گروه اجتماعی: تبریز یکی از کلان‌شهرهایی است که موزه‌های متعدد آن در صورت توجه، می تواند رونق خاصی به گردشگری در این شهر بدهد. بیش از 17 موزه به تنهایی، تبریز را به دومین شهر دارای بیشترین موزه در کشور تبدیل کرده است.

گروه اجتماعی/ شیوا صفری: موزه‌ها مؤسساتی عملی و فرهنگی هستند که بدون در نظرداشتن اهداف مادی، درب آن به روی همگان گشوده است و برای خدمت به جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کنند. موزه‌ها را نباید تنها مکانی دانست که به نمایش آثار و بقایای انسانی و تاریخی به جای مانده از اعصار و قرون گذشته می‌پردازند؛ بلکه موزه‌ها علاوه بر نگهداری، تحقیق و پژوهش، در حقیقت بنیادهای علمی و فرهنگی هستند که می‌توانند به مرکز تبادلات فرهنگی و تاریخی اقوام و ملل در بیایند. امروزه موزه‌ها در کشور‌های گردشگرپذیر و توسعه‌یافته فرهنگی، از مقاصد مهم توریستی محسوب می‌شوند که افزون بر نقش‌محوری چرخه تبادلات فرهنگی به چرخه اقتصادی کشور کمک می‌کند و به آگاهی و شعور همگان می‌افزاید. موزه‌ها مکان‌هایی برای جاویدان شدن و جاویدان ماندن هستند.

توجه کودکان و نوجوانان به موزه، یکی دیگر از اهداف و سیاست‌ها است و در واقع یکی دیگر از وظایف موزه‌ها، ایجاد این ارتباط بین نسل گذشته، حال و آینده است. همان‌طور که آموزش مبنای شکل‌گیری درست و علمی هر امری است. در موزه‌ها این موضوع حیاتی است. باید به شکل‌های جدید و نو، ارتباط گسترده شده نسل حاضر را با آثار به نمایش درآمده در موزه‌ها برقرار کرد، با موزه‌آرایی درست و علمی می‌توان تلاش کرد تا احساس و هنر و سلیقه خالق یک اثر موزه را به بیننده و مخاطب، انتقال داد. موزه باید برای تمامی مخاطبان خود، برنامه مناسبتی و فصلی تعریف کند و به علم روز موزه‌داری مکانی پرتردد برای عموم مردم باشد و تبدیل به مقصد گردشگران و توریست‌ها بشود.

تبریز یکی از کلان‌شهرهایی است که موزه‌های متعدد آن در صورت توجه، می تواند رونق خاصی به گردشگری در این شهر بدهد. بیش از ۱۷ موزه به تنهایی، تبریز را به دومین شهر دارای بیشترین موزه در کشور تبدیل کرده است. اگر ما امروزه شاهد اخبار خوشایند ایجاد موزه‌های خصوصی در محله‌ها و بافت‌ها و منازل برخی از مناطق از جمله تبریز خودمان هستیم، نتیجه خوب شناخت مردم از خودشان و پیشینه فرهنگی و تاریخی و هویت آنان است که تلاش می‌کنند جاویدان شوند. اما مهم‌تر از تاسیس و ایجاد این موزه‌های خصوصی کوچک، حمایت مادی و معنوی نهادهای متولی از این موزه‌داران بخش خصوصی است تا در شرایط سخت اقتصادی بتوانند سرپا ایستاده و ارائه‌ی خدمات کنند.

  • نویسنده : شیوا صفری
  • منبع خبر : آذرپژوه