گروه گزارش: نماینده مردمی هرگز نباید جایگاه مردمی خود را فراموش کند چرا که مردم ایران به پای مجلس انقلابی همیشه ایستاده اند و نشان داده اند که تا پای جان برای خاک ایران لاله ها تقدیم خواهند کرد.

گروه گزارش/ ژرفی مهر: شروع تشکیل مجلس در ایران مربوط به انقلاب مشروطه است. پس از انقلاب مشروطه مجلس شورای ملی ایجاد شد. نمایندگان مردم از مناطق مختلف کشور انتخاب شدند و به مجلس آن زمان راه یافتند. به‌همین دلیل از مشروطه به‌عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ ایران نام برده می‌شود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، انتخابات مجلس شورای اسلامی هر چهارسال یک‌ بار برگزار می‌شود. مجلس، یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری کلان در نظام‌های سیاسی کشور است. قانون‌گذاری یا وضع قانون و نظارت بر آن از وظایف مجلس است. از این‌رو، ۱۰ آذرماه سال خورشیدی در ایران توسط شورای فرهنگ عمومی، به مناسبت سالروز شهادت سیدحسن مدرس در این روز، به‌‌نام روز مجلس شورای اسلامی نام‌گذاری شده است.

نماینده مردمی هرگز نباید جایگاه مردمی خود را فراموش کند چرا که مردم ایران به پای مجلس انقلابی همیشه ایستاده اند و نشان داده اند که تا پای جان برای خاک ایران لاله ها تقدیم خواهند کرد. نماینده باید بتواند با کف مردم خود ارتباط بگیرد. چرا که کف مردم همان سر ملت است. نماینده مردمی باید در همه حال در جهت رفاه حال شهروندان، شهر خود بکوشد تا شاید بتواند اندکی از همراهی  و همدلی این مردم را  به نحو احسن پاسخ بدهد. مردم جز حمایت و سر و سامان دادن به اوضاع چیز دیگری از نماینده خود نمی خواهند.

به عنوان یک خبرنگار در حین این گزارش به این نتیجه رسیدم که هر چه نمایندگان با مردم ارتباط تنگاتنگی داشته باشند آن شهر و مردمش در مسیر توسعه پیش خواهند رفت و مردم آن مرز و بوم طمع شادی را خواهند چشید.

نمایندگان مردم باید از خود و عملکرد خود به مردم بگویند. حتی جهت ارتباط گیری از نخبگان کمک نگیرند و خود شخصا در بین اقشار مردم حاضر شوند و پای سفره مردم بنشینند و خود را نمک پروده مردم بدانند. مردم این مرز بوم شایسته بهترین ها هستند. در این گزارش  با روح اله متفکر آزاد، نماینده تبریز، آذر شهر و اسکو همچنین اقشار مختلف مردم با موضوع مجلس به گفتگو پرداختیم.

آیت اله مدرس نماینده شاخص مجلس شورای اسلامی

سوال- چرا سالروز شهید مدرس روز مجلس نامگذاری شده است؟

متفکر آزاد: شهید مدرس نمادی از یک نماینده‌ی مجلس، شاخص تلقی می شوند. بخاطر اینکه نام و یاد این شهید، سبک و روش نمایندگی ایشان در تاریخ به عنوان یک الگو  باقی بماند، ۱۰ آذر ماه روز مجلس نامگذاری شده است.

یک روز کاری  مجلس از زبان نماینده!

سوال- به عنوان یک نماینده ،یک روز کاری در مجلس را به صورت گذرا برای خوانندگان ما شرح دهید؟

