گروه سیاسی: چین نیز بسیار علاقمند است از این خوان یغما سهمی‌ ببرد. این علاقمندی‌ها باعث شده است که هرگاه در شورای امنیت سازمان ملل مسائل مربوط به قفقاز جنوبی مطرح می‌شود، چین و انگلستان به حمایت کور از آذربایجان بر می‌خیزند.

گروه سیاست: چندی قبل «مایکل روبین» طی مقاله‌ای در نشریه‌ی «نشنال اینترست» ،ضمن بررسی سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای دولت الهام علی‌اف در جمهوری آذربایجان، عملکرد دول غربی و آمریکا در قبال آن را نیز مورد بررسی قرار داده بود. در بخشی از این مقاله آمده بود:

«… طبق بررسی نهاد شفافیت بین الملل ،جمهوری آذربایجان یکی از فاسد‌ترین کشورهای جهان است. اخیراً، افشاگری‌های «اسناد پاندورا» نشان داد که اعضای خانواده مقامات بالای جمهوری آذربایجان از جمله خانواده علی‌یف در کار خرید و فروش و معامله املاک لوکس به ارزش ده‌ها میلیون دلار بوده‌اند. دولت‌های غربی به دلایل متعدد چشم بر فساد و سرکوب رژیم علی‌یف بسته‌اند. انگلستان به دلیل منافع مربوط به «بریتیش پترولیوم» در بازار انرژی آذربایجان مدام در مجامع بین‌المللی این کشور را زیر چتر حمایتی خود قرار می‌دهد.

چین نیز بسیار علاقمند است از این خوان یغما سهمی‌ ببرد. این علاقمندی‌ها باعث شده است که هرگاه در شورای امنیت سازمان ملل مسائل مربوط به قفقاز جنوبی مطرح می‌شود، چین و انگلستان به حمایت کور از آذربایجان بر می‌خیزند. اسراییل  [نیز] روابط پایداری را با آذربایجان ایجاد نموده که شروع آن تجارت سلاح در مقابل انرژی بوده است. بطور معمول، اسراییل و ایالات متحده، هر دو به آذربایجان به دلیل موقعیت راهبردی و علاقمندی‌ به مجاز داشتن عملیات شناسایی و جاسوسی- اگر نه عملیات تمام‌عیار- علیه ایران، بها می‌دهند. گذشته از دلایل استراتژیک برای چشم بستن بر واقعیت امروز جمهوری آذربایجان، دیپلماسی خاویار و دست و دل بازی مالی نیز آثار خود را برجای می‌گذارد.

[رژیم] آذربایجان حقوق‌های بالایی به سرسپردگان خود می‌پردازد. علی‌یف منابع هنگفتی صرف هدایا، پذیرایی از میهمانان در هتل‌های لوکس و ترتیب ضیافت‌های پرهزینه و نظایر آن برای کسانی می‌نماید که مواضع سیاسی رسمی‌ آن را تبلیغ می‌کنند. پاره‌ای از مقامات اسراییلی علنا می‌گویند که امیدوارند پس از بازنشستگی وارد بازار کسب و کار آذربایجان شوند.

مقام‌های سابق آمریکایی ممکن است احتیاط بیشتری در آنچه در این زمینه به خرج بدهند اما کار آنها اساسا تفاوت زیادی با همتاهای اسراییلی‌شان ندارد…»

  • منبع خبر : آذرپژوه