گروه گزارش: باکو با ورود اسرائیل به خاک خود در قبال امتیازاتی که به رژیم الهام داده شد، موافقت کرد، که این موافقت با شخصیت الهام که یک فرد جاه طلب و قماربازی است منافاتی نداشت.

گروه گزارش/ ژرفی مهر: رژیم صهیونیستی چند سالی هست که بخش زیادی از تمرکز خود در سیاست خارجی‌اش را معطوف به حضور در منطقه‌ی قفقاز کرده است. به نظر کارشناسان سیاسی، این رژیم دو هدف عمده در منطقه‌ی قفقاز جنوبی (آذربایجان و ارمنستان) را پیگیری می‌کند: اولین هدف که مهمترین هدف تل‌آویو نیز هست نظارت و رصد فعالیت‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی ایران است. و دومین هدف این رژیم هم پاکسازی قومی در منطقه‌ی قفقاز و اسکان دادن یهودیان در این منطقه، در مجاورت ایران است. در باره‌ی هدف دوم این رژیم، روزنامه‌ی «ها آرتص» عنوان کرد: «اسرائیل با تولید تسلیحات جنگی مختلف و صادر کردن آن به نقاط مختلف جهان در روند پاکسازی نژادی نقش آفرینی می‌کند.» نمونه نزدیک آن نیز آواره شدن نزدیک به یکصد هزار نفر از ساکنان ارمنی قراباغ بود. در این ارتباط با دکتر عزیز جوانپور هروی، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تبریز، وضعیت روابط میان رژیم صهیونیستی با دولت‌های اسلامی به ویژه دولت باکو مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

بیشتر نفت رژیم صهیونیستی را در حال حاضر، باکو تامین می کند

سوال – حضور رژیم صهیونیستی درکشور جمهوری آذربایجان در سال های اخیر به محلی برای تهدید منافع جمهوری اسلامی تبدیل شده و این موضوع بارها توسط مقامات رژیم صهیونیستی نیز مورد تایید قرار گرفته است. حمایت صریح دولت باکو و رسانه‌های این کشور از جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر با حماس نیز در همین راستا قابل تعریف می‌باشد. ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

-دکتر جوانپور: اسرائیل برای مهار ایران در پی ایجاد پایگاه‌هایی در نزدیکی کشور ما بوده است تا با تهدید جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت به اهداف خود دست یابد. اولین تلاش اسرائیل در این راستا ایجاد پایگاه نظامی در کردستان عراق بود. این رژیم تمام تلاش خود را کرد تا در کردستان عراق پایگاهی برای خود ایجاد کند که با همکاری دولت ایران و عراق این قضیه منتفی و با برگزاری رفراندوم در اربیل عراق و دولت مرکزی وقت از ورود اسرائیل به عراق جلوگیری شد.

در نهایت باکو با ورود اسرائیل به خاک خود در قبال امتیازاتی که به رژیم الهام داده شد، موافقت کرد، که این موافقت با شخصیت الهام که یک فرد جاه طلب و قماربازی است منافاتی نداشت.

 همچنین با اطلاعات غلطی که صهیونیسم در مورد اینکه ایران می‌خواهد با توسل به شیعیان باکو، رژیم این کشور را سرنگون سازد، علیف در دام اسراییل افتاده و باکو را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داد و در ادامه همکاری‌های نظامی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با یکدیگر برقرار کردند. به طور کلی طبق برآوردهایی که صورت گرفته است، بیشتر نفت رژیم صهیونیستی را در حال حاضر، باکو تامین می کند. البته این روابط منحصر به باکو نیست و کشورهای عربی همچون عربستان، امارات، عمان و… نیز به نوبه خود با اسرائیل همکاری می‌کنند و روابط دیپلماتیک دارند. اسرائیل با این کار در صدد ضربه زدن به حماس و مبارزین فلسطینی است. در صورتی که اسرائیل یک رژیم سست است و عملا پیش‌بینی نمی‌کرد، چنین اتفاقی در فلسطین رخ دهد و «طوفان الاقصی»، تمام معادلات آنان را به هم بریزد. نتانیاهو در یک خیال خام بود که می‌تواند با تحت فشار قرار دادن غزه، به اهداف شوم خود برسد! این در حالی است که اگر «طوفان الاقصی» شکل نمی گرفت، نتانیاهو در صدد تخریب مسجد الاقصی بود، که مقاومت و حماس تمام این افکار را تبدیل به خواب آشفته برای نتانیاهو کرد. چنانچه اطلاع دارید، چند ماه پیش، از ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی جلوگیری شد و اسرائیل در صدد خفه کردن حماس در نطفه بود که با نفوذ حماس در بدنه‌ی اسرائیل، آنها متوجه نقشه‌ی نتانیاهو شدند و با یک حمله‌ی غافلگیرانه اسرائیل را ضربه فنی کردند. و حالا طبق اخباری که از باکو به گوش می‌رسد، این رژیم نیز از جبهه‌ی ایجاد شده در فلسطین بسیار متضرر شده و علیف نگران است که خشم مسلمانان گریبانش را بگیرد.

