گروه سیاست: در روزهای اخیر قفقاز جنوبی شاهد تحرکاتی است که نشان از تجاوز نظامی باکو به خاک ارمنستان دارد؛ تجاوزی که هدف اصلی و نهایی آن محاصره ژئوپلیتیک کشورمان و بستن مسیرهای ترانزیتی و کریدور شمال جنوب با هدف فشار اقتصادی بیشتر بر ملت ایران است.

گروه سیاست/ جعفری: در روزهای اخیر قفقاز جنوبی شاهد تحرکاتی است که نشان از تجاوز نظامی باکو به خاک ارمنستان دارد؛ تجاوزی که هدف اصلی و نهایی آن محاصره ژئوپلیتیک کشورمان و بستن مسیرهای ترانزیتی و کریدور شمال جنوب با هدف فشار اقتصادی بیشتر بر ملت ایران است. امید این است که رژیم علیف و حامیانش، هوشیاری و درایت به خرج داده و در بازی رژیم صهیونیستی و دشمنان ملت‌های منطقه قرار نگیرند و دست به چنین حماقت تاریخی و غیر قابل جبرانی نزنند اما اگر چنین شد باید چند نکته‌ی مهم مدنظر قرار گیرد:

۱- صدا و سیما با همکاری معاونت مطبوعاتی باید ده‌ها تیم خبری را در ستادهای عملیاتی و استان‌های مرزی شمال غرب کشور مستقر کرده و از سوی دیگر با تشکیل اتاق جنگ که در آن اطلاعات به صورت لحظه‌ای در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد، باید اجازه هرگونه سوء استفاده و بهره‌برداری دشمن در حوزه رسانه‌ای را از وی بگیریم. مرجع اول خبر و تحلیل و تفسیر آن باید رسانه‌های داخلی و تحلیلگران وطن دوست و پای کاری باشند که در این سال‌ها همواره با حساسیت و دقت نظر مسایل را بررسی کرده‌اند. شبکه‌های مختلف صدا و سیما باید با پوشش دقیق و صحیح و همچنین همراه شدن با مردم در استان‌های شمال غربی و سایر مناطق کشور مسائل را به صورت شفاف و عینی جهت شهروندان جمهوری اسلامی ایران تبیین کنند تا آنها بدانند که اگر تجاوزی در شمال ارس صورت گرفت و ایران مداخله کرد هیچ راه دوم و سومی وجود نداشته است.

۲- علاوه بر این در حوزه‌ی اطلاعاتی و امنیتی نیز باید دستگاه‌های مختلف با هوشیاری کامل ضمن دادن تذکرات لازم به افراد و گروه‌های سیاسی که معمولاً تشخیص درستی از شرایط نداشته و در زمین دشمن در این سال‌ها بازی کردند یا آنها را وادار به سکوت کرده یا اینکه با توجیه و توضیح تحولات آنها را در مسیر کمک به دولت و نیروهای مسلح که در حال دفاع از آبرو و حیثیت کشور هستند، همراه کنند. متاسفانه در سال‌های گذشته و در اتفاقاتی مانند سوریه و عراق و حتی افغانستان یمن و همین موضوع ماجراجویی جریانات پان ترک در شمال ارس، ما شاهد بازی‌های منفعت طلبانه مزدوران خارجی و ساده لوح‌های سیاست زده داخلی بوده‌ایم.

۳- در این زمینه دستگاه دیپلماسی و سیاسی کشور نیز باید به عنوان بخشی از این اتاق جنگ حضور مستمر و موثر داشته و هر کدام از آنها بر اساس ماموریت محوله فعالیت‌های پیگیر و شبانه روزی خود را داشته باشد. ایران باید در این زمینه تماس‌های مختلفی با سران کشورهای همسایه داشته و از آنها بخواهد تا مانع از تجاوزگری و حمله غیرقانونی متجاسرین باکو به خاک ارمنستان شوند. در همین زمینه باید نامه‌ها و بیانیه‌های مختلفی به نهادهای بین‌المللی شامل سازمان ملل، شورای امنیت، سازمان همکاری اسلامی، پیمان شانگهای، عدم تعهد و… ارسال و نسبت به جنگ افروزی و تجاوزگری در جنوب قفقاز هشدار لازم داده و از حق کشورمان برای دفاع از منافع ملی خود تاکید شود.

۴- با توجه به اینکه اتاق عملیات دشمنان ایران شامل به این نتیجه رسیدند که ایران به دلیل مسائل داخلی، مشکلات اقتصادی و حتی برخی از اختلافات مرزی با طالبان یا حضور گروهک‌های تروریستی تجزیه طلب در شمال عراق تمایل یا توان مداخله در این ماجراجویی را ندارد و به شکلی مطمئن هستند که چنین مسئله‌ای روی نخواهد داد و با خیال راحت دست به تجاوزگری خواهند زد، ضرورت دارد تمام موارد گفته شده در بالا و دیگر مسائل و مطالبی که در این حوزه مد نظر مسئولان و مقامات امر است به شکل مستمر و پیگیر در قالب یک اتاق عملیات یا اتاق جنگ متشکل از تمام عناصر برشمرده شده در بالا تشکیل شود.

۵- با تمام این تفاصیل و موارد گفته شده در بالا باز هم بیایید امیدوار باشیم که شاهد جنگی در شمال ارس نباشیم و کشورگشایی احمقانه‌ای که برخی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند در قرن بیست و یکم با آن جای سلاطین خونخوار و خونریز گذشته را بگیرند، تکرار نشود. تاریخ به خوبی در این زمینه قضاوت کرده که ارتش عثمانی در حالی که شهرهای اروپایی را یکی پس از دیگری تصرف و ارتش‌های این کشورها را پی در پی شکست می‌داد در جبهه شرق و در مقابل فرزندان ایران چاره‌ای جز پذیرش شکست نداشت. این تجربه تاریخی نباید با بلاهت و حماقت تکرار شود. پس با هم دعا کنیم!

  • نویسنده : جعفری
  • منبع خبر : آذرپژوه