گروه سیاسی:اتحادیه اروپا نسبت به دستگیری خودسرانه خبرنگاران و فعالان سیاسی توسط دولت باکو ابراز نگرانی کرده است. این اتحادیه دستگیری خودسرانه خبرنگاران و فعالان سیتسی و اجتماعی در جمهوری آذربایجان را دلیلی برای نگرانی جدی از لحاظ محدودیت‌های روزنامه‌نگاری مستقل و آزادی بیان در این کشور دانسته است.

گروه سیاسی: اتحادیه اروپا نسبت به دستگیری  خودسرانه خبرنگاران و فعالان سیاسی توسط دولت باکو ابراز نگرانی کرده است. این اتحادیه دستگیری خودسرانه خبرنگاران و فعالان سیتسی و اجتماعی در جمهوری آذربایجان را دلیلی برای نگرانی جدی از لحاظ محدودیت‌های روزنامه‌نگاری مستقل و آزادی بیان در این کشور دانسته است.

پیتر استانو، سخنگوی ارشد نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی در این باره بیانیه‌ای ارائه کرد.

در این بیانیه آمده است: «دستگیری‌های خودسرانه اخیر روزنامه‌نگاران و فعالان نگرانی‌های جدی را از نظر محدودیت‌های روزنامه‌نگاری مستقل و آزادی بیان در جمهوری آذربایجان ایجاد می‌کند که با تعهدات بین‌المللی این کشور در تناقض است».

در این بیانیه، اتحادیه اروپا گروهی از روزنامه‌نگاران را که تحت بازداشت خودسرانه قرار گرفتند، برشمرد. اتحادیه اروپا همچنین از تصمیم برای تمدید بازداشت الهامیز قلی‌اف، مدافع حقوق‌بشر، توفیق یعقوبلو رهبر اپوزیسیون سیاسی و فعال برجسته قباد عباد اوغلو و فعال مدنی بختیار حاجی‌اف ابراز تأسف کرد. اتحادیه اروپا از باکو می‌خواهد که زندانیان را به‌خاطر حقوق اساسی خود آزاد کند و شرایط آزادانه و بدون مانع برای روزنامه‌نگاری مستقل و آزادی بیان فراهم کند.

اين در حالی است که هزاران شیعه و دین‌دار در جمهوری آذربایجان با اتهامات ساختگی رژیم صهیونیستی الهام علی‌اف دستگیر و زندانی شده‌اند و هیچکدام از کشورهای همسایه واکنش درخوری را در این رابطه از خود نشان نداده‌اند و در این صورت حداقل از جمهوری اسلامی ایران انتظار می‌رود که با واکنشی شایسته و بایسته اقدامات اسلام هراسی و شیعه‌ ستیزی رژیم باکو را محکوم کرده و نوکران رژیم صهیونیستی در منطقه را به تعقل وادارد.

با توجه به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری جمهوری آذربایجان که در پیش روست، این امکان وجود دارد که تحت فشار همسایگان رژيم علی‌اف از مواضع خود (حداقل در این ایام) عقب‌نشینی کند.

نکته جالب توجه دیگر در بیانیه اتحادیه اروپا استفاده از واژه «خودسرانه» است، این یعنی اینکه خاندان علی‌اف بدون اجازه اربابان خود، حتی آب هم نمی‌خورد!!!

  • نویسنده : گروه سیاست آذرپژوه
  • منبع خبر : آذرپژوه