«الهام علیف» سیاست‌مدار خامی است که دوام نخواهد آورد!

– برقراری ارتباط نزدیک با رژیم صهیونیستی توسط دولت علی‌اف که سابقه غیرقابل انکار از جنایت علیه مردم مظلوم فلسطین و حتی دیگر کشورهای اسلامی دارد، تا چه حد از نظر مردم مسلمان و شیعه مذهب جمهوری آذربایجان قابل پذیرش است؟

-دکتر جوانپور: الهام علیف دوام نخواهد آورد، چرا که وی یک سیاست مدار خامی است که از تاریخ عبرت نگرفته! همین ترکیه که هم پیمان باکو است با اسرائیل نیز پیمان بسته است. اما موضع اتخاذی اردوغان، ایشان را از طرف مسلمانان ترکیه تحت فشار برده است و آن جدیت در حمایت از اسرائیل کم رنگ شده است و به خاطر این موضوع اردوغان در دوره‌های آتی انتخابات جایگاه خود را از دست خواهد داد.

دولت باکو به پشتوانه‌ اردوغان و نیز حمایت‌های تسلیحاتی اسرائیل خیالات خامی داشت، اما دیدیم که با توجه به حملات توفنده‌ی طوفان الاقصی، اسرائیل حتی در مقابل یک قشر کمی از حماس توان مقابله از خود را نداشت که این باید تذکری برای الهام و دیگران باشد. بنده معتقدم که هر چه آگاهی بشریت از این موضوعات بیشتر شود، مواضع صحیح تری نسبت به اسرائیل اتخاذ خواهند کرد.

امروز قراباغ به گفته اینان دیگر در اشغال ارمنستان نیست. امروز هم غم مسلمانان (آذری) این است که فلسطین از اشغال صهیونیست خارج شود. اینایی که تا دیروز به ما ایراد می‌گرفتندکه چرا از فلسطین حمایت می‌کنید اما از باکو نه، ما به هیچ عنوان از اشغال ارمنستان حمایت نمی‌کنیم. اما معتقد هستیم ارمنی‌های قره باغ که تعدادشان کم نیست، باید حقشان محفوظ بماند، نباید کوچانده شوند، بلکه باید در کنار مسلمانان سالهای سال به خوبی زندگی کنند. ما چیزی به عنوان نژاد پرستی را قبول نداریم ،ایراد مهم اسرائیلی‌ها نژادپرستی آنها است، لذا ادیان مختلف نژاد پرستی را محکوم می‌کنند. در اسلام، چنین چیزی وجود ندارد، این فقط در صهیونیزیم است که به چشم می‌خورد.

گفتن این جمله که قراباغ فقط متعلق به آذری‌ها است و ارمنی‌ها حقی ندارند این کار غلطی است که رژیم الهام این کار را انجام می‌دهد، کما این‌که اگر ارمنی‌ها هم این کار را انجام می‌دادند آن را نیز محکوم می‌کردیم. مسمانان خود را اداره می‌کنند، در اسلام نیازی به تجهیز اجنبی ها و… نیست که الهام متکی به دشمن شده است، کاملا مذموم است و اگر الهام در مورد سیاست های خود تجدید نظر نکند در منجلابی که خود ساخته فرو خواهد رفت.

اردوغان و سیاست‌هایش هم راستا با غرب است

– با توجه به پیروزی اردوغان در ترکیه و نقش حامیانه وی از علی اف، فکر می‌کنید تحولات منطقه قفقاز در ماه‌های آتی به چه سمتی خواهد رفت؟

– دکتر جوانپور: مطمئنا با آگاهی مسلمانان، در آینده‌ی نه چندان دور دولت‌هایی که در کنار ژریم صهیونیستی قرار گرفته و از مردم غزه حمایت نکنند، با عکس‌العمل ملت‌های خود مواجه خواهند شد. در حال حاضر داوود اوغلی، وزیر پیشین اردوغان، علیه سیاست‌های ترکیه در قبال مردم مظلوم فلسطین صحبت کرده است که چرا اردغان چنین تصمیماتی علیه غزه اتخاذ کرده و دو پهلو صحبت می‌کند؟ و اگر در روزهای آتی شفاف سازی نکند مورد باز خواست ملت خود، بالاخص مسلمانان ترکیه قرار خواهد گرفت. اردوغان، تحت فشار افکار عمومی جایگاه خود را از دست خواهد داد چرا که وی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری با فاصله‌ی خیلی کمی پیروز شد و این اتفاقات قطعا منجر به سلب اعتماد مردم خواهد شد. این موضوع در حوزه آذربایجان هم اثرات خود را خواهد گذاشت.

