گروه سیاسی: در گذشته، روابط امنیتی بین دو طرف محتاطانه بود، اما در سال‌های اخیر جمهوری آذربایجان با افتخار تسلیحات پیشرفته اسرائیلی از جمله موشک‌ها و پهپادهای انتحاری را در رژه‌های نظامی خود به نمایش گذاشته است.

گروه سیاسی: در طول سال‌های گذشته همواره از وجود محور «ترکیه – اسرائیل – انگلیس» برای فتنه‌گری در قراباغ گفته شده است و اینکه آن‌ها اهداف و برنامه‌های مشترک بسیاری دارند. دیروز هم خبر رسید که اردوغان به زودی راهی سرزمین‌های اشغالی (فلسطین) می‌شود تا بابت همکاری مستقیم صهیونیست‌ها در حمله به قراباغ و کمک به باکو برای آواره کردن ساکنان این منطقه تشکر کند. اما نقش رژیم صهیونیستی در بسیاری از ویرانی‌ها در سطح جهان چنان برجسته و عینی است که گاهی اوقات نشریات این رژیم نیز به آن اعتراف می‌کنند. به عنوان مثال آنچه در ادامه می‌آید گزارش روزنامه «هاآرتص» در مورد نقش این رژیم در پاکسازی قومی در قراباغ است. این روزنامه نوشته است:

«ارمنی‌هایی که به طور دسته‌جمعی از قراباغ فرار می‌کنند هنوز اولین سال‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را به یاد می‌آورند؛ زمانی که جامعه آن‌ها گرفتار جنگ و کشتار دسته‌جمعی شد. اما آنها همچنین تاریخ دورتر نسل‌کشی را که امپراتوری عثمانی علیه مردمانشان انجام داد، به یاد می‌آورند. در نتیجه، عدم تمایل آن‌ها به تکیه بر لطف سرویس‌های امنیتی آذربایجانی که در سال‌های اخیر از حمله به غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی ارمنی و ارتکاب جنایات جنگی در قراباغ تردیدی نداشته‌اند، درست است.

از دهه دوم قرن بیست و یکم، اسرائیل به جمهوری آذربایجان در ارتکاب جنایات جنگی و شکست ارمنی‌ها در قراباغ کمک می‌کند. اسرائیل یک رابطه استراتژیک با آذربایجانی‌ها دارد که شامل معاملات تسلیحاتی به ارزش میلیاردها دلار است که هم ناشی از جنگ اسرائیل علیه ایران و هم این واقعیت است که تل‌آویو بخش قابل توجهی از نفت مورد نیاز خود را از جمهوری آذربایجان خریداری می‌کند.

در گذشته، روابط امنیتی بین دو طرف محتاطانه بود، اما در سال‌های اخیر جمهوری آذربایجان با افتخار تسلیحات پیشرفته اسرائیلی از جمله موشک‌ها و پهپادهای انتحاری را در رژه‌های نظامی خود به نمایش گذاشته است. باکو همچنین فاش کرده است که کارخانه تولید پهپادهای انتحاری اسرائیلی در خاکش وجود دارد و بار دیگر ویدیوهای رسمی را منتشر کرده که در آن نیروهایش از سلاح‌های اسرائیلی استفاده می‌کنند.»

همچنین در ۶ مارس، روزنامه اسراییلی«هاآرتص» گزارش داد که طی هفت سال گذشته، ۹۲ هواپیمای باری جمهوری آذربایجان در پایگاه هوایی اودا – تنها فرودگاهی که می‌توان از آن تسلیحات و مواد منفجره صادر کرد – فرود آمد. علاوه بر این، یک پهپاد انتحاری اسرائیلی در حمله به یک آتشبار ضدتانک در خود ارمنستان مستند شده است (هاآرتص، ۱۵ مارس ۲۰۲۱). هاآرتص همچنین گزارش داد که روزنامه‌نگاران باکویی و فعالان اپوزیسیون هدف جاسوسی با جاسوس‌افزار پگاسوس قرار گرفته‌اند.»(۲۵ مه ۲۰۲۳)

گفتنی است که در طول این مدت، اسرائیل صرفا به جمهوری آذربایجان در حوزه‌ی نظامی کمک نکرده. تل‌آویو همچنین به تحریف تاریخ این منطقه نیز کمک کرده است. طی مراحل قانونی در سال ۲۰۲۰، وزارت امور خارجه تل‌آویو اعتراف کرد که امتناع اسرائیل از به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه – که آن را صرفا به عنوان یک «تراژدی» تعریف می‌کند – تا حدی ناشی از رابطه آن با دولت باکو است. (این اتفاق در حالی روی می‌دهد که صهیونیست‌ها به شدت بر روایت‌سازی در مورد کشتار یهودیان توسط ارتش آلمان نازی تاکید دارند.)

در عین حال، اسرائیل همچنین به کمپین جمهوری آذربایجان برای به رسمیت شناختن بین‌المللی «نسل‌کشی خوجالی» که گفته می‌شود ارامنه علیه آذری‌ها مرتکب شدند، کمک می‌کند. مسلماً، داستان‌های متناقضی در مورد آنچه در نبرد خوجالی در طول جنگ اول قراباغ در سال ۱۹۹۲ رخ داد، وجود دارد اما یک نکته از سوی جامعه بین‌المللی در مورد این موضوع مورد اتفاق‌نظر قرار گرفته! و آن این که طبق تعریف پذیرفته‌شده از این اصطلاح، هیچ نوع نسل‌کشی در آنجا رخ نداده است.

در پایان باید متذکر شد؛ آنچه در قراباغ اتفاق می‌افتد، اولین مورد پاکسازی قومی نیست که اثر انگشت اسرائیل روی آن است. آزار و شکنجه روهینجایی‌ها در میانمار و مسلمانان در طول جنگ بوسنی یا قتل‌عام دو میلیون نفر در روآندا تنها چند نمونه از موارد بسیار است. اسرائیل باید از تاریخ خود مردم یهود درس بگیرد که وقتی مقادیر انبوه تسلیحات را با تحریف تاریخ مخلوط می‌کنید، این یک دستورالعمل برای فاجعه است.

  • منبع خبر : آذرپژوه