گروه سیاست/نفوذ رژیم صهیونیستی در دولت باکو که بیشتر از طریق پرداخت رشوه های کلان به مقامات باکو در قالب کارهای تجاری و... صورت می‌گیرد به گونه‌ای است که برخی مقامات باکو  به یهودی گرایی شهرت یافته‌اند.

رژیم صهیونیستی و نفوذ در جامعه‌ی شیعیان

 گروه سیاست/ محمد حسین عظیمی: منطقه‌ی جغرافیایی اران و شروان که در دوره‌ی حاکمیت شوروی بر این منطقه جمهوری آذربایجان نامیده شد، منطقه‌ای است که با تحمیل توافق نامه‌های تحمیلی گلستان و ترکمانچای بر دولت قاجار به زور از ایران جدا شد. مردم این منطقه تا دهها سال بعد از جدایی از ایران با اقداماتی مانند شورش‌های محلی در مقابل حاکمان روسی، همواره در اندیشه پیوستن مجدد به وطن اصلی خود ایران بودند. بعد از روی کار آمدن استالین و حکومت کمونیستی در شوروی، این حکومت مبارزه خونینی با شیعیان قفقاز آغاز کرد و بعد از قتل عام هزاران تن توسط افرادی نظیر «میر جعفر باقر اف» و «حیدر علی اف» که به عنوان دبیر اول حزب کمونیست بر این منطقه فرمان می‌راندند، توانست حدود هفتاد سال مردم این منطقه را در زنجیر استبداد به اسارت بگیرد…

در آستانه‌ی فروپاشی شوروی، رژیم صهیونیستی توجه خاصی به منطقه‌ی شیعه نشین قفقاز به ویژه جمهوری آذربایجان معطوف داشت. در این منطقه که چند هزار یهودی زندگی می‌کنند؛ رژیم صهیونیستی به بهانه ارتباط با این یهودیان نفوذ خود را در منطقه و بخصوص باکو آغاز کرد و توانست ارتباطات نزدیکی با سران تشکل موسوم به «جبهه خلق» از جمله ابوالفضل علی اف معروف به ایلچی بیگ برقرار کند. از جمله علل مهم تلاش رژیم صهیونیستی برای نفوذ در جمهوری آذربایجان این است که مردم این منطقه شیعه و دارای فرهنگ و تاریخ و دین و مذهب مشترک با ایران  – وطن اصلی خود – هستند. این منطقه همجوار ایران است و نفوذ صهیونیسم در این منطقه می‌تواند در تامین منافع این رژیم نامشروع و ضدبشری موثر باشد. اصلی ترین علت تلاش رژِیم صهیونیستی برای نفوذ در جمهوری آذربایجان و همکاری با سران باکو ، ممانعت از رشد و استقلال یابی حقیقی مردم شیعه می‌باشد. این واقعیتی انکارناپذیر است که امروز روزگار خیزش و شکوفایی و جهش شیعه است. وقوع انقلاب اسلامی شیعیان جهان را وارد مرحله‌ای دیگر از تاریخ کرده است. وجود حدود ۱۰ میلیون شیعه در قفقاز جنوبی برای منافع کشورهای استعماری مانند امریکا و  رژیم صهیونیستی بسیار خطرناک است. از این روی در راستای اجرای طرح «مهار شیعیان قفقاز جنوبی» رژیم صهیونیستی با حمایتهای گسترده امریکا و همکاری‌های بی‌حد و حصر دولت باکو نفوذ خود را در لایه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و دولتی جمهوری آذربایجان افزایش می‌دهد.