 در حال حاضر اردوغان و سیاست‌هایش هم راستا با غرب است، به طوری که در سال‌های اخیر همراه اسرائیل، سوریه را مورد هجمه نظامی قرار داد. و این نشان می دهد، اردوغان عضو ناتو است و موظف است تا زمینه را برای حضور صهیونیست‌ها و غربی‌ها فراهم ‌کند. اما قضیه‌ی فلسطین و طوفان الاقصی، “دستِ بر خون نشسته”‌ی اردوغان را برملا خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه باید بداند که سیاست «یک بام و دو هوا» که در پیش گرفته امری مذموم است؛ او نمی‌تواند همزمان که با صهیونیست‌ها ارتباط و همکاری نظامی و اقتصادی و… دارد، در عین حال طرفدار مبارزان فلسطینی هم باشد! ترکیه نمی‌تواند هم عضو ناتو باشد ولی مخالف حمایت غرب و آمریکا از رژیم صهیونیستی باشد. اردوغان باید تعیین کند و شفاف اعلام کند و در عمل حمایت خود را از مقاومت و مردم ملوم غزه نشان دهد.

تهران همیشه سیاست مدارا را با دولت باکو انتخاب کرده است!

– در مورد اختلاف ایران و باکو، اگر باکو عاقلانه عمل کند و تحت تأثیر القائات رژیم صهیونیستی قرار نگیرد می‌تواند با ایران مذاکره و اختلافات را حل کند؟

– دکتر جوانپور: بله قطعا! ایران به هیچ وجه باکو را دشمن خود نمی داند، چرا که مردم جمهوری آذربایجان بیشترین قرابت فرهنگی و مذهبی را با ایرانیان دارند. آغوش ایران همیشه برای مردم مسلمان منطقه باز است. در این راستا تهران همیشه سیاست مدارا را با دولت باکو انتخاب کرده و چندین بار الهام را نصیحت کرده تا در دام صهیونیست‌ها نیفتد! خود رژیم باکو نیز در حال حاضر به وضوح می‌بیند که صهیونیست حتی کشوری برای خود ندارد و سوار بر کشورهای دیگر می‌تازد که این تاختن، زمین خوردن هم خواهد داشت. مجدد فرصت می دهیم، نصیحت می‌کنیم و می‌دانیم این قضایا کاملا مقطی است! چرا که با توجه به عملیات‌های اسرائیل که از خاک باکو علیه ایران انجام شده، تهران برخورد جدی انجام نداده تا شاید الهام از تصمیمات خود برگردد و این فرصت فقط برای ملت مسلمان باکو است. این فرصت دادن‌ها فقط هشداری است برای الهام تا پی به اعمال و رفتار خود ببرد و بداند که با چه جنایتکاری دست به همکاری داده است! قطعا همان طور که فلسطین اشغال شد، این مهم، روزی با تصمیمات اتخاذی الهام گریبانگیر باکو هم خواهد شد! صهیونیست خود را نژاد برتر می‌داند، نژادی که رو به افول است! صهیونیست، عاشق چشم و ابروی دیگر ملت‌ها نیست، در دیگر سرزمین‌ها به دنبال منافع خود است و نه چیز دیگری.

چنانچه روابط باکو و تل‌آویو از روابط عادی بالاتر رود، الهام پاسخ گوی ایران خواهد بود!

– آیا روابط باکو و اسرائیل می‌تواند بر امنیت ملی ایران خدشه ای وارد کند؟

– دکتر جوانپور: قطعا، بله! ایران این را تهدیدی برای خود می‌داند، و دائماً در حال رصد، رفتار اسرائیل به عنوان یک دشمن است. ایران اولتیماتوم‌های لازم را داده است که با کوچکترین حرکت، جواب خواهد گرفت. این مطلب بارها و بارها در مکاتبات و مذاکرات و… به سمع الهام رسیده است ،ایران ناخشنودی خود را اعلام کرده، چنانچه روابط، از روابط عادی بالاتر رود، الهام پاسخ گوی ایران خواهد بود و ایران از منافع ملی خود کوتاه نخواهد آمد.

  • نویسنده : ژرفی مهر
  • منبع خبر : آذرپژوه