گروه سیاسی: حجت الاسلام علی بهشتی از روحانیون شیعه اهل باکو که ششم فروردین سال گذشته با اتهامات ساختگی بازداشت شده بود در دادگاه جرایم سنگین باکو به ۱۵سال زندان محکوم شد!

یک روحانی اهل باکو به اتهام ارتباط با ایران به ١۵سال زندان محکوم شد

گروه سیاسی: حجت الاسلام علی بهشتی از روحانیون شیعه اهل باکو که ششم فروردین سال گذشته با اتهامات ساختگی بازداشت شده بود در دادگاه جرایم سنگین باکو به ۱۵سال زندان محکوم شد!

براساس ادعای این دادگاه، بهشتی در سال ٨۶ با حکومت ایران ارتباط داشته و اطلاعات دینی، تعداد مساجد، اعتقادات مذهبی و فرهنگی مردم جمهوری آذربایجان را در اختیار سرویس های ویژه جمهوری اسلامی قرار داده است!

بهشتی در دفاعیات خود این اتهامات را رد کرده و گفته است: در حوزه علمیه قم تحصیل می‌کردم و مدتی با خانواده‌ام در ایران زندگی کرده‌ام و با هیچ سرویس ایرانی ارتباطی نداشته و پولی دریافت نکرده‌ام.

وی اذعان داشت: هیچ مدارکی دال بر جاسوس بودن من وجود ندارد و اطلاعاتی که اسرار دولتی محسوب شود در اختیار کسی نگذاشته‌ام. اطلاعاتی در اتهامات من آمده یک اطلاعات عمومی است و تعداد مساجد کشورمان در اینترنت نیز موجود می‌باشد و نیازی به گفتن نیست.

دولت علی‌اف در سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ تن از شیعیان جمهوری آذربایجان را با اتهامات ساختگی بازداشت و روانه زندان کرده است.

ارزش لیر در قعر تاریخی خود

گروه سیاسی: «غایه ارکان» نخستین زن سکاندار پولی ترکیه و رئیس بانک مرکزی این کشور که قرار بود به مصاف تورم افسار گسیخته ترکیه برود استعفا داد. وی که از ترکیه‌ای‌های ساکن آمریکا و آخرین تلاش اردوغان برای تنفس اقتصادی بود ،خود بعد از این که بدلیل گرانی و بالا بودن اجاره خانه در استانبول ،مجبور به نقل مکان به خانه پدری اش شده بود ، از ریاست بانک مرکزی  استعفا داد.

وی پنجمین رئیس بانک مرکزی است که طی چهار سال اخیر بر این صندلی تکیه می‌زد و اینک اردوغان باید ششمین رییس بانک مرکزی این کشور را  منصوب نماید.

خانم ارکان مقطع دکتری را در دانشگاه پرینستون به پایان رساند. وی بعد از آن دو دوره  نیز در دانشگاه‌های هاروارد و استنفورد گذراند. وی پیش از این ساکن آمریکا و سابقه یک دهه فعالیت در بانک مشهور گلدمن ساکس را داشته است.

ارزپاشی‌های اردوغان پیش از انتخابات منجر به خالی شدن ذخایر ارزی  شده و همین کافی بود تا ، ارزش لیر به قعر تاریخی خود برسد. نرخ هر دلار که در زمان انتصاب خانم غایه ارکان به بیش از ۲۳ لیر رسیده بود و اوجی بی‌سابقه در این کشور محسوب می‌شد هم اینک به  بیش از ۳۰ لیر رسیده است.

