مناطق سفر می کند؟

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه