گروه گزارش: ترکیه و باکو در حال طرح ریزی عملیات نظامی تجاوز به جنوب ارمنستان برای تحقق این دالان هستند و سعی دارند در صورت محقق نشدن این دالان از طریق فشارهای سیاسی و ارعاب ارمنستان، با اقدام نظامی این هدف خود را تامین کنند.

گروه گزارش/ برهان حشمتی: در پی سخنان اخیر الهام علی اف، در خصوص تعلق تاریخی ایروان و بخش بزرگی از ارمنستان به جمهوری آذربایجان، تبلیغات باکو در مطرح کردن ادعاهای ارضی علیه ارمنستان گسترده تر شده است!

سایت گلوبال اینفو جمهوری آذربایجان به نقل از قابیل حسینلی، مشاور پیشین رییس جمهوری آذربایجان در اوایل دوره حیدر علی اف نوشت: «واقعیت های تاریخی احیا شده است، اما این روند قابل گسترش است. ما باید در این مسیر به ارمنستان فشار بیاوریم و دست خود را تقویت کنیم. نقشه های سال ۱۹۷۰ ارائه شده توسط ارمنستان برای ما قابل قبول نیست. نقشه‌های دیگری وجود دارد که استدلال های ارمنستان را از بین می برد. به طور خاص، این نقشه ها را می توان از آرشیو روسیه به دست آورد. اگرچه به نظر من هدف آذربایجان بازپس گیری اراضی تاریخی نیست، اما حداقل می توان در مورد زنگزور (استان سیونیک در جنوب ارمنستان) امتیاز  کسب کرد.»

گفتنی است الهام علی اف در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود در سال ۲۰۲۴، ادعاهای ارضی و سیاسی جاه طلبانه ای را علیه ارمنستان و ضرورت تمکین ایروان به باکو مطرح کرد و گفت: «چرا نقشه های ۱۹۷۵، یا اکنون ۱۹۷۰، یا حتی نقشه های دهه ۱۹۷۰، ۱۹۹۰ در برخی از پیشنهادها مطرح می شود؟ پاسخ بسیار ساده است و من می خواهم امروز در مورد آن شفاف صحبت کنم. بر کسی پوشیده نیست که در قرن بیستم اراضی آذربایجان تکه تکه به ارمنستان داده شد. یک روز پس از تأسیس جمهوری دموکراتیک آذربایجان در سال ۱۹۱۸، متاسفانه شهر ایروان به ارمنستان واگذار شد. هیچ دلیلی برای این وجود نداشت. اینجا شهر باستانی آذربایجان است. مردم آذربایجان قرن ها در آنجا زندگی کرده‌اند و تاریخ ایروان، یعنی ظاهر تاریخی که امروزه در حال محو شدن است، وجود بنای معماری آذربایجان، وجود چند صد ساله آن را تایید می کند.»

الهام علی اف هر از گاهی و بطور مکرر  ادعای ارضی درباره ایروان و جنوب ارمنستان را با بکارگیری نام زنگزور برای این منطقه مطرح می کند و خواهان گرفتن «دالان» از این منطقه برای اتصال زمینی جمهوری آذربایجان به نخجوان و ترکیه و قطع اتصال زمینی ایران به ارمنستان است!

ترکیه و باکو در حال طرح ریزی عملیات نظامی تجاوز به جنوب ارمنستان برای تحقق این دالان هستند و سعی دارند در صورت محقق نشدن این دالان از طریق فشارهای سیاسی و ارعاب ارمنستان، با اقدام نظامی این هدف خود را تامین کنند. اخیرا آمریکا و اتحادیه اروپا به باکو هشدار دادند از هر گونه حمله به خاک ارمنستان خودداری کند، اما باکو با جلب نظر موافق روسیه هشدارهای امریکا و اتحادیه اروپا را جدی تلقی نمی کند!

جمهوری اسلامی ایران برای حفظ مرز زمینی خود با ارمنستان ناگزیر است از اهرم های ویژه خود برای پرهیز دادن ترکیه و جمهوری آذربایجان از حمله به ارمنستان برای قطع ارتباط زمینی ایران با ارمنستان استفاده کند!  اما، باکو و ترکیه سعی دارند از فرصتی که رژیم صهیونیستی با حمله به غزه و پیچیده کردن اوضاع منطقه فراهم کرده است، استفاده کنند و امیال خود درباره جنوب ارمنستان و بستن مرز ایران با ارمنستان را  اجرا کنند!

  • نویسنده : برهان حشمتی
  • منبع خبر : آذر پژوه