گروه سیاسی: «اوراسیا ریویو» در مقاله جدید خود به عمق استراتژیک همکاری باکو و تل‌آویو پرداخت و نوشت: در سه دهه اخیر روابط جمهوری آذربایجان و دولت اسرائیل به‌شدت توسعه یافته است. روابط به سطح مشارکت استراتژیک رسیده است.

گروه سیاسی: «اوراسیا ریویو» در مقاله جدید خود به عمق استراتژیک همکاری باکو و تل‌آویو پرداخت و نوشت: در سه دهه اخیر روابط جمهوری آذربایجان و دولت اسرائیل به‌شدت توسعه یافته است. روابط به سطح مشارکت استراتژیک رسیده است. برخی تحلیلگران اتحاد باکو و تل‌آویو را با عبارت ساده «نفت در برابر تفنگ» توصیف می‌کنند، اما موضوع فراتر از این است.

یک رویداد بسیار مهم برای توسعه روابط اسرائیل و آذربایجان افتتاح خط لوله نفت BTC (باکو-تفلیس-جیهان) در سال ۲۰۰۶ بود که به اسرائیل برای تامین نفت، جایگزینی با کیفیت به‌جای کشورهای عربی داد. اکنون باکو به یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان گاز اسرائیل تبدیل شده است.

افزون بر این، شرایط دسترسی افسران اطلاعاتی اسرائیل از خاک جمهوری آذربایجان به ایران همسایه، ایجاد شده است که به آن‌ها فرصت جمع‌آوری اطلاعات مهم و نفوذ به ایران را می‌دهد.

با وجود این، تل‌آویو به باکو اجازه می‌دهد در راستای کنترل روابط و ایجاد وابستگی و نظارت بر سیستم پول‌شویی و ضد‌تحریم ایران، تبدیل به مکانی امن برای دورزدن تحریم شود تا با این ترفند ایران را مجبور به چشم‌پوشی به حضور اسرائیل در آذربایجان و اقدامات ضد مذهبی دولت علی‌اف و دستگیری شیعیان کند.

  همکاری باکو و تل‌آویو با هدف کنترل و مهار ایران شامل ساخت ایستگاه‌های جاسوسی الکترونیکی موساد در مرزهای جنوبی آذربایجان برای نظارت بر فعالیت‌های ایران و از بین ‌بردن پایگاه مردمی، مذهبی و تمدنی جمهوری اسلامی در باکو با تبلیغات ایران‌ستیزی است.

  • نویسنده : گروه سیاسی آذرپژوه
  • منبع خبر : آذر پژوه