گروه فرهنگ و ادب: آذربایجان رکنی رکین از ارکان فرهنگ، تاریخ و هویت ایرانی است و برای پاسداری از این هویت متعالی بیش­از هر نقطه­ی دیگر جانفشانی کرده و طعم تلخ  قتل و غارت دشمنان ایران اسلامی را چشیده است. اگر صفحات تاریخ آذربایجان ورق بخورد چکاچک شمشیر سلطان سلیم و سلیمان‌های عثمانی  برای محو […]

گروه فرهنگ و ادب: آذربایجان رکنی رکین از ارکان فرهنگ، تاریخ و هویت ایرانی است و برای پاسداری از این هویت متعالی بیش­از هر نقطه­ی دیگر جانفشانی کرده و طعم تلخ  قتل و غارت دشمنان ایران اسلامی را چشیده است. اگر صفحات تاریخ آذربایجان ورق بخورد چکاچک شمشیر سلطان سلیم و سلیمان‌های عثمانی  برای محو عجمان شیعی به گوش می­رسد؛ همان میراثی که تکفیری‌های کنونی خود را میراث دار آن می‌دانند. آذربایجان همچنان که در رسیمت دادن به هویت جدید ایرانی نقش مهمی داشته در حفظ و تداوم حیات آن هم پیشگام بوده­ است.

در دنیای کنونی و جهان معاصر هم آذربایجان نبردگاه هویت اصیل شیعی ایرانی است. دشمنان ایران اسلامی برای رویارویی و نابودی انقلاب شکوهمند اسلامی سنگ تمام خود را برای این خطه‌ی علوی گذاشته ­اند با این تفاوت که سلطان سلیم با تفگ آتشین آمده بود تا بساط عجمان را برچیند ولی اکنون سربازان «آرمینیوس وامبری» و «شیفر» با حربه زبان و قوم و نژاد پرستی. این گروه برای مقابله با تشیع راستین که مانع اصلی تحقق اهداف شیطانی صهیونیسم جهانی است، خود را دایه مهربانتر از مادر برای زبان مادری اقوام ایرانی وانمود می سازد و در پناه آن به ترویج نژاد و قوم پرستی مشغول است تا با حربه دشمن سازی از اقوام ایرانی برای هم به نقشه کثیف ایجاد اختلاف و دشمنی برسد.

شعار این سربازان وامبری آن است که در ایران قومی به نام فارس بر ترک چون زبانش ترکی است روز و شب ستم می‌کند معادنش را به تاریج می‌برد، اقتصادش را نابود می کند، تعمداً با هدف نابودی ترک‌ها دریاچه ارومیه را خشک می‌کند، تعمداً بودجه تبریز را به اصفهان می برد و… و در مقابل این همه دشمن سازی مدعی است «کعبه آمال ترک، ترکیه و نظام لاییک آن است»؛ «ترک دوستی به جز ترک ندارد»؛ «زبان ترکی با قاعده‌ترین زبان جهان و زبان فارسی لهجه سی و چندم زبان عربی است»؛ «اصل و اجداد مردم آذربایجان گرگ وحشی خاکستری است» و… جالب آنکه برای راه گم کردن  فحاشی­های عجیب و گسترده­ای بر ایران قبل از اسلام به راه انداخته و با تهاجم به کوروش هخامنشی چنین وانمود می سازند که نظام جمهوری اسلامی ادامه راه حکومت سرنگون شده وابسته پهلوی است! تا در پناه آن مخالفان خود را تخطئه کنند! و وانمود کنند طرفدار انقلاب هستند!!!  اما برای مردم و جوانان عزیزی که در وطن دوستی و مهر به مادر و زبان مادری آنها تردیدی نیست نیک می‌دانند که … دلسوزی ایشان برای زبان مادری بهانه­ای بیش برای رویارویی با نظام جمهوری اسلامی و تشیع علوی بیش نیست.

با پیروزی انقلاب اسلامی تلاش شبانه‌روزی برای تحقق عدالت اجتماعی و فرهنگی در مناطق مختلف ایران به راه افتاد و قانون اساسی در اصول خود احترام به اقوام و زبان‌های ایرانی را مد نظر قرار داد اصولی که به عمد توسط کسانی که اصل نظام جمهوری اسلامی و ایران و قانون اساسی را قبول ندارند مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد یعنی اصول ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی. با بررسی عملکرد نهادهای ذی ربط در خصوص اجرای این اصول مشخص می‌شود در موارد متعددی روح این اصول اجرایی شده است انتشار ده­ها هزار عنوان کتاب به زبان‌های محلی، انتشار صدها عنوان مجله و نشریه، اجرای برنامه های موسیقی، تولید و پخش برنامه های روزانه در شبکه‌های سراسری و استانی به زبان‌های محلی، برپایی کلاس‌های آموزش زبان و ادبیات محلی و تأسیس رشته زبان و ادبیات ترکی آذری و کردی، تدریس دو واحد اختیاری ترکی آذری در دانشگاه‌ها و… مواردی از این تلاش است. در یک نگاه کلی رفتار و عملکرد مجریان قانون اساسی  با همه کاستی ها و نقاط ضعف نشان می­دهد مردم و گويش‌های محلی مناطق مختلف ایران همگی گرامی و محترم هستند که کمترین بی‌احترامی به­آن پذیرفته نیست در حقیقت این گویش­های محلی رودهایی هستند که به دریای زبان ملی و همگانی ‌ساری و جاری است و فرهنگ مردم مناطق مختلف ایران همه در کنار هم ترکیبی زیبا  همانند نقش قالی زیبایی را فراهم آورده است که جدای از یکدیگر به از میان رفتن همه منجر خواهد شد.

  • منبع خبر : آذرپژوه