انتخابات جمهوری آذربایجان؛ عجیب‌ترین انتخابات تاریخ بشر

گروه سیاسی: دو هفته است نامزدهای رقیب الهام علیف، رئیس جمهور فعلی، دست به هرکاری می‌زنند تا کسی به آنها رای ندهد. تک به تک و در هر صحبتی با رسانه‌ها از علیف تعریف و تمجید می‌کنند و او را بهترین و شایسته‌ترین فرد برای اداره کشور می‌دانند و از مردم می‌خواهند همچنان به او رای دهند. با ادامه ماجرا و فکاهی شدنش، ظاهرا دستور رسید که نامزدها یا به قول خودشان «نامیزدها» کمی هم از خودشان تعریف کنند به شرطی که قول مهمی ندهند و جذابیتی برای سبد رای خودشان ایجاد نکنند.

در راستای این سیاست یکی از نامزدها در حرکتی انقلابی گفت: «اگر به او رای بدهند دستور خواهد داد هر روز صبح برای هر خانه‌ یک روزنامه بفرستند که در آن مطالبی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و حتی بین‌الملل نوشته شده باشد.»

شاید فکر کنید اغراق می‌کنم اما بی کم و کاست همین است. نامزد دیگری با لیست کردن کسانی که مردم از آنها نفرت دارند گفت اگر به من رای دهید من از آنها حمایت خواهم کرد. بنابراین بهتر است به من رای ندهید.

نقش انگلیس در ماجرای دالان زنگزور آشکارتر شد!

گروه سیاسی: سایت های ینی مساوات و گلوبال اینفو آذربایجان که از رسانه های کاملا حکومتی جمهوری آدربایجان هستند، نوشتند انگلیس باریکه زنگزور (استان سیونیک ارمنستان) را  جزو اراضی جمهوری آذربایجان می شناسد!!

در این مقاله به قلم ایل بیگ حسنلی، از تبیین گران سیاست های انگلیسی -صهیونیستی جاری در جمهوری آذربایجان، با اشاره به جنگ انگلیس و آمریکا با یمن در دریای سرخ و نگرانی لندن از بسته شدن دریای سرخ و کانال سوئز، بطور غیر مستقیم تهدید شده است که در مقابل حرکت های یمن به عنوان متحد ایران در دریای سرخ، جمهوری آذربایجان نیز به عنوان متحد انگلیس ، به باریکه زنگزور یا سیونیک حمله کند!

در این مطلب برای توجیه به اصطلاح حقوقی تجاوز احتمالی به باریکه سیونیک افزوده شده است: «پس از فروپاشی امپراتوری روسیه تزاری، منطقه‌ای که ارمنی ها آن را سیونیک و جمهوری آذربایجان آن را زنگزور می نامند، باعث اختلافات جدی بین اولین جمهوری های ارمنستان و آذربایجان در سال های ۱۹۱۸-۱۹۲۰ شد. مهمترین چیز این است که در ژانویه ۱۹۱۹ بریتانیا حاکمیت آذربایجان را بر منطقه زنگزور تأیید کرد. سپس بلشویک ها در هر دو جمهوری به قدرت رسیدند. متأسفانه دیپلماسی آذربایجان از واقعیت مهمی مانند تأیید حاکمیت جمهوری آذربایجان بر منطقه زنگزور توسط بریتانیا در ژانویه ۱۹۱۹ استفاده نکرد. با این حال، این یک موضوع بسیار مهم است. در آن زمان کدام کشور اروپایی دیگر صلاحیت آذربایجان بر زنگزور را تایید کرد؟ مورخان ما باید با مراجعه به منابع موثق به این گونه پرسش ها پاسخ روشن بدهند.»

در این مقاله با اشاره به مستنداتی از سخنان رهبران پیشین ترکیه، به مطامع ترکیه نیز به عنوان متحد انگلیس در منطقه به منطقه راهبردی سیونیک اذعان و افزوده شده است: «بحث افتتاح کریدور زنگزور در گذشته نیز در دستور کار ترکیه و جمهوری آذربایجان بوده است. زیرا کریدور زنگزور بزرگترین گام در جهت ادغام جهان ترک و طرح توران بزرگ خواهد بود.»

  • نویسنده : گروه سیاسی آذرپژوه
  • منبع خبر : آذر پژوه