دولت باکو طی سالهای اخیر همکاری‌های خود را با رژیم صهیونیستی به شدت افزایش داده است. همکاریهای اطلاعاتی و نظامی بین دو رژیم نه تنها علیه ایران بلکه حتی علیه سایر ملتهای مسلمان به گونه ای افزایش یافته که مطبوعات باکو  از حمایت سران باکو از سازمانهای تروریستی مورد حمایت رژیم صهیونیستی مانند پ.ک.ک نیز خبر می‌دهند. باکو در پیروی از رژیم صهیونیستی علیه مقاومت لبنان نیز فعال است. طی سالهای اخیر و بخصوص در جریان حمله رژیم صهیوینستی به لبنان و غزه، مردمی که در باکو سایر نقاط علیه رژیم صهیونیستی تظاهرات می‌کردند دستگیر ، زندانی و شکنجه شدند. رسانه های دولتی و شبه دولتی باکو  از سازمانهای مقاومت لبنانی و فلسطینی که علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی می‌جنگند به عنوان تروریست نام می‌برند. به صورت مداوم وزرای دولت باکو به فلسطین اشغالی سفر می‌کنند و بالاترین مقامات صهیونیست که جزو جنایتکاران جنگی محسوب می‌شوند در باکو مورد استقبال الهام علی اف قرار می‌گیرند. امروز دولت باکو  نیمی از نفت مورد نیاز رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند. رژیم صهیوینستی از مقامات باکو به عنوان ابزاری علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی نیز سود می‌جوید. اغلب مقامات یا مطبوعات و رسانه هایی که در باکو علیه اسلام و ایران فعالیت می‌کنند مورد حمایت این رژیم قرار دارند.

نفوذ رژیم صهیونیستی در دولت باکو که بیشتر از طریق پرداخت رشوه های کلان به مقامات باکو در قالب کارهای تجاری و… صورت می‌گیرد به گونه‌ای است که برخی مقامات باکو  به یهودی گرایی شهرت یافته‌اند. دولت باکو ، نامزدی فعالان اسلامی را در انتخاباتهای مجلس و… ممنوع کرده است اما فعالان یهودی در این رابطه آزاد و حتی مورد حمایت دولت قرار دارند. چنان که یک یهودی صهیونیست به عضویت پارلمان باکو در آمده است.

دولت باکو طی سالهای اخیر دهها مسجد را در جمهوری آذربایجان تعطیل و تخریب کرده است اما شمار کنیسه های یهودیان روز به روز افزایش می یابد. دولت باکو زمین‌های وسیعی را در جوار مرزهای ایران تحت پوشش پروژه های کشاورزی به شرکتهای صهیونیستی واگذار کرده است. این شرکتها که کارکنان اصلی آن اعضای سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی هستند جهت اقدامات جاسوسی در کنار مرزهای ایران فعالیت دارند.

طی سالهای اخیر شهرداری باکو و شرکتهای متعددی که وابسته به خاندان حاکم هستند، برج سازی در مرکز باکو را آغاز کرده و هزاران خانه اهالی ساکن را تخریب و در عوض مبلغ بسیار کمی به صاحبان خانه ها پرداخت کرده اند به نحوی که صدها خانواده آواره و بی سرپناه شده اند. گزارش برخی مطبوعات باکو حاکی از آن است که دولت به خانواده‌های یهودیان ساکن  چند برابر بیشتر از مبلغ پرداختی به خانواده های مسلمان پرداخت کرده است. بر اساس گزارش روزنامه ینی مساوات، بعد از دیدار سمیون ایخیلوف رئیس جمعیت یهودیان کوهستانی مقیم باکو با مسئولان دولتی شهرداری باکو برای ساکنین یهودی در مقایسه با ساکنان آذری حدود سه برابر بیشتر غرامت می‌پردازد. این اقدام شهرداری باکو در شرایطی است که نهادهای دولتی باکو تا کنون به شکایت مردم درباره تصاحب غیرقانونی سی هکتار از اراضی این منطقه توسط استنلی اسکودرو سفیر سابق آمریکا رسیدگی نکرده اند.

رژیم صهیونیستی در قالب موسسات و طرحهای مختلف اقدامات گسترده ای برای نفوذ در جامعه اسلامی جمهوری آذربایجان انجام می‌دهد ، علیرغم تلاش مشترک رژیم صهیوینستی و دولت باکو برای پنهان نگه داشتن این اقدامات به دلیل گستردگی آنها و فعالیتهای ظاهری، گوشه‌ای از فعالیتها افشا شده و حتی سر و صدای مطبوعات را نیز برانگیخته است.

