طالع باقرزاده رهبر زندانی جنبش اتحاد مسلمانان (MBH) جمهوری آذربایجان از شکنجه مرگبار زندانیان سیاسی و محدودیت اجرای مراسم مذهبی خبر داده است.

افشاگری فعال مذهبی باکو؛ زندانیان به شدت شکنجه می‌شوند

طالع باقرزاده رهبر زندانی جنبش اتحاد مسلمانان (MBH) جمهوری آذربایجان از شکنجه مرگبار زندانیان سیاسی و محدودیت اجرای مراسم مذهبی خبر داده است.

طالع باقرزاده (باقر اف) معروف به حاجی طالع، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان(MBH) آذربایجان است که پنجم آذر ۱۳۹۴ (۲۶ نوامبر ۲۰۱۵) و روز اربعین (امام حسین ع) پس از حمله نیروهای ویژه‌ وزارت کشور و پلیس محلی به عزاداران در شهرک نارداران باکو بازداشت و به ۲۰ سال زندان با اعمال شاقه محکوم شد.

حاجی طالع از سال گذشته به زندان شماره ۱۲ شهرک قزل داش رایون قاراداغ باکو ویژه زندانیان جرایم خشن و قاتلان منتقل شده و ممنوع الملاقات است. این زندانی سیاسی فقط می‌تواند در هفته چند دقیقه با همسرش لیلا اسماعیل زاده تماس بگیرد.

باقرزاده در آخرین تماس تلفنی با همسرش ضمن بیان شکنجه های مرگبار محکومان توسط رئیس و معاون زندان شماره ۱۲ به همسرش گفته است: اسداف سیاوش را به اتاق بازجویی بردند و بابک اسکندر اف (معاون زندان) همراه با تیم خود او را به قدری کتک زدند و شکنجه کردند تا اینکه بیهوش شد. با دستور مهمان علی اف (رئیس زندان) مسئول شیفت شب نیز او را تا زمان بیهوشی کتک زدند. اتاق شکنجه پر از خون می‌شود و آنجا را تمیز می‌کنند.

طالع باقرزاده در ادامه افشاگری از درون زندان به همسرش گفته است: من دوستی به نام ابراهیم اف اسماعیل دارم که به دو ماه زندان محکوم شده است. مهمان علی اف دستور ویژه داده تا او را کتک بزنند.

وضعیت محمداف الوین نیز بد است. این زندانی سیاسی درباره اوضاع کلی زندان شماره ۱۲ نیز به لیلا اسماعیل زاده گفته است: ما در زندان تحت شرایط غیرقابل تحمل گرفتار شده‌ایم‌ و از ۲۴ ساعت ۱۲ ساعت در خطر هستیم. به خاطر اینکه از ابراهیم اف و اسد اف دفاع می‌کردم مرا کتک زدند. به خاطر اینکه دیندار هستم و دعای توسل و کمیل می‌خوانم می‌گویند نباید (دعا) بخوانی‌ و چنین و چنان می‌کنیم. امام سجاد در دوران یزید اجازه داشت تا دعا بخواند و اینها برای این کار اجازه نمی‌دهند. شرایط زندان یکسره غیرقابل تحمل است. ارتباط با رئیس زندان و همکاری با او (برای ما) برای ما یک رسوایی است و در خون زندگی می‌کنیم.

چرا مقامات رسمی دولت باکو از جنش اتحاد مسلمانان خشمگین هستند؟

رهبر و اعضای جنبش اتحاد مسلمانان در آذربایجان از جمله گروه هایی بودند که به خاطر تجمع و مخالفت با قانون منع حجاب بانوان در مراکز آموزشی و اماکن دولتی مورد خشم دولت باکو قرار گرفتند و دستور تعقیب قضایی آنها به ادعای دست داشتن در جرائم امنیتی از جمله تلاش برای سرنگونی حکومت، خیانت به آذربایجان، همکاری با دولت‌های خارجی متخاصم و تجارت مواد مخدر صادر شد. طالع باقرزاده فردی است که کاریزمای او همچنان طرفدار دارد و صدای او هنوز خاموش نشده است. این روحانی سرشناس از درون زندان نیز با صدور پیام‌هایی مردم را به ایستادگی در مقابل سیاست‌های ضد اسلامی دولت باکو که با نام اسلام آذربایجانی تبلیغ می‌شود فرا می‌خواند. وی با اعتصاب غذا در زندان به توهین ماموران زندان به ساحت خدواند و اهل بیت پیامبر اسلام اعتراض خود را بیان کرده بود‌ و تعدادی از زندانیان سیاسی اسلام گرا نیز به او پیوسته بودند و در رسانه های آذربایجان بار دیگر موضوع حقوق بشر درباره زندانیان ترند تیتر منتقدان شده بود.

سرویس‌های امنیتی که  بنام داعش عملیات می‌کنند

پس از حادثه تروریستی در حرم حضرت شاهچراغ (ع) تاکید شد که سرویس‌های متعددی پشت این حادثه قرار دارند و چیزی به اسم داعش که بتواند در این سطح در کشور ما دست به سازماندهی بزند، وجود ندارد. در این مورد هم شواهد و دلایل میدانی متعددی وجود داشت و البته دستگاه‌های امنیتی کشور با توجه به اشرافی که بر مسیرها، راهکارها و شگردهای تروریست‌ها داشته و دارند به خوبی از اقدام تروریستی در کشور مطلع بودند. در این زمینه گفته شد که تشریفات و ترتیبات امنیتی در سطوح حفاظت و از مقامات رعایت شد اما در حلقه‌های بازتر احتمال وقوع اقدامی تروریستی می‌رفت.

آنچه در حرم احمد بن موسی (ع) روی داد، حاصل یک کار اطلاعاتی و امنیتی گسترده توسط سرویس‌های اطلاعاتی متعدد بود که خروجی‌اش شد یک کلاش به دست یک جوانک که به شدت شستشوی مغزی شده بود و در راه اهداف استعماری می‌خواست در زیارتگاه شیعیان دست به خونریزی بزند. اینکه چرا دستگاه‌های اطلاعاتی مرتبط جایی مثل شاهچراغ را انتخاب کرده و مثلا به سراغ شلیک کور به سمت مردمی که در همان حوالی در حال رفت و آمد هستند، نرفتند می‌توان دلایل چندی را برشمرد، اما به صورت واضح برای عاملی که قرار است دست به چنین کاری بزند باید حجت را برایش تمام کنند و به همین دلیل اگر هر جایی غیر از حرم شاهچراغ (ع) بود، شاید این عنصر تروریستی حاضر به اقدام نمی‌شد.

تاکنون بیش از ۱۰ تبعه خارجی این حادثه دستگیر شده‌اند و بدون شک تعداد بیشتری هم دستگیر خواهند شد (به نظر می‌رسد که طراحان فکر نمی‌کردند که مهاجم زنده دستگیر شود و نفر همراه او نیز کمی پس از متواری شدن، زنده‌گیری گردد) باتوجه به حادثه سال گذشته که بیش از ۲۵ نفر با ملیت‌های مختلف دستگیر شدند، این احتمال می‌رفت که شبکه آن‌ها در داخل ایران منهدم شده باشد اما حادثه روز یکشنبه نشان داد که اگر هم این شبکه منهدم شده باشد، توسط همان حامیان دوباره بازسازی شده است. بنابراین حتی گرفتن ۱۰۰ نفر دیگر هم نمی‌تواند علاج این واقعه را کند و باید به فکر درمان قطعی و نهایی بود تا دیگر چنین حوادثی تکرار نشوند.

  • منبع خبر : آذرپژوه