گروه سیاسی: روس‌ها و چینی‌ها به عنوان قدرت هایی که خود را میانه رقیبی مانند ایران و دشمنی مثل آمریکا و اروپا می بینند، می‌خواهند از مهره ایران و انگیزه های انقلابی و ایدئولوژیکی ما در راه اهداف خود بهره ببرند.

گروه سیاسی/ احمد پرتو:  درباره‌ی موضع اخیر روسیه در همراهی با بعضی کشورهای عربی در موضوع حق حاکمیت بر جزایر سه گانه‌ی ایران که برخی از آن به دور زدن ایران توسط روسیه تعبیر کرده اند، نکاتی لازم به یادآوری است:

۱. شبیه این دور زدن در جریان جنگ سوریه و تصمیم روسیه و ترکیه بر کنار زدن نقش ایران در معادلات سوریه در اواسط دهه نود هم مشاهده شد که با دخالت و هشدار نظامی صریح  سردار شهید مقاومت حاج قاسم سلیمانی حل و فصل و ایران به میز تصمیم سازان برگشت.

۲. طبیعتا روسیه می‌داند که یکی از موضوعات حساس ایران در روابط با برخی همسایگان  مسئله جزایر سه گانه خلیج فارس است و از این اهرم فشار برای بالانس کردن رابطه با غرب و شرق در مسیر منافع خود باید استفاده کند. و این موضوع در تحولات اخیر منطقه بیشتر نمایان شده است. مخصوصا با دست برتر ایران در تحولات منطقه و در عین حال نیاز ایران به حمایت روسیه و چین در مسئله دریای سرخ و خلیج عدن برای شکستن ائتلاف دریایی آمریکا و قدرت یابی انصاراله به عنوان بازوی پرتوان و استراتژیک ایران در منطقه.

۳. طبیعتا روس ها نمی‌توانند این مقدار از جهش و قدرت نمایی ایران را در منطقه که بواسطه اقدامات حزب اله و مقاومت عراق و انصاراله بوجود آمده را ببینند. طبیعی است که روس ها یک اهرم فشار را باید همیشه در دست داشته باشند.

۴. هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی‌گیرد! این ضرب المثل باید نصب العین سیاست خارجی و امنیتی ما در منطقه و جهان قرار بگیرد. خوش بینی افراطی به کشورها در عرصه‌ی سیاست خارجی مساوی است با به دام افتادن!

۵. روس‌ها و چینی‌ها به عنوان قدرت هایی که خود را میانه رقیبی مانند ایران و دشمنی مثل آمریکا و اروپا می بینند، می‌خواهند از مهره ایران و انگیزه های انقلابی و ایدئولوژیکی ما در راه اهداف خود بهره ببرند. پس هیچ وقت دوست ما نخواهند بود. در نهایت شریک تاکتیکی اند نه راهبردی و استراتژیک! اما در عین حال وحدت در بعضی اهداف و اشتراک در منافع فرصت مغتنمی است برای همسویی! مهم این است بازی برد برد باشد!

۶. سیاست خارجی ما در میانه جهان بینی ایدئولوژیک و واقع گرایانه باید تلفیقی اصولی انجام دهد. از طرفی بایستی واقعیت دنیا را بپذیرد که روابط بر اساس دوستی نیست! از طرفی در جهت اصلاح جهان و پایه ریزی روابط بر اساس اصول دینی و ایدئولوژیکی پیش برود. بنظر این مسئله دور از دسترس نیست!

۷. عزت، حکمت و مصلحت همواره سه اصل مهم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است و در این مسیر با هیچ کس شوخی نداریم!

  • نویسنده : احمد پرتو
  • منبع خبر : آذرپژوه