گروه جامعه/تحقیقاتی که در یکی از دانشگاههای ایالات متحده آمریکا انجام شده، نشان میدهد افرادی که به یک زبان غیر از زبان مادریشان تسلط دارند از مهارتهای حل مسئله بیشتری برخوردارند و در تصمیمگیریهای خود بهتر و کاراتر عمل میکنند.

گروه جامعه/ معین اصغری: چرا باید زبانی غیر از زبان مادری هم یاد گرفت؟ سوالی که امروزه بیشتر مردم ایران بدون فکر کردن به جواب آن، فرزندان خود را به یکی از آموزشگاه های مختلف شهر برای یادگیری زبانی خارجی که بیشتر همان انگلیسی است راهی می کنند! البته در مناطقی از ایران همچون آذربایجان، کودکان بدون این که خود بخواهند غیر از زبان ترکی آذری که زبان رایج و مادریشان است؛ زبانی دیگر به نام فارسی که زبان ملی آنهاست را هم یاد می‌گیرند.

دلایل مختلفی برای یادگیری یک زبان خارجی وجود دارد و همین که بدانید هدفتان از یادگیری زبان خارجی چیست بسیار حائز اهمیت است. دلیل شما می‌تواند تحصیلی، شغلی، خانوادگی و حتی سیاسی باشد. دانستن یک زبان خارجی تاثیری شگرف در افزایش اعتماد به نفس دارد. فردی که می‌تواند به یک زبان خارجی حرف بزند، با افراد جدیدی آشنا می‌شود و خلاصه کارهایی را انجام می‌دهد که بدون دانستن آن زبان انجام نمی‌داد.

تحقیقاتی که در یکی از دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که به یک زبان غیر از زبان مادری‌شان تسلط دارند از مهارت‌های حل مسئله بیشتری برخوردارند و در تصمیم‌گیری‌های‌ خود بهتر و کاراتر عمل می‌کنند.

 از همه این‌ها که بگذریم، کمتر کسی وجود دارد که تاثیر یادگیری یک زبان خارجی بر تقویت قدرت مغز انسان را رد کند. ثابت شده است افرادی که به یک یا چند زبان خارجی مسلط هستند از هر دو نیم‌کره مغزشان استفاده می‌کنند و کمتر از سایرین در معرض بیماری‌هایی مثل آلزایمر و زوال عقلی قرار دارند.

پس یادگیری زبانی غیر از زبان مادری علاوه بر تاثیرات مفیداش بر روی سلامت مغز و جلوگیری از بیماریهایی مانند آلزایمر و پارکینسون، پنجره جدیدی را برای فرد گشوده و وی را با دنیایی دیگر که فرهنگی متفاوت با فرهنگ سرزمین اش دارد آشنا می سازد.

  • نویسنده : معین اصغری
  • منبع خبر : آذرپژوه