گروه سیاست: ایران با توسعه برنامه هسته‌ای خود و رسیدن به مرحله گریز هسته‌ای، یک راه پیش پای امریکایی‌ها گذاشت و آن هم پذیرش حقیقت و برداشتن تحریم‌ها بود، به آن شکلی که ایران بتواند نفت را بفروشد،

گروه سیاست: در چند سال گذشته غربی‌ها تلاش بسیاری کردند تا ظرفیت غنی سازی در ایران را تحت کنترل درآورده و اجازه ندهند تا از پنج درصد عبور کند. خروج ترامپ از برجام، افزایش فشارهای اقتصادی، خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای و ترور دانشمندان ایرانی توسط رژیم صهیونیستی و… همه در این راستا انجام شد. اما امروز ایران با داشتن طیف وسیعی از سانتریفیوژهای مدرن و همچنین جابجا کردن مکان‌های غنی‌سازی و بردن سانتریفیوژها به تاسیسات زیرزمینی که حفاظت فیزیکی بیشتری دارند، عملاً غربی‌ها را به چالش کشیده‌ و این پیشرفت در ظرفیت غنی‌سازی، می‌تواند به کمک دیپلماسی خارجی آمده و قدرت چانه‌زنی ایران در مواجهه با قدرت‌های جهانی را افزایش دهد.

قرار بود برنامه هسته‌ای ایران متوقف شود، قرار بود غنی‌سازی ایران به کمتر ۵ درصد برسد و قرار بود همه سانتریفیوژهای ایران جمع شده و دسترسی‌ها به تاسیسات ایران بیشتر شود اما تقریباً هیچ یک از این موارد به نتیجه نرسید و ایران با هر گام ضدایرانی واشنگتن و اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی یک گام بسیار بلند برای توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود برداشت. این پیام که هر خرابکاری و هر اقدامی یک خروجی مهم دارد و آن نیز توسعه توانمندی‌های هسته‌ای کشور است، دیگر برای غربی‌ها شناخته شده و آن‌ها متوجه شدند که اگر دست به حرکتی اشتباه بزنند ممکن است ایران خلوص را به نهایت برساند.

ایران با توسعه برنامه هسته‌ای خود و رسیدن به مرحله گریز هسته‌ای، یک راه پیش پای امریکایی‌ها گذاشت و آن هم پذیرش حقیقت و برداشتن تحریم‌ها بود، به آن شکلی که ایران بتواند نفت را بفروشد، پولش را به کشور برگرداند و مشکلی در حوزه تبادلات پولی و بانکی کشور به وجود نیاید. بقیه تحریم‌ها هر چند مهم بودند اما در کوتاه‌مدت نیاز ایران همین بود.

 با وجود مقاومت بیش از پیش امریکا در این زمینه اما پس از انتشار یک خبر دروغ (که مشخص نشد چه کسی آن را پخش کرده) که گفته بود غنی سازی ایران به بالای ۸۰ درصد رسیده، سران کاخ سفید وحشت‌زده به تکاپو افتادند. شاید این خبر ساخته و پرداخته خودشان بود تا بهانه لازم را برای توافقی حداقلی با ایران همواره کنند و شاید هم واقعیت داشت؛ اما هر چه بود طرف امریکایی متوجه شد که سنبه ایران پرزور و اگر دیر بجنبد ایران ممکن است چند حرکت دیگر بزند و به مرحله‌ای برسد که نه معامله اثر دارد، نه تحریم و نه حتی خرابکاری و جنگ. به همین دلیل ابزار فشار ظرفیت غنی‌سازی۶۰درصدی ایران بالاخره کار خودش را کرد و امریکا ناچار شد کوتاه بیاید و خواسته‌های معقول و منطقی ایران را بپذیرد. تجربه بیش از چهار دهه درگیری و تقابل ایران با امریکا به مسوولان کشوری نشان داد تا زمانی که ابزار قدرت وجود نداشته باشد، طرف امریکایی کوتاه نخواهد آمد.

  • منبع خبر : آذرپژوه