شرکت ملی فناوری فضایی قزاقستان براساس داده‌های تصاویر ماهواره‌ای که در ۱۵ سال ثبت شده اعلام کرد که سطح آب دریای خزر در این مدت ۷.۱ درصد کاهش داشته است.

قزاقستان: سطح آب دریای خزر ۷.۱ درصد کم شده

شرکت ملی فناوری فضایی قزاقستان براساس داده‌های تصاویر ماهواره‌ای که در ۱۵ سال ثبت شده اعلام کرد که سطح آب دریای خزر در این مدت ۷.۱ درصد کاهش داشته است.

در یکی از مطالعات دانشمندان هلندی و آلمانی آمده تا پایان این قرن ممکن است سطح آب دریای خزر از ۹ تا ۱۸ متر کاهش پیدا کند که باعث ایجاد تغییرات و مشکلات زیست‌محیطی زیادی خواهد شد.

نام کاملا ایرانی شهر شیروان در جمهوری آذربایجان

عباس قلی باکیخانف در صفحه ۱۴  کتاب گلستان ارم می نویسد: «نویسنده تقویم البلدان می گوید شیروان را انوشیروان عادل از سلسله ساسانیان بنا کرد و از این جهت به نام او شهرت داشت. کلمه «انو» به دلیل عدم تفصیل حذف شد. برخی نیز می گویند که نام اصلی شیروان، شیروند بوده است، یعنی جایی که شیر بوده و سپس شیروان شده است…»

«تقویم البلدان» اثر ابولفیده مورخ مشهور عرب است. او همچنین در اثر خود بیان می کند که شیروان توسط ساسانیان، یک امپراتوری ایرانی ساخته شده است. برای نام شیروان دو نسخه آورده است: ۱- برگرفته از نام انوشیروان عادل و ۲- از کلمه فارسی شیروند به معنی شیر گرفته شده است.

انتقاد ارمنستان از آمريکا به‌دلیل کارشکنی در حل بحران قره‌باغ

وزیر خارجه ارمنستان اطلاعاتی در دست دارد که ثابت می‌کند، آمریکا در روند حل بحران قره‌باغ کوهستانی مانع تراشی می‌کند. آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان در واکنش به اخبار منتشر شده توسط رسانه‌ها مبنی بر جلوگیری واشنگتن از صدور قطعنامه علیه باکو در نشست ۱۶ اوت شورای امنیت سازمان ملل گفت: نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل که به‌درخواست ارمنستان برگزار شد، فرصتی آشکار بود که نه تنها مردم ارمنستان، بلکه تمامی مردم جهان از مواضع کشورهای شرکت کننده از جمله  آمریکا با خبر شوند.

میرزویان افزود: در شرایطی‌که جهان شاهد اِعمال سیاست پاک‌سازی قومی علیه ساکنان قره‌باغ کوهستانی توسط باکو است، تصورِ مشارکت آمریکا در اعمال سیاست پاک‌سازی قومی دشوار است.

وزیر خارجه ارمنستان تصریح کرد: امیدوارم که آمریکا وسعت و وخامت بحران انسانی در قره‌باغ را درک کند و بداند که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند این معضل را حل کند و طرف‌های مرتبط را به سوی دستور کار مذاکرات سوق دهد.

ایران از حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان حمایت می کند

مهدی سبحانی، سفیر ایران در ارمنستان خاطرنشان کرد که ایران برای توسعه روابط با ارمنستان در همه زمینه ها تلاش خواهد کرد. اکنون حجم مبادلات تجاری سالانه دو کشور ۷۰۰ میلیون دلار است، اما هدف، افزایش آن به ۳ میلیارد دلار است.

  • منبع خبر : آذرپژوه