گروه سیاسی: امروز موقعیت و جایگاه رژیم باکو (و نه مردم مظلوم جمهوری آذربایجان) در ایران به شدت متزلزل است و در نزد ملت ایران در جایگاه دشمنان تاریخی ایران یعنی رژیم انگلیس و رژیم صهیونیستی قرار دارد.

گروه سیاسی: آنچه در قفقاز جنوبی در حال روی دادن است بخشی از یک بازی بزرگ و وسیع‌تر طراحی شده توسط اتاق عملیات ناتو با حضور رژیم صهیونیستی و برخی طرف‌های منطقه‌ای است که طی آن قرار بود همزمان با ایجاد شورش‌های داخلی در ایران به ارمنستان حمله کرده و ایران را در عمل انجام شده قرار دهند. اما این بار نیز تیر دشمنان به سنگ خورد و آنها توفیقی پیدا نکردند تا به این ترتیب، این توطئه پیش از آنکه شروع شود تغییر ماهیت دهد و تدارکاتی که در قفقاز جنوبی برای جنگ افروزی دیده بودند تغییر مسیر داده و به جای سیونیک، به قراباغ برود.

این موضوع برای ایران اثبات شده است که هدف از تحرکات رژیم باکو حمله به خاک ارمنستان بوده و شکست اربابان آن‌ها در ایجاد آشوب و بلوا در ایران باعث شد تا در سایه هشدارهای شدیداللحن و تهدیدهای معتبر، عینی و بی‌سابقه ایران، تغییر مسیر داده و به قراباغ حمله کنند.

در طول ۲ تا ۳ سال گذشته ائتلاف«ترکیه-اسرائیل-انگلیس» تدارکات و هزینه بسیار سنگینی برای دپوی نیرو و تجهیزات در شمال ارس کرده و این گونه تحلیل می‌شود که این حجم از نیرو و تجهیزات فقط برای آغاز یک عملیات تهاجمی علیه ارمنستان و اشغال استان سیونیک این کشور فراهم شده است. از طرف دیگر تحلیل‌های صورت گرفته توسط این محور مبنی بر مداخله نکردن ایران در این تجاوز نظامی (به دلایل پیش گفته شده) اشتباه از آب درآمده و آنها متوجه شدند که ایران به هیچ عنوان شوخی ندارد و اگر دشمنان ایران یک قدم وارد خاک ارمنستان شوند واکنش ایران قطعی و غیر قابل بازگشت خواهد بود! حتی اگر نخست وزیر وابسته و ساده لوح ارمنستان بخواهد در قالب خسارت جنگی، استان سیونیک یا بخش‌هایی از آن را به این محور اجاره دهد.

امروز موقعیت و جایگاه رژیم باکو (و نه مردم مظلوم جمهوری آذربایجان) در ایران به شدت متزلزل است و در نزد ملت ایران در جایگاه دشمنان تاریخی ایران یعنی رژیم انگلیس و رژیم صهیونیستی قرار دارد. از سوی دیگر تمام بازی‌های طراحی شده از زمان حمله ساختگی به سفارت باکو در تهران تا توهین‌ها و هتاکی‌های زشت و بچه گانه این رژیم، در ذهن مردم ایران باقی مانده و حتی امروز دولت علیف دیگر هیچ جایگاهی در نزد حاکمیت ایران نیز ندارد.

بر همین اساس به نظر می‌رسد که رژیم باکو به همان سیاست قدیمی و همیشگی خود (توسل به لابی‌های داخلی‌اش در ایران و اعزام مقامات درجه دوم برای عذرخواهی تلویحی) روی آورده است؛ سیاستی که آنها در هر رفتار اشتباهی که علیه ملت، حاکمیت و دولت ایران در طول یک دهه گذشته از جمله؛ پناه دادن به تکفیری‌ها، باز کردن پای صهیونیست‌ها در نوار مرزی ایران، رایزنی برای مستقر کردن منافقین کوردل در قفقاز جنوبی، تبدیل شدن به پایگاهی برای ترور دانشمندان ایرانی، دزدیدن اسناد و مدارک هسته‌ای کشور، بمب گذاری و خرابکاری گسترده و پرواز پهپادهای متجاوز رژیم صهیونیستی و… انجام می‌دادند، بدان پناه ‌آورده‌اند!

ولی امروز اوضاع بسیار متفاوت و چنان خراب است که الهام علیف تصمیم گرفته تا مشاور کهنه کار خود را به تهران بفرستد تا شاید بتواند کمی از فضای سیاهی که خودش بر روابط تهران- باکو حاکم کرده، بکاهد.

  • منبع خبر : آذرپژوه