بر اساس برآوردهای بانک مرکزی ترکیه، تحلیل‌گران بر این باورند که سریع‌ترین افزایش قیمت در بیش از دو دهه گذشته رخ داده است. انتظار می‌رود لیر بیش از ۲۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا به دلیل تورم در این کشور از دست بدهد.

تورم در ترکیه رکورد ۲۰ سال اخیر را شکست

بر اساس برآوردهای بانک مرکزی ترکیه، تحلیل‌گران بر این باورند که سریع‌ترین افزایش قیمت در بیش از دو دهه گذشته رخ داده است. انتظار می‌رود لیر بیش از ۲۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا به دلیل تورم در این کشور از دست بدهد.

 انتظارات تورمی در ترکیه به دلیل ضعف ارز «بدتر» شده است، زیرا نظرسنجی بزرگی که توسط بانک مرکزی ترکیه در این کشور انجام شده، نشان می‌دهد که تحلیل‌گران انتظار دارند سریع‌ترین رشد مورد انتظار در قیمت‌ها در بیش از دو دهه گذشته رخ داده باشد.

ارزش پول در ترکیه در سال جاری ۳۱ درصد کاهش یافته است که تاثیر افزایش مالیات‌های اخیر که توسط دولت برای تامین مالی کسری بودجه در حال افزایش، اعلام شده را تقویت کرده است.

حساب و کتاب اردوغان جواب می‌دهد؟

موسسه آمار ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که نرخ تورم سالانه منتهی به ژوئیه ۲۰۲۳ به ۴۷.۸۳ درصد رسید.

تحلیلگران پیش بینی می کنند که وضعیت اقتصادی ترکیه در روزهای آینده وخیم تر خواهد شد و این سوال مطرح می شود که بحران اقتصادی گریبانگیر این کشور چه تاثیری بر سیاست خارجی ترکیه خواهد داشت؟

پیام حاج طالع باقرزاده به آنهایی که در قبال ظلم دیکتاتور باکو سکوت اختیار کرده‌اند!

حاج طالع باقرزاده، زندانی سیاسی و رهبر جنبش اتحاد مسلمانان دربارۀ کسانی که به ناعدالتی و ظلم در کشور سکوت اختیار کرده‌اند، پیام تندی فرستاد… در بیانیه رهبر جنبش اتحاد مسلمانان باکو، با استناد با آیات سورۀ کهف آمده است:

«کسانی که از حق دفاع نمی‌کنند و در برابر ظلم صدای خود را بلند نمی‌کنند، در منطق قرآن به‌اندازه یک «سگ» هم حرمت ندارند، با استناد به نطق قرآن، سکوت آنهاست که ظلم را تداوم می‌بخشد. سگ (اصحاب‌کهف) از افرادی که علیه ظلم و ستم دیکتاتوری قیام کرده و به غاری پناه برده بودند، رفت و دم غار مدافع آنان شد؛ (ولی)…!»

لازم به ذکر است که روند هتک حرمت دسته‌جمعی رژیم دیکتاتور و فاسد الهام علی‌اف، علیه شیعیان آذربایجان ادامه دارد. خانواده‌های قربانیان از جمله کسانی هستند که در برابر این ظلم‌ها سکوت اختیار کرده‌اند. اعضای خانواده زندانیان دیکتاتور باکو جرأت مطالبه حقوق افرادی که مورد اتهامات واهی قرار گرفته‌اند را ندارد. زیرا تهدید به افترا از سوی دولت مانند نیرویی تاریکی و ذلتی است که بر درب خانواده‌ها و هر شهروندی نصب شده است.

فراخوان ارتش باکو از نیروهای ذخیره‌ی خود

ارتش جمهوری آذربایجان برای تمرین‌های نظامی در منطقه قره‌باغ کوهستانی نیروهای ذخیره این کشور را فراخوانی کرده است. گزارش‌های منابع محلی در روزهای اخیر نیز از افزایش نقض آتش‌بس توسط نیروهای باکو در منطقه قره‌باغ و مناطق مرزی جنوب ارمنستان حکایت داشته است.

  • منبع خبر : آذرپژوه