«ماشاو» یکی از موسسات صهیونیستی است که در مناطق مختلف جمهوری آذربایجان فعال است. شماری از افرادی که در دوره‌های «ماشاو» شرکت کرده بودند هم اکنون در باکو سمتهای مختلف سیاسی و مهم آموزشی و اداری را اشغال کرده اند و در تعیین سمت و سوی حرکت دولت باکو نقش مهمی دارند.

طرح «ماشاو» یکی از ابزارهای نفوذ سرطانی و خزنده رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف است که از سال ۱۳۷۲ در جمهوری آذربایجان به اجرا درآمده است. این برنامه تحت پوشش آشنا کردن افراد با توسعه فناوری و توانایی های علمی و اقتصادی رژیم صهیونیستی به اجرا در می آید اما نتایج اجرای این طرح در کشورهای مختلفی که هدف نفوذ سرطانی و خزنده رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند نشان می دهد که اهداف طرح ماشاو کاملا سیاسی است و این طرح در واقع شیوه ای موذیانه برای کادر سازی و گمارده شدن نیروهای وابسته به رژیم صهیونیستی در کشورهای هدف می باشد.

در جمهوری آذربایجان تاکنون ۵۰۰ تن از نخبگان و افراد سیاسی و فرهنگی و روزنامه نگاران در چارچوب طرح ماشاو تحت آموزشهای کارشناسان رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند و اذهان آنها در جهتی که این رژیم به عنوان دشمن سرسخت جهان اسلام می خواهد شکل داده شده است. رژیم صهیونیستی در این چارچوب برنامه آموزشی دراز مدت نیز در جمهوری آذربایجان اجرا کرده است. در سال ۸۳ «شرل نائه» همسر «ایتان نایه» سفیر وقت رژیم صهیونیستی در باکو از شروع برنامه آموزشی دراز مدت ماشاو در این کشور خبر داد.

البته در زمینه کادر سازی صهیونیستها در کنار طرح ماشاو آژانس یهود موسوم به «سوخنوت» و نمایندگی بنیاد صهیونیستی ـ آمریکایی سوروس نمایندگی موسسه جامعه باز وابسته به بنیاد سوروس و سازمانهای غیر دولتی مرتبط با آن به شدت فعال بوده اند. سازمانهای صهیونیستی و سازمانهای غیر دولتی مرتبط با آنها در باکو در حالی که در زمینه های مختلفی از تحقیقات در نیروهای مسلح این جمهوری فعالیت گسترده در عرصه روزنامه تلویزیونها انجام طرحهای مختلف در زمینه قومیت‌ها و سیاستهای داخلی و خارجی دولت باکو فعالیتهای گسترده‌ای دارند اما هیچ گاه فعالیتی که دردی از اکثریت  فقیر را درمان کند انجام نداده‌اند. چنان که در سال ۸۱ وقتی حیدرعلی اف از جرج سوروس رییس بنیاد صهیونیستی سوروس در سفرش به باکو درخواست کرد که در کنار پرداختهای نقدی که به سازمانهای غیر دولتی (ان . جی . او) در جمهوری آذربایجان دارد قدری نیز به آوارگان جنگ قره باغ کمک نماید جرج سوروس در پاسخ تاکید کرد که «من پول زیادی دارم و خوب می دانم که در کجا هزینه کنم»!

سازمانهای صهیونیستی در جمهوری آذربایجان همچنین در کارهای مخرب بطور موذیانه ای فعال بوده اند چنان که در سال ۸۰ گزارشی در روزنامه‌های باکو منتشر شد که حکایت از تهیه طرحی محرمانه توسط بنیاد صهیونیستی سوروس به منظور گسترش مصرف مواد مخدر در این کشور داشت. در آن زمان با توجه به اعتماد افراطی باکو به صهیونیستها این گزارش جدی تلقی نشد اما اکنون که چند سالی از آن زمان می گذرد نگاهی به افزایش معتادان در این کشور نشان می‌دهد که باید در سال ۸۰ هشدارهای داده شده درباره تلاش صهیونیستها برای افزایش معتادان جدی گرفته می شد.

