گروه سیاسی: عدم امکان تامین امنیت کامل با چارچوب همکاری های نظامی تفلیس - آنکارا - باکو را بیان می کنند!! به این ترتیب عنوان می شود که گرجستان در صورت نیاز نمی تواند در مقابل روسیه بایستد و از خود محافظت کند.

 گروه سیاس/ برهان حشمتی: گزارش ها و تحلیل های اخیر رسانه های باکو بطور آشکار و پنهان اذعان بر این دارد که حرکت‌های دول غربی و جریان‌های صهیونیستی برای تقویت حکومت غربگرای پاشینیان در ارمنستان، رویاهای جاه طلبانه و توسعه طلبانه الهام علی اف، را نیز برغم تحریک و تشویق های قبلی غربی ها و صهیونیستها تیره و تار کرده است!

تراب رضایف، از تحلیلگران جمهوری آذربایجان به سایت آخار درباره گفتگوهای نظامی مقامات گرجستان و ارمنستان و هدایت و مدیریت آن توسط اروپا و آمریکا  گفت: «ریشه این مسئله در کمک های غرب به ویژه اتحادیه اروپا به ارمنستان است. زیرا غرب فکر می کند که زمان آن فرا رسیده است که مقابله ژئوپلیتیکی را که از اوکراین آغاز کرده است، اکنون به قفقاز جنوبی منتقل و  موقعیت خود را در منطقه قفقاز تقویت کند. غرب در تلاش است تا گرجستان را به ناکارآمدی چارچوب امنیتی تفلیس – آنکارا – باکو متقاعد کند! (حال آنکه این چارچوب قبلا توسط خود غرب ارایه و تشویق شده است!)  همچنین، اینکه پاشینیان برغم مشاهده  نمونه جنگ اوکراین (بر اثر سیاست غرب)، اکنون چنین اقدامات شدیدی در مقابل روسیه می‌کند، به این علت است که غرب وعده تضمین امنیتی قوی به او داده است!! اما زمان نشان خواهد داد که آیا این وعده تضمین امنیتی غرب به ارمنستان، در عمل نیز به همان اندازه ادعای غرب قوی است یا خیر؟!  وضعیت بسیار عجیبی پیش آمده است. اتحادیه اروپا (بورل) و آمریکا (اوبرایان) از یک سو اظهارات تهدیدآمیز به جمهوری آذربایجان هشدار می دهند و از سوی دیگر عدم امکان تامین امنیت کامل با چارچوب همکاری های نظامی تفلیس – آنکارا – باکو  را  بیان می کنند!!  به این ترتیب عنوان می شود که گرجستان در صورت نیاز نمی تواند در مقابل روسیه بایستد و از خود محافظت کند. ارمنستان نیز در حال حاضر در تلاش است تا غرب را از نظر نظامی و سیاسی وارد منطقه کند. همین پیشنهاد به روش های مختلف به گرجستان ارائه می شود. هنوز مشخص نیست که تفلیس چه پاسخی خواهد داد. موضوع «عضویت در اتحادیه اروپا»، ارسال زره پوش های «باستیون» فرانسه به ارمنستان، دیدار سفیر ارمنستان با معاون وزیر دفاع گرجستان در تفلیس و به دنبال آن سفر «جوانشر بورچولادزه» وزیر دفاع گرجستان به ایروان نشان می دهد که گرجستان می تواند نگرش خود را به ارمنستان تغییر دهد! باکو در هر لحظه باید مراقب، محتاط و انعطاف‌پذیر باشد!»

  • نویسنده : برهان حشمتی
  • منبع خبر : آذرپژوه