گروه سیاسی: دولت علی اف به طور استراتژیک قوانینی را وضع کرده است که آزادی رسانه ها را بیشتر محدود می کند و کنترل ها را بر احزاب سیاسی تشدید می کند. این تحرکات عملاً صداهای منتقد و مخالفان را خفه کرده و علی اف را به چهره ای غیرقابل چالش در عرصه سیاسی جمهوری آذربایجان تبدیل کرده است.

گروه سیاسی: سایت intellinews درباره‌ی جورج برن باوم استاد دو قطبی سیاسی و پوپولیسم و این که او در باکو به دنبال چیست؟ نوشته است: «جورج برنبام، یکی از پدرخوانده‌های پوپولیسم مدرن است. او می گوید داشتن یک دشمن خوب است. «به ندرت کسی را پیدا می‌کنید که همه او را دوست داشته باشند.» او که به مدت ۳۰ سال مشاور سیاسی بود، به بنیامین نتانیاهو کمک کرد تا به طور شگفت‌انگیز به قدرت برسد. پیروزی در اسرائیل در سال ۱۹۹۶، و ویکتور اوربان مجارستانی در سال ۲۰۱۰٫ او در بسیاری از کشورها مشتریانی دارد و امروزه بین نیویورک، دبی و هراره در حال رفت و آمد است. جورج برنباوم شاگرد فینکلشتاین است. آرتور  فینکلشتاین، ریاضیدان برجسته ای که هنر مبارزات سیاسی در ایالات متحده را دوباره اختراع کرد و به ریچارد نیکسون برای رسیدن به قدرت در سال ۱۹۷۲ و همچنین بسیاری دیگر از رهبران جمهوری خواه کمک کرد! دخالت جورج بیرنبام، با پیشینه‌ی او در استراتژی سیاسی و لابی، در فرآیندهای سیاسی جمهوری آذربایجان یک سوال اساسی را ایجاد می کند: آیا تخصص او در چشم انداز سیاسی فعلی آذربایجان ضروری است؟

از زمان پیروزی ۲۰۲۰ در جنگ قره باغ بر ارمنستان، رئیس جمهور الهام علی اف به طور قابل توجهی از سایه پدرش حیدر علی اف خارج شده و اقتدار و میراث سیاسی خود را تحکیم کرده است. این پیروزی نه تنها غرور ملی را تقویت کرد، بلکه به طور قابل توجهی سلطه علی اف بر قدرت را تقویت کرد. پیروزی در درگیری که برای آذربایجانی‌ها دیرینه و عمیقاً احساسی بود، سطح بی‌سابقه‌ای از حمایت عمومی و مشروعیت را به علی اف داد که امیدوار است با برگزاری انتخابات زودهنگام از آن سوء استفاده کند.

علاوه بر این، دولت علی اف به طور استراتژیک قوانینی را وضع کرده است که آزادی رسانه ها را بیشتر محدود می کند و کنترل ها را بر احزاب سیاسی تشدید می کند. این تحرکات عملاً صداهای منتقد و مخالفان را خفه کرده و علی اف را به چهره ای غیرقابل چالش در عرصه سیاسی جمهوری آذربایجان تبدیل کرده است.

در چنین حالتی که علی اف بی رقیب است، نیاز به یک استراتژیست سیاسی در حد برنباوم، که به دلیل تخصصش در دوقطبی سازی در محیط‌های سیاسی شناخته می‌شود، مشکوک به نظر می‌رسد. او‌ به دنبال کدام دو قطبی در باکو است؟

  • نویسنده : گروه سیاسی آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه