گروه سیاسی: ایران با جدیت در مقابله با ایجاد کریدور جعلی زنگزور و هم از طریق همراهی با باکو برای ایجاد جاده و ریل از داخل ایران برای مرتبط شدن نخجوان و باکو برای اولین بار در کنار هویج، به موقع از چماق های خود استفاده کرده و تعادل را تاحدی به روابط خود با باکو بازگردانده است.

گروه سیاسی/ احسان موحدیان: باتوجه به اعلام آمادگی شخص پاشینیان برای برگزاری مذاکرات صلح با باکو در قالب فرمت ۳+۳ در تهران، ایران باید این فرصت را بقاپد تا چالش های ناشی از کم کاری در قفقاز به سرعت جبران شود. نگرانی علیف از سنگین شدن کفه ترازو به نفع ارمنستان به علت فشار فرانسه، آلمان و آمریکا و لابی ارامنه در این کشورها برای اولین بار باعث شده تا او هم به پذیرش میزبانی ایران بی میل نباشد.

باید توجه داشت ارمنستان زیر بار حضور در ترکیه نخواهد رفت؛ از سویی روسیه نیز در ماه های اخیر به یک میزبان شکست خورده برای علیف و پاشینیان مبدل شده و کار به جایی رسیده که وزیر خارجه ارمنستان طرح دیدار با وزیر خارجه باکو در بیشکک به پیشنهاد روسیه را رد می کند و مرتبا از حضور در مانورهای نظامی سازمان امنیت دسته جمعی روسیه نیز شانه خالی می کند.

 اما ایران هم با جدیت در مقابله با ایجاد کریدور جعلی زنگزور و هم از طریق همراهی با باکو برای ایجاد جاده و ریل از داخل ایران برای مرتبط شدن نخجوان و باکو برای اولین بار در کنار هویج، به موقع از چماق های خود استفاده کرده و تعادل را تاحدی به روابط خود با باکو بازگردانده است.

همچنین قدرت نمایی مقاومت فلسطین در برابر صهیونیست ها هم موجب شده تا کشورهای منطقه قفقاز و نیز ترکیه با درک توانمندی و هوشمندی ایران به توانایی جمهوری اسلامی برای اقدام عملیاتی به منظور حفظ منافع خود بیش از گذشته ایمان آورده و کاملا درک کنند ایران به هیچ وجه اجازه قطع مرز ایران و ارمنستان را به هیچ طرفی در منطقه نخواهد داد و در صورت هرگونه گستاخی در این زمینه به زور متوسل خواهد شد.

در جریان این مذاکرات ایران باید نکات زیر را در دستور کار قرار دهد:

۱. باکو با تصرف قره‌باغ به مرزهای بین المللی خود رسیده و باید از هرگونه ماجراجویی نظامی تازه دست بردارد.

۲. هر دو طرف باید متعهد به رعایت کنوانسیون های بین المللی در مورد نحوه رفتار با اسرای جنگی، پناهندگان و ساکنان ارمنی قره باغ باشند.

۳. سازوکارهایی برای کمک به کاهش آلام و مشکلات بیش از صدهزار ارمنی جنگ زده و فراری از قره باغ در نظر گرفته شود.

۴.باکو باید به سرعت سرزمین های ارمنستان را که از پایان جنگ ۲۰۲۰ تا به امروز در جریان پیشروی های مختلف تصرف کرده، تخلیه کند و در مورد عدم وحود طرح یا برنامه ای برای اشغال سیونیک تضمین مکتوب دهد.

۵. باکو باید طرح ادعاهای سرزمینی در مورد روستاهایی در داخل خاک ارمنستان مانند تیگراناش، تاووش و غیره که تصرفشان مسیر ترانزیتی ایران به ارمنستان و گرجستان را نابود می کند، متوقف کند.

۶. هر دو کشور باید متعهد شوند از باز کردن بیش از پیش پای ناتو و به خصوص آمریکا و انگلیس به کشورهای خود که تنها با هدف تضعیف روسیه و ایران انجام می شود، خودداری کنند.

۷. حضور گسترده نیروهای صهیونیستی، تکفیری، وهابی در مرزهای کشورهای منطقه و به خصوص باکو با ایران باید متوقف شده و دولت علیف در این مورد تعهد مکتوب دهد.

امید است با حضور افرادی دلسوز، مطلع، دقیق و علاقمند به حفظ منافع ملی ایران در این مذاکرات کشور بتواند نقش آفرینی موثری در منطقه قفقاز داشته و به خصوص ترکیه، صهیونیست ها و انگلیس را به عقب براند.

  • نویسنده : احسان موحدیان
  • منبع خبر : آذرپژوه