گروه سیاسی: دالان تورانی ناتو به منظور خنثی کردن موقعیت استراتژیک جغرافیایی ایران در اتاق فکر ضد ایرانی با محوریت جمهوری آذربایجان و ترکیه به قصد آسیب‌های امنیتی، انرژی و ترانزیتی در دهه ۹۰ میلادی به ابتکار یک آمریکایی به نام پل گوبل مطرح شد و  در سال ٢۰٢٢ بعد از جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ به‌طور جدی طرح‌ریزی شد.

اهداف ضدایرانی دالان تورانی ناتو چیست؟

دالان تورانی ناتو به منظور خنثی کردن موقعیت استراتژیک جغرافیایی ایران در اتاق فکر ضد ایرانی با محوریت جمهوری آذربایجان و ترکیه به قصد آسیب‌های امنیتی، انرژی و ترانزیتی در دهه ۹۰ میلادی به ابتکار یک آمریکایی به نام پل گوبل مطرح شد و  در سال ٢۰٢٢ بعد از جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ به‌طور جدی طرح‌ریزی شد.

دالان تورانی ناتو دنبال ایجاد کریدورهایی مانند لاجورد است که قصد حذف ایران از تجارت منطقه و فعال کردن خطوط انتقال کالا و انرژی با محوریت ترکیه را دارد.

این فقط همه ماجرا نیست و انتقال نیروهای ناتو به بیخ گوش جمهوری اسلامی ایران هدف نهایی این طرح است. ناتو می‌خواهد با استفاده از این طرح مستقیماً وارد مرزهای شمالی ایران، جنوبی روسیه و غربی چین در سین کیانگ شود.

کج فهمی تحلیلگران باکو درباره سخنان رییس جمهور ایران

تحلیل های نامعقول کارشناسان سیاسی باکو از سخنان ابراهیم رییسی، رییس جمهوری اسلامی ایران بار دیگر پافشاری باکو بر کج فهمی عمدی خود در قبال ایران را به نمایش گذاشت!

به گزارش گلوبال اینفو قابل حسینلی، مشاور رییس جمهوری آذربایجان در زمان حاکمیت حیدر علی اف، مدعی شد که «علت تاکید رییسی بر حفظ حقوق ارامنه قراباغ، نگرانی ایران از افشاء شدن پولشویی و مزارع کشت مواد مخدر ایران در قراباغ است»!!!

ظاهرا قابل حسینلی تصور کرده است که پولشویی به معنای شستن اسکناس در آب است که ایران اسکناس هایش را برده در منطقه منزوی از دنیا مثل قراباغ که هیچ ارتباطی با مراکز مالی و اقتصادی جهان نداشته است، در تشت آب ریخته و  شسته است!!

همچنین قابل حسینلی از یاد برده است که باکو برغم ادعاهای ۳۰ ساله اش مبنی بر کشت مواد مخدر در قراباغ و هفت شهرستان اطرافش، در سه سال اخیر که این شهرستانها را در اختیار خود گرفته، هیچ سند و مدرکی برای اثبات ادعاهای قبلی خود به دست نیاورد.

قابل حسینلی افزود ایران نگران است که ارامنه قراباغ در تحقق این «سناریوها» ، مدارکی را به باکو ارایه کنند!!

زائور محمدوف، دیگر تحلیلگر باکو نیز گفت رییسی به پاشینیان شباهت دارد، پاشینیان ارمنستان را از روسیه دور می‌کند و رییسی و امیر عبدالهیان هم آذربایجان را به اسراییل نزدیک تر می کنند!! حال آنکه ایران و آذربایجان زمینه های همکاری زیادی دارند!!

پاپ: کشورها با اوکراین «بازی» می‌کنند

به عقیده پاپ برخی از کشورها ابتدا با ارائه تسلیحات و سپس در نظر گرفتن عقب‌نشینی از تعهدات خود، با اوکراین «بازی» می‌کنند.

وی گفت: از اینکه تلاش‌هایش برای برقراری صلح در اوکراین به نتیجه نرسیده احساس «ناامیدی» می‌کند. او فرستاده‌ای به نام کاردینال ایتالیایی متئو زوپی را به کی‌یف، مسکو، واشنگتن و پکن فرستاده تا با رهبران آنجا دیدار کند.

  • منبع خبر : آذرپژوه