گروه سیاست: خبرگزاری دولتی ریپورت جمهوری آذربایجان متعلق به همسر علیف در تازه ترین نفرت پراکنی ضدایرانی و ضدشیعی خود گزارشی با هدف تخریب سیدحسن نصراله رهبر حزب اله لبنان و نیز مقام معظم رهبری و امام جمعه اردبیل پخش کرده و تلاش کرده به فاصله دو ماه تا سالگرد درگذشت مهسا امینی، زمینه را برای آشوب های قومی و جنسیتی در ایران فراهم کند.

گروه سیاست/ احسان موحدیان: خبرگزاری دولتی ریپورت جمهوری آذربایجان متعلق به همسر علیف در تازه ترین نفرت پراکنی ضدایرانی و ضدشیعی خود گزارشی با هدف تخریب سیدحسن نصراله رهبر حزب اله لبنان و نیز مقام معظم رهبری و امام جمعه اردبیل پخش کرده و تلاش کرده به فاصله دو ماه تا سالگرد درگذشت مهسا امینی، زمینه را برای آشوب های قومی و جنسیتی در ایران فراهم کند.

در این گزارش از عنوان شیخ نصراله و نه سیدحسن نصراله برای اشاره به عنوان رهبر حزب اله لبنان استفاده شده و این کار تعمدی است. شیخ نصراله در ادبیات فولکلور  آذربایجان که سابقه آن به دوران شوروی سابق بازمی گردد، شخصیتی منفی، مسخره و دلقک و دروغگو است. باتوجه به منفور بودن این چهره تلاش شده با استفاده از عنوان شیخ نصراله برای سیدحسن نصراله آن سوابق منفی به ذهن مخاطب متبادر شود و چهره وی در نزد مخاطب تخریب شود.

در ادامه این گزارش عنوان شده که شیخ حسن عاملی امام جمعه اردبیل با مردم آذربایجان دیدار داشت و به آنها درود فرستاد و از قول سیدحسن نصراله گفت آذری ها در اغتشاشات شرکت نکنند و حول محور ولی فقیه جمع شوند.

سپس خبرگزاری ریپورت به امام جمعه اردبیل اعتراض می کند که چرا وی این حرف ها را زده. آذری ها هزاران سال است در ایران زندگی می کنند و صاحب اصلی این کشور هستند (در این بخش از اصطلاح جعلی آذربایجان ج.نو.بی استفاده شده و تصاویری از میدان نقش جهان اصفهان پخش می شود). چرا او در مورد دریاچه ارومیه صحبت نمی کند و نمی گوید ترک های مسلمان در ایران مدرسه برای تحصیل به زبان مادری ندارند.

این دروغ پراکنی ها در شرایطی رخ می دهد که هیچ محدودیتی برای یادگیری آذری در استان های شمال غربی ایران وجود ندارد، ولی تحصیل به زبان مادری به علت کاهش همبستگی ملی و کمک به تکه تکه شدن کشور نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشوری رخ نمی دهد. حتی خود رژیم علیف اجازه تدریس و تحصیل به زبان های غیرآذری برای تالشی ها، تات ها، لزگی ها و … فراهم نمی کند.

در واقع در این گزارش خبری رژیم علیف به صراحت مقامات ایرانی را تهدید کرده، بهانه هایی برای ایجاد آشوب و بلوا در ایران را مطرح می کند و تلاش می کند آذری های ایران را از سیدحسن نصراله متنفر کند.

در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده حزب اله لبنان و ایران در جریان جنگ دوم قره باغ به ارمنستان کمک کرده اند (این در حالی است که علیف بعد از پایان این جنگ شخصا از مواضع ایران تشکر کرده بود و حزب اله لبنان نیز هیچ دخالتی در رویدادهای قففاز نداشته و این باکو و ترکیه بوده اند که با اعزام تروریست های وهابی از نقاط مختلف جمهوری باکو و دره پانکیسی در مرز گرجستان و روسیه به سوریه تروریسم را به غرب آسیا صادر کرده اند). سپس با طرح ادعای تروریست بودن حزب اله در جهان و حمایت مالی ایران از آن، منبع اصلی درآمد سیدحسن نصراله تجارت مواد مخدر عنوان شده، (عین عبارت گزارش این است: این سازمان عمدتاً توسط مقامات ایرانی تأمین مالی می شود. منبع اصلی مالی آن، درآمد حاصل از گردش غیرقانونی مواد مخدر است.) اتهام مضحکی که برای دستگیری همه دینداران در باکو توسط رژیم علیف به کار گرفته می شود.