متفکر آزاد: به عنوان مثال در ایام بررسی برنامه هفتم، عموما بدین شکل بوده است: به خاطر اینکه دبیر اول مجلس هستم ساعت ۵ الی ۵:۳۰ ، به مجلس رفته و  قبل از شروع علنی مجلس، به همراه رئیس مجلس و معاونت قوانین و نظارت مجلس، به آماده سازی دستور صحن، که تا  ساعت ۸ صبح  طول می کشد، اقدام می کنیم، سپس از ساعت ۸ به بررسی برنامه هفتم اقدام کرده که تا ساعت ۱۲ ظهر، شیفت اول کاری است.۱۲ تا ۱۴ برای نماز و ناهار و دیدارها و ملاقات های جانبی است. ساعت ۱۴ تا اذان مغرب شیفت دوم کاری، در این بین نیم ساعت انتراکت برای نماز اختصاص داده شده است. چون عضو کمیسیون تلفیق برنامه هستم بعد از نماز مغرب و عشا، مجلس وارد بررسی برنامه های، کمیسیون تلفیق برنامه می شود که تا۲۱ الی ۲۱:۳۰ البته بعضی شب ها تا ۲۲:۳۰ ادامه دارد. بعد از این ساعت به نامه هایی که در کارتابل است و … رسیدگی می کنیم. ۲۳:۳۰ شب به خانه می رسیم. البته در روزهای عادی در شیفت دوم، کمیسیون تخصصی تشکیل می شود، مثل: کمیسیون آموزش که در آن عضو هستم، سپس جلسه هیئت رئیسه تا اذان مغرب و عشا ادامه دارد. بعد از نماز به کارهای دفتری تا ساعت ۲۱ می پردازیم.

یکی از اصلی ترین ملزومات در انتخابات  همراهی و همدلی مردم و نخبگان است

سوال- یک نماینده در حوزه انتخاباتی خود، برای موفقیت به چه عواملی نیازدارد؟

متفکر آزاد: یکی از اصلی ترین ملزومات همدلی و همراهی مردم است. در حوزه انتخاباتی ما تبریز، آذرشهر و اسکو، خوشبختانه همراهی و همدلی مردم به صورت جدی در همه‌ی مسائلی که مربوط به حوزه انتخابیه خود و همچنین مسائل مربوطه که نماینده مجلس حق ورود دارد به عینه قابل مشاهده است. به طوری که این در حوزه انتخابیه ما به راحتی قابل وصول است.

نکته دوم: همدلی و همراهی نخبگان، برای پیش برد اهداف پیشرفت و توسعه آذربایجان شرقی است لذا آن عزیزانی که در این بخش فعال هستند و طبق مطالبه ای که صورت گرفته است از کمک مضایقه نکردند. با پیشنهادات و راهنمایی های به موقع خود ما را در این مسیر همراهی کردند. بنظر می‌رسد که رعایت، حدود و حریم های کاری بین نمایندگان و مسئولان اجرایی به طوری که اگر در کار دیگری ورود نکنند می تواند به افزایش این همدلی کمک کند و این منجر به یافتن راه حل‌های کشورداری و به حل مشکلات کشور بینجامد. نماینده بایستی بتواند حرف مردمی را بزند که توسط آنها برای مجلس انتخاب شده است و پیگیر امور و مطالبات آنها باشد.

نماینده باید بتواند در مورد مسائل مرتبط با مردم درست اظهار نظر کند

سوال- یک نماینده چطور می تواند میان مسائل ملی با مسائل حوزه انتخابی خود ارتباط برقرار کند؟

متفکر آزاد: نمایندگان در حوزه انتخابیه خود با مسائل متعددی مواجه هستند. مردم توقع دارند با نماینده حوزه انتخابیه خود ارتباط داشته باشند تا به امور و مطالبات آنها رسیدگی کند. و بتواند در مورد ریز و درشت مسائل مرتبط با مردم درست اظهار نظر داشته باشد و این مورد بسیار حائز اهمیت است. در این سه و نیم سال سعی کردم ارتباطم با حوزه انتخابیه قطع نشود. تقریبا هر هفته در حوزه انتخابیه حضور داشتم.

قاعده مجلس به این منوال است که سه هفته برای کارهای مجلس باید در تهران باشیم و یک هفته به طور کامل در حوزه انتخابیه خود، منتهی بنده آخر هفته ها، پنجشنبه و جمعه نیز در حوزه انتخابیه خود حضور دارم تا به مسائل مردم رسیدگی کرده و همچنین با نخبگان نیز ارتباط داشته و به دیگر مسائل مربوط به استان رسیدگی کنم. پیش تر نیز گفتم همه اینان علاوه بر اینکه باید به امور رسیدگی کنیم باید به سطح خرد و کلان مسائل استان آشنا باشیم تا بتوانیم  با داده و اطلاعات  صحیح و جامع در صحن مجلس حاضر شده و مطالبات را به درستی ارائه کرده و اظهار نظر درست داشته و رای های خود را با علم و آگاهی در صحن مجلس ارائه دهیم. که این منجر به پر رنگ تر شدن نقش ملی ما می‌شود.

