گروه اقتصاد/بدون شک در صنعت کفش، طراحی زیبا و مشتری پسند، مهم‌ترین بخشی است که میزان فروش را تعیین می‌کند. کشورهایی چون چین، ویتنام، آلمان، بلژیک و ترکیه جزو پنج صادرکننده برتر کفش در جهان محسوب ‌می‌شوند.

گروه اقتصاد: بدون شک در صنعت کفش، طراحی زیبا و مشتری پسند، مهم‌ترین بخشی است که میزان فروش را تعیین می‌کند. کشورهایی چون چین، ویتنام، آلمان، بلژیک و ترکیه جزو پنج صادرکننده برتر کفش در جهان محسوب ‌می‌شوند. این کشورها در مد و طراحی کفش صاحب سبک هستند و اینطور که کارشناسان طراحی، مد و فشن می‌گویند با سنجش نیازهای بازار توانسته‌اند طراحی را مطابق با سلایق مشتریان انجام دهند و پاسخ‌گوی نیازهای آنها باشند. تـولیدکنندگان کفش تبریز می‌گویند بزرگان و افراد با تجربه در این صنعت همواره در مقابل تغییر و به‌روزرسانی مدل و طراحی مقاومت کرده‌اند و به همین دلیل است که وقتی وارد فروشگاه‌ها می‌شویم، مــدل‌هـــای یکنواخت و ثابت کفش‌ها چنگی به دل نمی‌زند. تولیدکنندگان و صنعتگران باید به این درک برسند که علاوه بررعایت اصول تولید باید محصولاتشان را زیباتر هم کنند. ما نمی‌توانیم مدرن و امروزی فکر کنیم، ولی سنتی و قدیمی تولید کنیم. صنایع ما بدون شک نیازمند آموزش و خلاقیت هستند و صنعت کفش تبریز باتوجه به سابقه چندین و چند ساله‌اش، به رعایت این اصول نیاز بیشتری دارد.

 فرایند بیزینس کفش از سه مرحله فکر و طراحی ، تولید و در نهایت فروش تشکیل می‌شود. تولید بدون توجه به فروش، یعنی صفر مطلق. به همین خاطر است که برای برنامه‌ریزی به منظور افزایش فروش، مرحله اول یعنی فکر و طراحی اهمیت بیشتری دارد. اهمیت این مرحله بیشتر و تاثیرگذارتر از مرحله بعدی یعنی تولید است، ولی در کمال تاسف، طراحی و مدل‌سازی، حلقه گمشده صنعت کفش تبریز است.

در این خصوص با یکی از تولیدکنندگان کفش تبریز هم کلام شدیم. فردی که چند سالی هست وارد این صنعت شده و به قول خودش تلاش دارد تا تولیدات خود را با ذائقه‌ی جوانان امروزی منطبق کند.

در فروشگاه‌های کفش شاهد مدل‌های تکراری کفش هستیم

احمد زارع، یکی از تولیدکنندگان کفش در تبریز است که درباره‌ی چرایی جایگاه ضعیف طراحی در بین تولیدکنندگان کفش اینطور توضیح می‌دهد: در فروشگاه‌های کفش شاهد مدل‌های تکراری و ثابت کفش هستیم و این نشان می‌دهد که ایده و مدل‌سازی در صنعت کفش ضعیف است. برخی مدل‌سازان کفش ایده پردازان خوبی هستند، اما از ارائه مدل‌های خود به بازار نگران‌اند؛ نگرانی از این بابت که دیگران مدل‌هایشان را کپی‌برداری کنند.

 او می‌گوید: صنعت کفش سنتی و قـدیـمـی اســت. در صـنعـت کفش علم و تجربه هم‌زمان با هم پیش نمی‌رود، افراد فعال در این صنعت افراد باتجربه ای هستند که به واسطه فعالیت چندین و چندساله‌شان در تولید مهارت کسب کرده‌اند و در مقابل تغییر مقاومت می‌کنند، این تولیدکنندگان کمتر حاضر می‌شوند از علم و دانش جوانان امروزی استفاده کننند، بنابراین، این تجربه هیچ‌گاه با علم روز تلفیق نشده است.

او بیان می‌کند: در استان و شهر ما صرفا تعداد محدودی تحصیل‌کرده در صنعت کفش هستند که اجازه کار و فعالیت برای طراحی کفش به آنها داده نمی‌شود.

 زارع تاکید می‌کند: طراحی تاثیر زیادی در فروش کفش دارد. شکستن این تابو که برای تولید کفش مناسب باید از طرح‌های به‌روز و جدید استفاده کرد تا بتوان مدل‌های جدید به بازار ارائه کرد، با حمایت بزرگان این صنعت امکان‌پذیر خواهد بود. 