در انتهای این گزارش نیز برای تشدید تحریک مردم بر علیه جمهوری اسلامی ایران، سیدحسن نصراله و امام جمعه اردبیل مطالبی بیان شده که برای کمک به تصحیح سیاست گذاری ها در کشور در قبال رژیم علیف عین عبارات نقل می شود: 

«اتفاقا حسن آملی به خاطر سخنرانی ها و خطبه های مزخرفش در مورد جمهوری آذربایجان معروف است. او حتی از حقوق ملی فرهنگی آذربایجان جنوب.ی دفاع نکرد. بنابراین مواضع دو حسن در مورد آذربایجان با یکدیگر تفاوتی ندارد. در ادامه این سوال پیش می آید که چرا شیخ نصراله به یاد ترک های آذربایجان ج.ن.و.ب.ی افتاده است؟ همانطور که مشخص است، در تظاهراتی که در ایران برگزار شد، شعار «آزادی، عدالت، حکومت ملی» سر داده شد. می توان حدس زد که مقامات ایرانی شعار«زن، زندگی، آزادی» را خطرناک تر از آنچه واقعا هست، در نظر گرفته اند. بنابراین «سلام» نصراله و تعریف او از اهالی آذربایجان ج.ن.وب.ی بیشتر به یک هشدار شباهت دارد. می توان حدس زد که نصراله این پیام را داده که «اگر علیه خامنه ای، علیه نظام صحبت کنید، «حزب اله» را در مقابل خود خواهید دید». بر اساس فعالیت ۴۱ ساله این گروه نظامی – سیاسی می توان چنین نتیجه ای گرفت. می توان حدس زد که «حزب اله» در آینده در سرکوب اعتراضات در آذربایجان ج.ن.وبی مشارکت کند. از این رو آملی با چنین اظهاراتی توجه خود را به نیرویی جلب کرد که برای سرکوب اعتراضاتی که در ایران صورت می گیرد از آن استفاده می شود. وقتی بسیج و سپاه و نیروهای نظامی و انتظامی نخواهند با مردم مخالفت کنند حزب اله به کمک تهران خواهد آمد. حزب اله ۴۱ سال بیهوده تغذیه نشده است. «تکلیف» «شیخ» نشانه این است. دولت لبنان که تحت حمایت فرانسه است و حزب اله مورد حمایت ایران نمی تواند در قبال آذربایجانی ها صادق باشد.»

باید درک کرد که این نوع تبلیغات مسموم علیه ایران در رسانه های باکو با سیاست گذاری و طراحی و اجرای رژیم صهیونیستی صورت می گیرد. این صهیونیست ها هستند که بارها شایعه مشارکت حزب اله و حشدالشعبی را در سرکوب اعتراضات مردمی در ایران در سال های گذشته مطرح کردند و این بار نیز تبلیغات نفرت پراکنانه خود را دو ماه قبل از فرارسیدن سالگرد فوت مهسا امینی آغاز کرده اند. باکو با حمایت از منافقین، پهلوی، تجزیه طلبان آذری زبان و با مدیریت اسرائیل، ترکیه و ناتو برنامه های شومی را برعلیه تمامیت ارضی ایران تدارک دیده و اگر جمهوری اسلامی به علت مشکلات اقتصادی یا منازعات داخلی و تشدید شکاف های درآمدی، جنسیتی، قومی و غیره درگیر بحران تازه ای شود یا رژیم صهیونیستی به علت بحران های داخلی تحت فشار مضاعف قرار بگیرد، ممکن است اتفاقات غیرمنتظره ای در مرزهای شمال غربی ایران رقم بخورد و جمهوری اسلامی باید از هم اکنون از حداکثر آمادگی امنیتی، نظامی و اطلاعاتی برای برخورد با این بحران ها و گستاخی های احتمالی آماده باشد.

  • نویسنده : احسان موحدیان
  • منبع خبر : آذرپژوه