در چارچوب سیاست جعل تاریخ جهت هویت سازی جعلی برای آذری ها، سایت حکومتی «آخار» در باکو به نقل از « نتایج پژوهش های» زائور علی اف، کارشناس تاریخ نوشت: صفوی ها از الفبای لاتین استفاده کرده اند!!

کشف احمقانه مورخ باکویی: صفویان از الفبای لاتین استفاده می کردند!!

در چارچوب سیاست جعل تاریخ جهت هویت سازی جعلی برای آذری ها، سایت حکومتی «آخار» در باکو به نقل از « نتایج پژوهش های» زائور علی اف، کارشناس تاریخ نوشت: صفوی ها از الفبای لاتین استفاده کرده اند!!

آخار نوشت: مدارکی به دست آمده است که اثبات می کند دولت صفوی از زبان ترکی و الفبای لاتین در کاخ استفاده می‌کرده است!! سایت فرهنگی Kult.az گزارش می دهد که این واقعیت توسط دانشمند تاریخ، دانشیار زائور علی اف ارائه شده است!!

زائور علی اف گفت: زمانی که دانشمند و جهانگرد مشهور آلمانی، آدام اولئاری، در قرن هفدهم میلادی از دولت صفویه دیدن کرد، خاطرنشان کرد که اگرچه در دربار شاه از زبان های فارسی و ترکی استفاده می شد، اما ترکی بیشتر ترجیح داده می شد! به ترکی با الفبای لاتین می نوشتند!!. این دانشمند گفت که خود این سیاح آلمانی در حال یادگیری زبان ترکی محلی بود!!

او همچنین مدرک اثبات استفاده از الفبای لاتین در دوره صفویه را در کتاب آدام اولراین به اشتراک گذاشت! که در متن آن نوشته شده است: «خدا حفظت کند برای من»!

به خاطر دستگیری قباد عباد اوغلو، مقامات باکو باید تحریم شوند

 ریچارد دی کاوزلاریچ؛ سفیر سابق آمریکا در باکو در سال های ۱۹۹۴-۱۹۹۷؛ در مقاله ای تحت عنوان«کلپتوکراسی بازگشت» دستگیری قباد عباد اوغلو؛ اقتصاددان باکویی که در ۷ آگوست منتشر شد محکوم کرده است.

ریچارد دی کاوزلاریچ: قباد اوغلو بعد از دستگیری از حقوق انسانی و قانوني محروم شده و به ايشان و همسرش آسیب جسمی وارد شده است. دوم اینكه حادثه بخشی از سياست چندين دهه سرکوب علیه انسان ها است. انسان ها حق ندارند انتقادي از دزدسالاری خودکامه حاکم بر آذربایجان بكنند. اتهام جنايت عليه مخالفان سیاسی؛ دستگیری با استفاده از زور، توهین به اعضای بی گناه خانواده؛ چشم پوشی از قانون و نگهداري متهمان در شرایط وحشتناک زندان از جمله شکنجه بازداشت، تنها مسئله آقای عباد اوغلو نیست.

در ماه فوریه گزارش شد، بیش از ۹۰ زندانی سیاسی در جمهوری آذربایجان وجود دارد که هيچكدام مجرم نيستند بايد آزاد شوند. وضعیت جسماني آقای عباد اوغلو خوب نيست نیاز به مراقبت هاي فوری پزشکی دارد.

تبلیغات رسانه‌های باکو برای شکل‌دهی به تجمعات مشکوک در اردبیل

سایت آخار در باکو در راستای تلاش متمرکز رسانه‌های جمهوری آذربایجان برای تحریک تجمعات مشکوک و حرکت‌های اغتشاش‌آمیز در مناطق آذری‌نشین ایران از برنامه‌ریزی عناصری که این سایت آن‌ها را  “فعالان مدنی اردبیل” معرفی کرد، برای تجمع در میدان شریعتی  اردبیل در روز پنجم شهریور خبر داد!

آخار نوشت: «فعالین مدنی آذربایجانی همچنین طی دیدارهایی در شهر اردبیل با شرکت برخی فعالین سرشناس مانند عبدالعزیر عظیمی قدیم، عقیل آذردخت، حسن ارک و دکتر نصیرزاده، فاجعه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه را مورد بحث قرار دادند!!»

این رسانه باکو همچنین در راستای تحریکات ضدایرانی ادعا کرد: «کشاورزان در پارس‌آباد (مغان) استان اردبیل تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. معترضان که در مقابل اداره محیط‌زیست و منابع طبیعی تجمع کرده بودند، اعتراض خود را نسبت به خشک‌شدن مناطق کشاورزی و باغات به دلیل قطعی آب اعلام کردند.»

  • منبع خبر : آذرپژوه