 به همین ترتیب بی اعتنایی به هشدارهای داده شده درباره تاثیرات مخرب برنامه ماشاو در زمینه کادرسازی صهیونیسم در جمهوری آذربایجان برای این کشور گران تمام شده است. آیا این پدیده خطرناک که فضای مخابراتی و ارتباطاتی باکو به شدت تحت تاثیر صهیونیسم قرار گرفته است ناشی از گمارده شدن تعلیم دیدگان در طرح ماشاو نیست؟!

آیا اینکه اعضای هیات نمایندگی دولت باکو در مجمع پارلمانی شورای اروپا طرحها و مباحثی در خصوص قومیت‌ها مطرح می‌کنند که اهداف همیشگی صهیونیستها در آنها منتشر است؛ ناشی از این نیست که گردانندگن آن از تعلیم دیدگان طرح ماشاو هستند؟!

آیا اینکه وزارت امور خارجه باکو اکنون بیش از هر زمان دیگری و بیش از هر کشور همسایه و غیر همسایه دیگری به بسط مناسبات با رژیم صهیونیستی می اندیشد و تلاش می کند، ناشی از این نیست که شمار قابل توجهی از دیپلماتهای این وزارتخانه از تعلیم دیدگان طرح ماشاو و مرکز آموزشی آمریکا هستند؟

طی سالهای گذشته مطالب و خبرهای زیادی درباره قاچاق انسان بخصوص دختران و کودکان آذری  و نیز  تجارت اعضای بدن انسان  توسط صهیونیستها و حتی دیپلماتهای رژیم صهیونیستی در مطبوعات باکو منتتشر شده است. اوج این اخبار وقتی بود که برخی خبرنگاران کشف کردند سفارت امریکا نیز در این گونه کارهای جنایت بار با صهیونیستها همکاری دارد. به دنبال انتشار اینگونه خبرها  دو تن از کارکنان اذری سفارت امریکا در باکو که گویی از این ماجرا خبرهایی داشتند به صورت مرموز کشته شدند. در مقطعی پلیس باکو اعلام کرد که برخی افراد دخیل در تجارت اعضای بدن انسان را در بیمارستانها دستگیر کرده است اما هیچگاه بقیه ماجرا به اطلاع مردم نرسید… گفته می‌شود دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از رهگذر قاچاق انسانها و اعضای بدن انسان سالانه میلیاردها دلار درآمد دارند. دختران و زنان و کودکانی که از کشورهای مختلف بخصوص کشورهای فقیر قفقاز و آسیای میانه قاچاق می‌شوند به مراکز فساد و نیز بیمارستانهای اروپا و امریکا فروخته می‌شوند…

با توجه به چشم انداز سیاست دولت باکو و وابستگی روزافزون این دولت به امریکا و صهیونیسم بین الملل، انتظار می‌رود نفوذ رژیم صهیونیستی در جمهوری اذربایجان باز هم افزایش یابد. مگر اینکه مردم جمهوری آذربایجان تصمیمات جدی تری برای مقابله با نفوذ بیگانگان در این کشور بگیرند و دولت را وارد چالش‌های موثری بکنند. البته با توجه به اینکه یکی از اهداف روشن رژیم صهیوینستی از نفوذ در باکو ، تهدید امنیت ملت ایران است، به نظر می‌رسد دولت ایران نیز بایستی اقدامات بازدارنده ای را اجرا کند ، اقداماتی فراتر از اعتراض‌های محرمانه یا دیپلماتیک که بتواند دولت باکو را به رعایت اصل  «حسن همجواری» وادار کند.

  • نویسنده : محمد حسین عظیمی
  • منبع خبر : آذرپژوه