دیدارهای اخیر وزرای دفاع و خارجه جمهوری آذربایجان با اردوغان و دیدارهای مشابه آنها با وی پیش از جنگ ۲۰۲۰ قراباغ، از احتمال شروع عملیات جنگی جدید باکو و ترکیه در قره باغ کوهستانی در ماه سپتامبر آینده خبر می دهد.

باکو اقامت چند مقام دولتی ایران را لغو کرد

پس از حمله یاسین حسین زاده به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و تعطیلی سفارت جمهوری آذربایجان، روابط دو کشور در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفته است. دولت باکو حاضر نیست برای تکمیل پرونده همکاری کند و هر بار محدودیت‌هایی را برای جمهوری اسلامی ایران و شهروندانش ایجاد می‌کند.

دولت باکو حق اقامت شهروندان جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان را بدون اطلاع قبلی به آنها لغو کرده است. منابع آگاه به تحولات جهان اسلام گفته‌اند هفته گذشته چند دیپلمات اسبق سفارت جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان به باکو رفتند و در فرودگاه حیدر علیف به آنها گفته‌اند که حق اقامتشان در آذربایجان لغو شده و باید درخواست ویزا بدهند. پس از سه روز انتظار و اقامت در فرودگاه حیدر علیف با درخواست ویزای توریستی آنها موافقت شده و توانستند به املاک خود در شهر باکو سرکشی کنند.

سایت گلوبال اینفو اذ: آذربایجان و ترکیه آماده سازی جنگ را آغاز کردند.

دیدارهای اخیر وزرای دفاع و خارجه جمهوری آذربایجان با اردوغان و دیدارهای مشابه آنها با وی پیش از جنگ ۲۰۲۰ قراباغ، از احتمال شروع عملیات جنگی جدید باکو و ترکیه در قره باغ کوهستانی در ماه سپتامبر آینده خبر می دهد.

با توجه به سطح بالای مناسبات باکو با اسراییل و پاکستان و ممانعت نکردن روسیه از عملیات باکو علیه ارمنستان، پیشرفت در مناسبات سیاسی و دیپلماتیک باکو با ایران نیز از جمله عواملی هستند که شرایط را برای شروع جنگ جدید باکو علیه ارامنه مساعد می کند.

با توجه به مواجهه عملیات احتمالی باکو و ترکیه با مانع در تصرف استان سیونیک در جنوب ارمنستان، عملیات بعدی باکو و آنکارا و اسراییل، برای اتمام کار ناتمام باکو در تصرف قره باغ کوهستانی انجام خواهد شد تا باکو و ترکیه و اسرائیل با مانع حقوقی نیز برخورد نکنند. از روابط نظامی و دیپلماتیک باکو با پاکستان نیز برای تقویت سیاسی این عملیات بهره خواهند گرفت.

«علیف» منتظر تشدید مشکلات اقتصادی ایران است

کارشناس سیاسی ارمنستان کارن ایگیتیان می‌گوید؛ ایران می‌داند کریدور زنگزور بر ضد این کشور است و اگر باکو و ترکیه بر ایجاد آن اصرار کنند، ایران برای متوقف کردن آنها به زور متوسل می‌شود. ایران شاهد تداوم همکاری باکو و اسرائیل و عدم تغییر سیاست ضدایرانی باکو است. البته مقامات باکو دیوانه نیستند که بخواهند با ایران بجنگند، ولی علیف منتظر تشدید مشکلات اقتصادی ایران و سواستفاده از ناآرامیهای داخلی احتمالی آینده در این کشور است.

تازه ترین جنایت حکومت باکو علیه شیعیان

گفتنی است که چندی قبل ۲۰ نفر از ماموران دولتی باکو با حمله به منزل شخصی، شایق کاظم اف را به جرم دینداری گرفتند. آنها ۷۰۰ گرم مواد مخدر در جیبش گذاشتند و او را با کتک بردند و زندانی کردند. او نیز به نشانه اعتراض دوماه اعتصاب غذا کرد و به شهادت رسید.

  • منبع خبر : آذرپژوه