گروه سیاسی: ایران از ملت‌های مسلمان خواست تا همه روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با اسرائیل قطع کنند. ایران به ویژه بر «مسدود کردن مسیر صادرات نفت و مواد غذایی» به اسرائیل تأکید کرد.

گروه سیاسی:اوراسیانت در مقاله ای تحلیلی نوشت: برخلاف کشورهای عربی در آذربایجان فشار داخلی قوی برای اتخاذ موضع سخت تر علیه اسرائیل وجود ندارد. ایران از ملت‌های مسلمان خواست تا همه روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با اسرائیل قطع کنند. ایران به ویژه بر «مسدود کردن مسیر صادرات نفت و مواد غذایی» به اسرائیل تأکید کرد. این در حالی است که دو عضو کنفرانس اسلامی سازمان (OIC) بیش از نیمی از نیاز نفت اسرائیل را پوشش می دهند یعنی جمهوری آذربایجان و قزاقستان.
از میان این دو، رژیم باکو شریک بسیار مهمتری برای اسرائیل است: حدود ۴۰ درصد نفت مورد نیاز اسرائیل را تامین می کند و بر اساس گزارش موسسه صلح بین المللی استکهلم (SIPRI)، اسرائیل اکنون تامین‌کننده‌ی تقریباً ۷۰ درصد تسلیحات آذربایجان است. اسرائیل در آذربایجان جایگاه گسترده ای برای فعالیت های اطلاعاتی علیه دشمن اصلی خود یعنی ایران دارد.
همچنین برخی از اندیشکده های جنگ طلب مستقر در واشنگتن دی سی، مانند بنیاد دفاع از دموکراسی ها و مؤسسه هادسون، به طور فعال ایده جدایی طلبی آذربایجان [ایران] را ترویج می کنند. ترکیه نیز نزدیکترین متحد آذربایجان است و نفت آذربایجان از طریق بندر جیهان ترکیه به اسرائیل می رسد. ترکیه تقاضای ایران را حمایت نکرد و تنها انتقادات کشورش از اسرائیل و تعهد به راه حل دو دولتی را تکرار کرد.
حتی اگر تعداد کشته‌شدگان فلسطینی افزایش یابد احتمالا کشورهایی مانند آذربایجان از انتقاداتی گذرا به اسرائیل فراتر نمی‌روند.

  • منبع خبر : آذرپژوه