سرنوشت هر ملتی توسط خود مردم آن ملت رقم می خورد!

سوال- انتخابات دوازدهمین دوره‌ی مجلس را در پیش رو داریم، بنظر شما این انتخابات برای آذربایجان شرقی، چه چیزی به ارمغان خواهد آورد؟

متفکر آزاد: انتخابات و مشارکت مردم در انتخابات به نوبه خود، فی نفسه راه حل مشکلات است و می تواند مشکلات حوزه‌های مختلف را حل کند. مردم وقتی در حوزه‌ی انتخابیه خود مشارکت می‌کنند اولا نشان می‌دهند که سرنوشت خود و ملت برایشان مهم است. ثانیا در انتخاب افراد تاثیر خود را می‌گذارند. و افرادی را انتخاب می‌کنند که بعدا از انتخاب آن شخص، پشیمان نمی‌شوند. اگر مشارکت صورت نگیرد و هر شخصی انتخاب شود به هر حال نماینده آن حوزه است در حالی که بستگی داره نماینده با چه مشارکتی انتخاب شده باشد، تاثیر مردم خیلی با اهمیت است. به طور کلی سرنوشت هر ملتی توسط خود مردم آن ملت رقم می‌خورد. و اینکه چه کسی نماینده باشد ارتباط مستقیم با سرنوشت خود آن مردم دارد.

حوزه دانش بنیان سهم بسزایی در اشتغال تحصیل کرده ها خواهد داشت!

سوال-بنظر شما تبریز برای اشتغال جوانان خود از نمایندگانش چه انتظاراتی دارد؟

متفکر آزاد: به دلیل اینکه ما قطب صنعتی در کشور هستیم و تمرکز ما در افزایش مشاغل مربوط به حوزه صنعت است. یکی از کارهایی که بنده در این دوره انجام داده‌ام با توجه به اینکه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با مشکل مواجه است و بیکاری ما در تحصیل کرده‌ها خود را بیشتر نشان می‌دهد سعی کردیم در قانون جهش تولید دانش بنیان، سهم جدی در تصویب آن داشته باشم. بتوانیم حوزه دانش بنیان را پر رنگ‌تر کنیم. امیدوارم با تسهیلات و دادن امکانات شاهد این اتفاقات در استان باشیم.

مردم و روز مجلس

یکی از پایه‌های اصلی دولت، مردم هستند که با حضور خود باعث رونق یافتن هرچه بهتر در انتخابات در حوزه انتخابیه خود می باشند. در واقع مجلس شورای اسلامی خانه ملت و روز مجلس، روز مردم است، نمایندگان منتخب مردم وظیفه دارند در این روز نسبت به عملکرد خود متناسب با شرح وظیفه‌ای که در مجلس شورای اسلامی دارند پاسخگو باشند. در این ارتباط به میان مردم رفته و در مورد روز مجلس از آنان پرسیدیم. وارد بازار کفش فروشان تبریز شده و با یکی از کسبه به نام وحید رضا زاده که جزوه معدود افراد مصاحبه شونده است، سوال خود را چنین مطرح می‌کنم:

 آیا می‌دانید در تقویم ملی روزی به عنوان، روز مجلس داریم؟ در مورد این روز چه اطلاعاتی دارید؟

این جوان تبریزی گفت: «بله اطلاع دارم اما اطلاعاتم محدود است.» ایرج اشرفی جوان دیگری از کسبه بازار کفش فروشان است که به گفتگوی ما ملحق می شود. ایشان در پاسخ به این سوال پاسخ می دهد: «اصلا اطلاعی ندارم. »

سوالم را در این راستا ادامه می‌دهم:

 به عنوان یک شهروند از نمایندگان شهر خود چه انتظاراتی دارید؟

وحید رضا زاده: «حال مردم ار نظر اقتصادی ضعیف است به رونق بازار رسیدگی کنند تا مشکلات تعدیل شود.»

