گروه سیاست: روسیه تغییرات بزرگی در ساختار فرماندهی نیروهای حافظ صلح خود در قره‌باغ کوهستانی داده است. در واقع این تغییرات گسترده در پست‌های حساس نظامی و سیاسی قره باغ کوهستانی اعمال شده و به نوعی تغییر سیاست روسیه در قبال باکو تعبیر می‌شود.

مدیر مسئول: دالان جعلی زنگزور با اهداف منطقه‌ای و بین المللی از سوی ترکیه و جمهوری آذربایجان پیگیری می‌شود. اما این دالان مخالفان سرسختی چون تهران دارد که انجام این پروژه و تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه را بر علیه منافع سیاسی و اقتصادی خود می‌داند. این مخالفت با طرح باکو و آنکارا تا آنجا پیش رفته که رجب طیب اردوغان علیرغم مخالفت خود ارمنستان، گشایش این کریدور را مسئله‌ای با ایران خوانده و از رویکرد تهران در این باره انتقاد کرده است. با این وجود ایران در تمامی رده‌های سیاسی با ایجاد این دالان به شدت مخالفت کرده است و به نظر می‌رسد که این مخالفت کار خود را کرده و باعث شده تا دو کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان مسیر دالان ادعایی خود را از مرزهای ایران دور کرده و به سمت شمال ارمنستان، جایی که مرز مشترک ارمنستان و گرجستان است، بکشانند.

تحرکات سیاسی دو کشور این گونه می‌رساند که در طی ماه های آینده امکان حمله باکو و ترکیه به نوار مرزی ارمنستان – گرجستان وجود دارد و آنها سعی می‌کنند یک دالان جدید از این منطقه به سوی یکدیگر باز کنند. از آنجایی که روسیه علاوه بر اوکراین، در آفریقا هم درگیر شده است، احتمال حمله بالاتر می‌رود. اما این گونه به نظر می‌رسد که روسیه نیز اقداماتی علیه این طرح آغاز کرده است.

روسیه تغییرات بزرگی در ساختار فرماندهی نیروهای حافظ صلح خود در قره‌باغ کوهستانی داده است. در واقع این تغییرات گسترده در پست‌های حساس نظامی و سیاسی قره باغ کوهستانی اعمال شده و به نوعی تغییر سیاست روسیه در قبال باکو تعبیر می‌شود.

تاکنون روسیه در مقابل رفتار باکو به دلایل مختلف مانند؛ نارضایتی از سیاست های نخست وزیر غربگرا در ارمنستان، عدم تحریک غرب و ترکیه و ایجاد توازن، جلوگيری از نفوذ ایران و ترکیه در منطقه و بی خطر بودن باکو و… با مماشات رفتار می‌کرد اما از زمان چرخش ترکیه به سمت غرب دیگر شرایط تغییر کرده و با مشغول شدن روسیه در جبهه آفریقا، ترکیه و باکو ممکن است احساس کنند فرصت خوبی پیدا کرده اند و روسیه وارد درگیری جدیدی نخواهد شد.

از آنجایی که ایران به هیچ وجه با تغییرات مرزی در ارمنستان کنار نمی آید به احتمال زیاد باکو و ترکیه از شمال ارمنستان و از نوار مرز ارمنستان _ گرجستان یک حمله را برای حرکت به سمت یکدیگر و اتصال خاک آنها به یگدیگر آغاز کنند. باید منتظر ماند و دید در این صورت واکنش ایران و روسیه چه خواهد بود؟!

  • نویسنده : مدیر مسئول
  • منبع خبر : آذرپژوه