طراحی کفش مطابق با سلایق بازار نیست

پس از تغییر و تحولات گسترده که در تکنیک‌ها و تکنولوژی تولید صنعت کفش در کشورهای پیشرفته اتفاق افتاد و در اصل یک انقلاب صنعتی  در تکنولوژی تولید کفش حاصل شد،  صنعت کفش ایران نتوانست همسو و همگام با تغییر و تحولات ایجاد شده حرکت کند. فـاصـلـه زیادی بین صنعت کفش ایران و تکنولوژی‌های پیشرفته در دنیای پیشرفته کفش وجود دارد؛ اما در دوره‌ای که رکود باعث کسادی بازار فروش این محصول شده است صنعتگران کفش باید در فرایند تولیداتشان تغییراتی ایجاد کنند تا فروش افزایشی شود. در واقع یکی از برنامه‌ریزی‌های اصلی صنعت کفش باید پرورش نیروهای جدید و خلاق باشد که بتوانند و قادر باشند با فکر خلاق با مشکلات مواجه شوند و به حل‌و‌فصل آنها بپردازند. یکی از عوامل موثر در بروز خلاقیت صنعت کفش، زمینه‌سازی و بسترسازی در بین همکاران ، مدیران و نیروهای مولد و کارگران برای ایجاد فرهنگ کاری است تا با تاثیر روی یکدیگر به پیشرفت صنعت کفش کمک کنند.

نکته‌ای که هم اکنون کمتر رعایت می‌شود و برعکس آن یعنی سنگ‌اندازی در مقابل ایده‌های نو و بکر برای طراحی و ایجاد تنوع در تولید کفش است و به همین دلیل است که برند تاثیرگذاری در صنعت کفش نداریم. این نکته‌ای است که علاوه بر تولیدکنندگان کفش، کارشناسان صنعت مد نیز برآن اذعان دارند. چندسالی می‌شود که تولیدکنندگان پوشاک با طراحی آشنایی پیدا کرده‌اند و تغییرات جزئی و محدودی در به‌روزرسانی طرح‌های پوشاک ایجاد شده است، اما تولیدکنندگان کفش هنوز با طراحی و مد در این صنعت غریبه‌اند و البته کارشناسان هم می‌گویند در صنعت کفش ما طراح وجود ندارد.

یک کارشناس مد‌ و‌ طراحی در صنعت کفش توضیح می‌دهد: چین و ترکیه مرجع تقلید تولیدکنندگان کفش داخلی برای مدل‌سازی به شمار می‌روند. تولیدکننده‌ای که بازاریابی نکند، نمی‌تواند فروش خوبی داشته باشد. در واقع اگر در داخل نتوانیم برای نیازهای بازار کفش طراحی کنیم، دیگران به طراحی برای بازار کفش اقدام خواهند کرد.

 شهرام صوفی می‌افزاید: فروشگاه‌های کوچک کفش در چین مترجم ایرانی دارند تا از این طریق نیازهای بازار ایران را بسنجند، ولی در کشور ما تولیدکنندگان به بازاریابی بی‌توجهی می‌کنند و از دانش تولید کفش نیز برخوردار نیستند.

این کارشناس مد ‌و‌ طراحی صنعت کفش بیان می‌کند: تـولیدکنندگان داخلی طبق مد و نــیــازهـــای روز تولید نمی‌کنند، اما مدپذیر هستند و زمانی که محصولی به خوبی معرفی شود از محصولات استقبال خواهند کرد.

صوفی ادامه می‌دهد: با جرئت می‌توان گفت در صنعت کفش طراح نداریم، افرادی هم که در این زمینه تحصیل کرده‌اند نمی‌توانند وارد بازار کار شوند، چون اتحادیه‌های کفش از پذیرش این افراد استقبال نمی‌کنند و برای وارد کردن علم به صنعت کفش اقدامی انجام نداده و نمی‌دهند.

این کـارشـنـاس مد و ‌طراحی صنعت کفش بیان می‌کند: باید فضا را فراهم کرد تا طراح کفش در داخل تربیت شود و اتحادیه‌های کفش و  تولیدکننده‌ها نیز به این درک برسند که باید برای پیشرفت این صنعت با طراحان کفش همکاری کرد.

  صوفی می‌گوید: طراحان نباید با سلیقه شخصی خود طراحی کنند، بلکه طراحی کفش باید براساس نیاز بازار انجام شود، کشور ما چهارچوب‌ها و شرایط خودش را دارد، نمی‌توان از طرح‌های خارجی کـپـی‌برداری کرد، باید طراحان براساس نیاز بازار و متناسب با شرایط جامعه طراحی کنند. 

  • منبع خبر : آذرپژوه