ایرج اشرفی: «رسیدگی به درد مردم. چرا که این همه گرانی در نوع خود بی سابقه است. مردم در مذیقه زندگی می کنند. چرا که هر روز شاهد آن هستیم و گاهی به هنگام خرید وقتی مشاهده می‌کنیم خریدار توان خرید ندارد پیش خود شرمنده می‌شویم. من با وجود اینکه بازاری هستم با وجود اهل و عیال با وجود این همه تورم واقعا گاهی در تامین زندگی اجاره مغازه و… می مانم. من در حال حاضر برای هفت متر مغازه چرا باید ماهی ۲۵ میلیون تومان اجاره بها پرداخت کنم. چرا باید قیمت یک جفت کفش ۷۵۰ هزار تومان باشد. چرا کسی به تولید رسیدگی نمی‌کند. چرا کسی به تولید نمی‌گوید ،بهای تمام شده کفش چرا این شده است؟»

و سوالات خود را این چنین ادامه دادم:

بنظر شما رونق اقتصادی چطور اتفاق می افتد؟

وحید رضا زاده: «اگر جلوی گرانی‌ها گرفته شود این منجر به رونق بازار می‌شود. طی ۱۰ سالی که در بازار حضور دارم هر موقع، جیب مردم کفاف و کشش خرید را داشته باشد بازار رونق گرفته است و همچنین ارزانی کالا ها منجر به رونق بازار می‌شود.»

ایرج اشرفی: «رسیدگی به وضع تولید. چرا که وقتی شاهد این هستیم که وقتی کفش پاره مشتری را دم در می‌گذاریم شخصی که تمکن مالی برای خرید کفش ندارد آن را به پا کرده می ورد. هم این شخص، هم شخصی که در مجلس نشستن هر دو انسان هستند. از حقوق دریافتی مجلس بی خبرم اما این را می‌دانم نمایندگان زندگی راحتی دارند. من صبح ساعت ۹ به سر کار می آیم و شب ساعت ۲۱  مغازه را می بندم با این همه باز سر ماه کم می آورم. – به میان سخن این شهروند وارد می شوم و عنوان می کنم صبح با یکی از نمایندگان گفتگو می کردم ساعات کاری ایشان گاهی تا ۲۴ شب به طول می انجامد- پاسخ می گوید: نمایندگان کارها را سرسری انجام ندهند. و به تولید و سودی که روی تولیدات کشیده می شود رسیدگی کنند.»

حمایت از قشر کم در آمد، عین جوانمردی است!

از بازار کفش فروشان خارج شده و در عصر پاییزی تبریز به مسیر خود در دارایی اول ادامه می دهم. اما مردم از مصاحبه فراری هستند و کسبه نیز وقتی متوجه موضوع می‌شوند، عذر می‌خواهند، همین طور که می‌رفتم به یک دست فروش به نام «احمدی» می‌رسم که پرتقال‌هایی به اندازه یک طالبی کوچک می‌فروشد و رنگ نارنجی پرتقال‌هایش در تلالو چراغی که روشن کرده زیبایی خاصی به پاییز تبریز داده است، سوالم را از ایشان می پرسم.

آیا می‌دانید در تقویم ملی روزی به عنوان، روز مجلس داریم؟ در مورد این روز چه اطلاعاتی دارید؟

احمدی در پاسخ به خبرنگار ما می‌گوید که «اطلاعی از روز مجلس ندارد.»

به عنوان یک شهروند از نمایندگان شهر خود چه انتظاراتی دارید؟

احمدی: «حمایت! چرا که حمایت از قشر کم در آمد جامعه، عین جوانمردی برای نماینده ای است که ما به ایشان رای دادیم. بیشتر مشارکت در انتخابات مربوط به قشر ما است. با مشارکت خواهان آن هستیم که نماینده خواسته ما را به مجلس برساند تا از ما حمایت کنند.

  • نویسنده : ژرفی مهر
  • منبع خبر : آذرپژوه