گروه سیاسی: ایران در حال حاضر رتبه‌ی 16 جهان در تولید علم را دارد. کشور ما در زمینه‌های مختلف علمی مانند نانو، هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و پزشکی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و می‌توان گفت که اولین کشور اسلامی است که ماهواره به فضا فرستاده است آن هم با توان داخلی!

گروه سیاسی/ محمد رضا ربانی: در طول ۴۵ سالی که از عمر جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد این کشور در زمینه‌های مختلف پیشرفت‌های چشمگیری داشته است که در این یادداشت کوتاه به برخی از مهمترین آنها اشاره خواهم کرد.

در حوزه‌ی علم و فناوری

ایران در حال حاضر رتبه‌ی ۱۶ جهان در تولید علم را دارد. کشور ما در زمینه‌های مختلف علمی مانند نانو، هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و پزشکی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و می‌توان گفت که اولین کشور اسلامی است که ماهواره به فضا فرستاده است آن هم با توان داخلی!

در ادامه به برخی از این پیشرفت‌ها به صورت تیتروار اشاره می‌شود:

در سال ۲۰۱۹ اولین ماهواره با نام «ظفر» با موفقیت در مدار زمین قرار داده شد. و این آغاز مسیری بود که تا همین امروز پیشرفت های زیادی را شاهد بوده‌ایم.

در سال ۲۰۲۰ اولین ربات انسان‌نما رونمایی شد و بازهم بعد از این شاهد رونمایی از ربات های دیگری خواهیم بود.

در سال ۲۰۲۱ اولین واکسن ایرانی کرونا تولید شد. این در حالی است که بیشتر واکسن‌های موجود در جهان و همچنین خیلی از داروهای خاص برای بیماری های خاص در داخل کشور تولید می‌شوند.

در حوزه‌ی اقتصاد

شاید خیلی‌ها بر این باور باشند که اقتصاد و تورم، نقطه ضعف بزرگ نظام جمهوری اسلامی باشد!؟ اما باید توجه داشت که کشور ما علیرغم تحریم‌های ظالمانه، به یک قدرت اقتصادی در منطقه تبدیل شده است. ما در زمینه‌های مختلف اقتصادی مانند کشاورزی، صنعت و خدمات پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم! به عنوان مثال کشور ما ایران رتبه ۲۸ جهان در شاخص توسعه انسانی را دارد. قطعا ایراداتی در حوزه‌ی اقتصاد و مدیریت اقتصادی به ویژه توزیع مناسب ثروت در کشور داریم که اگر نبود، حتما پیشرفت‌های اقتصادی ایران سر سفره‌های مردم ملموس‌تر از این خود را نشان می‌داد.

در ادامه به برخی از پیشرفت های ایران در حوزه‌ی اقتصاد اشاره می شود:

ایران در سال ۲۰۲۲ به بزرگترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه تبدیل شد.

ایران در سال ۲۰۲۳ به رتبه اول صادرات گاز طبیعی در جهان دست یافت.

ایران در سال ۲۰۲۴ به رتبه دهم اقتصاد جهان از نظر تولید ناخالص داخلی دست یافت.

حوزه‌ی فرهنگ و ادب

ایران دارای فرهنگی غنی و باستانی است و این زمینه‌ی تاریخی، در کنار فعالیت‌های سخت‌افزاری که در ۴۵ سال گذشته شکل گرفته در زمینه‌های مختلف فرهنگی مانند ادبیات، موسیقی، سینما و تئاتر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. ما در شاخص آزادی مطبوعات هیجدهمین کشور جهان هستیم. در همین بیخ گوش کشورمان که ندای آزادی آنها گوش زمان و زمین را کر کرده است، همین امروز بسیاری از روزنامه نگاران در زندان های طولانی گرفتار هستند. با این وجود بازهم کار برای انجام زیاد هست و قطعا این پیشرفت ها نباید مانع از تلاش و کوشش بیشتر شوند چون ما ایرانی هستیم و به قول معروف «هنر نزد ایرانیان است و بس»

در ادامه به برخی از پیشرفت های ایران در حوزه‌ی فرهنگی اشاره می شود:

ایران در سال ۲۰۲۲ برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد.

ایران در سال ۲۰۲۳ برنده جایزه نوبل ادبیات شد.

ایران در سال ۲۰۲۴ برنده جایزه گرمی بهترین آلبوم موسیقی شد.

حوزه‌ی بهداشت و درمان

ایران در زمینه بهداشت و درمان پیشرفت‌های چشمگیری داشته است به طوری که امید به زندگی در ایران به ۷۷ سال افزایش یافته است. کشور ما رتبه ۲۳ جهان در شاخص بهداشت جهانی را دارد. در این ارتباط باید بدانیم که بسیاری از بیماری‌های واگیردار که عامل مهمی در کشت و کشتار ایرانیان بوده در چهار دهه‌ی گذشته دیگر اثری از آنها نیست. و نمونه‌ی موفق دیگر در کارنامه‌ی بهداشتی ایران را باید مقابله با ویروس کرونا دانست که با کمترین تلفات حتی نسبت به کشورهای پیشرفته‌ی جهان ،توانستیم از این پاندمی جهانی عبور کنیم.

در ادامه به برخی از پیشرفت های ایران در حوزه‌ی بهداشت و درمان اشاره می شود:

ایران در سال ۲۰۲۲ رتبه اول را در زمینه پیوند کبد در جهان کسب کرد.

ایران در سال ۲۰۲۳ رتبه دوم را در زمینه درمان سرطان در جهان کسب کرد.

ایران در سال ۲۰۲۴ رتبه سوم را در زمینه تولید داروهای نوین در جهان کسب کرد.

حوزه‌ی آموزش

ایران در زمینه آموزش پیشرفت‌های چشمگیری داشته است به طوری که نرخ سواد در ایران به ۹۸ درصد افزایش یافته است. کشور ما رتبه ۱۸ جهان در شاخص آموزش جهانی را دارد.

در ادامه به برخی از پیشرفت های ایران در حوزه‌ی آموزش اشاره می شود:

ایران در سال ۲۰۲۲ رتبه اول را در المپیاد جهانی ریاضی کسب کرد.

ایران در سال ۲۰۲۳ رتبه دوم را در المپیاد جهانی فیزیک کسب کرد.

ایران در سال ۲۰۲۴ رتبه سوم را در المپیاد جهانی کامپیوتر کسب کرد.

جمهوری اسلامی ایران علیرغم تحریم‌ها و دشمنی‌های خارجی، در زمینه‌های مختلف پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. این پیشرفت‌ها نشان‌دهنده عزم و اراده مردم ایران برای ساختن ایرانی آباد، آزاد و مقتدر است.

  • نویسنده : محمدرضا ربانی
  • منبع خبر : آذر پژوه