دردیدار هاکان فیدان و امیرعبداللهیان یکی از مسائل مهمی که مورد بحث قرار گرفت، موضوع قفقاز جنوبی و طمع‌ورزی‌های ترکیه‌ی اردوغان برای به هم ریختن وضعیت ژئوپلتیک منطقه بود.

مدیر مسئول: روز شنبه وزیر امور خارجه‌ی ترکیه که پیش از این در کسوت مسئول سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه- میت- فعالیت داشت به ایران سفر کرد. هاکان فیدان دو دیدار مهم در تهران با همتای ایرانی خود، امیر عبدالهیان و یک دیدار با رئیس جمهور داشت. نکته جالب در این دیدارها، اطلاع رسانی این دو رویداد از سوی رسانه‌های کشور به ویژه رسانه‌های منطقه‌ی آذربایجانِ ایران بود. برخی از این رسانه‌ها تلاش کردند تا مطالبی را از این نشست مخابره کنند که به هیچ عنوان خدشه‌ای در وجهه‌ی ترکیه در افکار عمومی آذربایجان پدید نیاید؛ از جمله این که «فیدان» گفته سدسازی‌های ترکیه هیچ تاثیر منفی در میزان آب ارس ایجاد نخواهد کرد (!!!) و یا این که میزان مراودات اقتصادی دو کشور از مرز ۳۰ میلیون یورو عبور خواهد کرد و…

اما واقعیت امر چیزی فراتر از این اخباری بود که سعی داشت تا موزی‌گری‌های آنکارا در تلاش برای تغییر ژئوپلتیک منطقه در شمال غرب ایران تحت عنوان دالان تورانی و مقابله با قدرت نرم ایران در سوریه و حتی تاثیر منفی سدسازی‌های ترکیه را به زیر محاق ببرد. به عنوان نمونه دو مورد از مسائل مطرح شده میان وزیر امور خارجه ترکیه با مقامات ایرانی مطرح می‌شود:

۱- در دیدار هاکان فیدان و امیرعبداللهیان یکی از مسائل مهمی که مورد بحث قرار گرفت، موضوع قفقاز جنوبی و طمع‌ورزی‌های ترکیه‌ی اردوغان برای به هم ریختن وضعیت ژئوپلتیک منطقه بود. وزیر امور خارجه در این زمینه گفت: «در مسئله‌ی قفقاز، قویا معتقد هستیم زمان عبور از دوره‌ی تنش و درگیری به دوره‌ی صلح و همکاری فرا رسیده است. در گفت‌وگوهایی که با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در هفته‌های گذشته داشتیم، توافقات خوبی در این چارچوب بین ما صورت گفت. ما از گفت‌وگوها و توافقات ایروان و باکو در این رابطه استقبال و بار دیگر تاکید می‌کنیم هر گونه تغییر در ژئوپلیتیک در منطقه و هر گونه اقدام برای مسدودکردن و یا محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی و موجود در منطقه را هرگز برنمی‌تابیم.

۲- رئیس جمهور نیز در دیدار با وزیر امور خارجه ترکیه چند نکته مهم را به وی گفت. هاکان فیدان در این دیدار از نگرانی‌های ترکیه در مورد خطرات تروریسم در سوریه که این کشور را تهدید می‌کند، نالید؛ که رئیس جمهور موثرترین راهکار برای مقابله با تروریسم را احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه [سوریه] دانست و گفت: «اعمال موثر حاکمیت ملی هر دولتی بر تمامیت اراضی سرزمینی آن، بهترین راه جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی و ضد امنیتی است.»

این دو نکته را باید روشن‌ترین نکاتی دانست که هاکان فیدان در سفر به تهران یکی را از زبان رئیس جمهور و دیگری را از زبان همتای خود شنید.

اما واقعیت ماجرای تهران و آنکارا در این چند سال چیزی غیر از آن است که برخی رسانه‌های آذربایجان در حال مخابره‌ی آن هستند! به چند مورد از این واقعیت‌ها در ادامه اشاره خواهد شد:

۱- ترکیه در راستای اهداف غرب، تلاش دارد تا با قدرت نرم ایران در سوریه و سایر مناطق مقابله کند و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرده و طبق اسنادی که منتشر شده و برخی نیز هنوز محرمانه هستند، ترکیه یکی از حامیان اصلی داعش در منطقه بود!!

۲- ترکیه بعد از پایان جنگ دوم قراباغ که با کمک نظامی آنکارا و تل‌آویو به پیروزی ظاهری باکو ختم شد، سعی می کند با ایجاد کریدور زنگزور و بستن مسیر ایران با ارمنستان، وابستگی ایران به خود برای رسیدن به اروپا را بیشتر کند.

۳- تلاش چند دهه‌ای ترکیه در ایجاد اغتشاشات قومی در سال‌های اخیر نه تنها کم نشده بلکه بیشتر هم شده است و نمونه‌ی بارز آن حضور افراد قوم‌گرای آذربایجانی در ترکیه است که اتفاقاً فعالیت آنها علیه تمامیت ارضی ایران شدت گرفته است!

۴- از آب ارس هم نگوئیم که در چند سال گذشته و در نتیجه‌ی سدسازی‌های بی‌رویه ترکیه بر روی سرشاخه‌های آن، آب این رود مرزی به شدت کم شده است! نابودی ارس یعنی نابودی بخش اعظمی از کشاورزی ایران در شمالغرب کشور و در نتیجه تهدید امنیت غذایی مردم آذربایجان!

  • نویسنده : مدیر مسئول
  • منبع خبر : آذرپژوه