گروه سیاسی: ارمنستان برای رفت و آمد میان جمهوری آذربایجان و نخجوان نوشت: «برای جمهوری آذربایجان راه لازم است، حالا این راه بجای ۴۰ کیلومتر طول (در خاک ارمنستان)، به طول ۴۴ کیلومتر در خاک ایران باشد! پایان اختلافی بی معنا»

گروه سیاسی: از دیروز اخباری از موافقت رژیم باکو مبنی بر صرف‌نظر کردن از دالان زنگزور در رسانه‌های مختلف به گوش می‌رسد. در این ارتباط روزنامه ینی مساوات، ارگان غیررسمی ریاست جمهوری آذربایجان، برغم اینکه هنوز حرکت های اردوغان در تشویق و تهدید ارمنستان برای اخذ دالان ترک خاتمه نیافته است، با منتفی دانستن ایجاد «دالان زنگزور»  (دالان تورانی ناتو) یا  احیای راه آهن زمان شوروی و ساخت جاده آسفالته از وسط استان سیونیک یا منطقه مرزی مقری ارمنستان برای رفت و آمد میان  جمهوری آذربایجان و نخجوان نوشت: «برای جمهوری آذربایجان راه لازم است، حالا این راه بجای ۴۰ کیلومتر طول (در خاک ارمنستان)، به طول ۴۴ کیلومتر در خاک ایران باشد! پایان اختلافی بی معنا»

همچنین شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که خط آهن فضولی – آق بند در سال ۲۰۲۴ به بهره برداری خواهد رسید و از طریق پل هایی که اخیرا مقامات جمهوری آذربایجان و ایران مراسم شروع ساخت آن را بر روی ارس در منطقه آق بند پایه گذاری کردند، از خاک ایران به خط آهن نخجوان وصل خواهد شد!

ایستادگی ایران در مقابل طرح موذیانه دالان یا راه مواصلاتی از جنوب ارمنستان در شرایطی صورت گرفت و نتیجه داد که ستون پنجم پان ترکیسم در ایران و برخی افراد ساده اندیش و سازش‌کار  با تحلیل های دم دستی تلاش داشتند و دارند که مراکز تصمیم گیر ایران را به موافقت و همراهی با طرح موذیانه تغییرات ژئوپلتیک ضدایرانی تحت پوشش راه سازی و مواصلات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و احیای راه آهن زمان شوروی و منتفع شدن مادی ایران از آن متقاعد کنند!

  اما، تاکنون روشنگری ها در رسانه ها مانع از گیر افتادن ایران در این تله شده و هشیاری و بیداری مراکز تصمیم گیر در نیروهای مسلح ایران نیز مانند سدی محکم از اجرای طرح دسیسه آمیز و ضدایرانی «مواصلات یا دالان در جنوب ارمنستان به ضرر ایران» ممانعت کرده است! 

با این وجود هنوز نیروهایی در باکو و آنکارا و اسراییل و انگلیس و روسیه با حیله هایی دیگر و با استفاده از خدمات لابی و ستون پنجم خود و نیز عناصر ساده اندیش بطور زیرپوستی همان طرح را  با عناوین دیگر پیگیری می کنند و پافشاری های اخیر اردوغان در تحریک و تشویق پاشینیان به موافقت دقیقه نودی با  «اجرای تعهدات ایروان در توافق ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰» برغم سخنان اخیر الهام علی اف در خصوص اهمیت مناسبات حمل و نقلی جمهوری آذربایجان و ایران ، حکایت از این دارد که فعلا اردوغان بر همان طرح اصرار دارد و ممکن است مجددا الهام علی اف را با خود همراه سازد و به همین علت هنوز برای مختومه دانستن طرح «دالان یا راه مواصلاتی ارمنستان» قدری زود است!

  • منبع خبر : آذرپژوه