گروه سیاسی۲۲ بهمن 1357 روزی است که تاریخ ایران و حتی به جرات می‌توان گفت که تاریخ سیاسی جهان را برای همیشه دگرگون کرد. در این روز، مردم ایران با اتکا به ایمان، وحدت و شجاعت خود، رژیم شاهنشاهی پهلوی که 2500 سال بر ایران حکمرانی کرده بود را سرنگون و جمهوری اسلامی را به رهبری امام خمینی (ره) بنیانگذاری کردند.

گروه سیاسی/ شیوا صفری: ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ روزی است که تاریخ ایران و حتی به جرات می‌توان گفت که تاریخ سیاسی جهان را برای همیشه دگرگون کرد. در این روز، مردم ایران با اتکا به ایمان، وحدت و شجاعت خود، رژیم شاهنشاهی پهلوی که ۲۵۰۰ سال بر ایران حکمرانی کرده بود را سرنگون و جمهوری اسلامی را به رهبری امام خمینی (ره) بنیانگذاری کردند.

انقلابی بر پایه‌ی خواست و اراده‌ی مردم

در این میان سوالی که همواره ذهن برخی را به خود مشغول می‌کند این است که آیا انقلاب اسلامی ایران یک انقلابی مردمی و منحصر به فرد بود؟

در این ارتباط باید گفت که برخلاف بسیاری از انقلاب‌ها که توسط گروه‌های خاص یا اقلیت‌ها هدایت می‌شدند، انقلاب اسلامی ایران با مشارکت گسترده مردم از اقشار مختلف جامعه به پیروزی رسید. این انقلاب، نه تنها یک دگرگونی سیاسی، بلکه یک تحول فرهنگی و اجتماعی نیز بود که طی آن ارزش‌های جدیدی مانند اسلام‌خواهی، استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی در جامعه ایران رواج پیدا کرد. این انقلاب همچنین الهام‌بخش بسیاری از جنبش‌های آزادی‌خواهانه در جهان بوده است.

۲۲ بهمن، نماد ایستادگی در برابر ظلم و استبداد

انقلاب اسلامی ایران، در زمانی به وقوع پیوست که بسیاری از مردم جهان تحت ستم رژیم‌های دیکتاتوری بودند. اما این انقلاب، به مردم جهان نشان داد که می‌توان با اتکا به ایمان و وحدت خود، در برابر ظلم و استبداد ایستادگی کرد و به آزادی و استقلال دست یافت. این انقلاب همچنین پیام‌های مهمی برای مردم جهان داشت؛ و آن این که هیچ قدرتی نمی‌تواند اراده مردم را درهم بشکند؛ ظلم و استبداد پایدار نیست؛ مردم با ایستادگی در برابر ظلم و استبداد، می‌توانند به آزادی و استقلال دست یابند و ایمان و وحدت، رمز پیروزی است.

امروزه، پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، پیام‌های این انقلاب همچنان زنده و پویا است. این پیام‌ها، امیدساز و الهام‌بخش مردم در سراسر جهان است که برای آزادی و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنند.

اگر بخواهیم چند نمونه‌ی شاخص از جنبش‌های آزادی‌خواهانه‌ای که از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته‌اند، اشاره می‌کنیم می‌توان به این موارد اشاره داشت:

جنبش بیداری اسلامی در کشورهای عربی، جنبش حزب‌اله لبنان که در سال ۱۹۸۲ تأسیس شد و جنبش حماس که در سال ۱۹۸۷ تأسیس شد.

دستاوردهایی که انقلاب اسلامی نصیب مردم ایران کرده است

استقلال سیاسی: ایران پس از انقلاب اسلامی، از وابستگی به قدرت‌های خارجی رها شده و به عنوان یک کشور مستقل در عرصه بین‌المللی حضور دارد. به خصوص در چند سال اخیر این استقلال به شدت خودنمایی کرده و در سیاست خارجی ایران در برخورد با قدرت‌های فرامنطقه‌ای متبلور است.

پیشرفت‌های علمی و فناوری: ایران در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری، در زمینه‌های هسته‌ای، نانو و پزشکی، تولید انواع پهپاد و موشک و… پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. شاید بهترین و ملموس‌ترین نمونه آن تولید و صادرات انواع پهپادهای جنگی و غیر جنگی باشد که در چند سال اخیر مشتریان پروپاقرصی همچون روسیه و چین به عنوان دو ابرقدرت شرق جهان پیدا کرده است. و یا ارسال ماهواره‌های گوناگون آن هم با تکنولوژی کاملا ایرانی!

توسعه خدمات اجتماعی: جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلفی مانند آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، و رفاه اجتماعی، خدمات گسترده‌ای به مردم ارائه می‌دهد. یکی از ابهاماتی که برخی به ناصواب در میان مردم جار می‌زنند تا ارزش خدمات جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب را به حاشیه ببرند این است که اگر حکومت پهلوی همچنان در راس امور قرار داشت خدماتی به مراتب بیشتر از امروز را می‌توانست برای مردم به ارمغان بیاورد؟! اما باید توجه داشت که زمان پهلوی دوم که هیچ تحریمی در مقابل ایران نبود و ایران بدون هیچ محدودیتی نفت می‌فروخت شاید برخی خدمات اجتماعی و پیشرفت‌ها وجود داشت، اما این پیشرفت ها کاملا وابسته به جهان غرب بود و قطعا غرب اجازه پیشرفت مبتنی بر توانایی‌های داخلی در زمینه‌ی علوم مختلف را به ایران نمی‌داد.

۲۲ بهمن، روز ملی ایران

۲۲ بهمن، روز ملی ایران و روز تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی است. این روز، فرصتی برای مردم ایران است تا با حضور پرشور خود در راهپیمایی و سایر برنامه‌ها، وحدت و انسجام خود را به نمایش بگذارند و به جهانیان نشان دهند که همچنان پایبند به آرمان‌های انقلاب خود هستند.

در پایان، لازم به ذکر است که ۲۲ بهمن، نقطه عطفی در تاریخ ایران و آغازگر دوره‌ای جدید در تاریخ این کشور است. انقلابی که در این روز به پیروزی رسید، ایران را به عنوان یک کشور مستقل و قدرتمند در عرصه بین‌المللی معرفی کرد و الهام‌بخش بسیاری از جنبش‌های آزادی‌خواهانه در جهان شد.

  • نویسنده : شیوا صفری
  • منبع خبر : آذر پژوه